مشاوره رایگان

مصالح مناسب برای دیوارچینی

مصالح مناسب برای دیوارچینی

چکیده محتوای این صفحه

مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله برای دیوارهای خارجی، دیوارهای داخلی، دیوارهای باربر و دیوار کاذب و … متفاوت می باشد.

یک سوله دارای چندین نوع دیوار می باشد که هر یک با هدفی احداث می شوند. مهمترین دیوار یک سوله، دیوار خارجی می باشد که اصلی ترین دیوار سوله است. زیرا سوله در اغلب مواقع دارای یک فضای یکدست و یکپارچه می باشد و در موارد کمتری برای آنها، دیوارهای داخلی متعددی درنظر می گیرند.

سوله چیست و انواع سوله ها کدامند؟

در این مقاله با مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله آشنا می شویم. سوله، یکی از سازه های مهم صنعتی است که سازه ای فلزی می باشد که تمرکز آن بر ایجاد فضایی بدون وجود ستون میانی می باشد. سوله ها دارای تنوع زیادی هستند که چندین نمونه از آنها شامل سوله خرپایی، سوله تیر ورقی، سوله یو بی ام و … هستند.

عایق کاری سوله

یکی از مسائل مهم در ارتباط با احداث سوله، عایق کاری آن می باشد که اهمیت زیادی دارد. به ویژه در مکان هایی که دارای آب و هوای شرجی و مرطوب هستند، عایق کاری سوله اهمیت زیادی دارد. عایق کاری سوله سبب افزایش طول عمر سوله، صرفه جویی در مصرف انرژی، افزایش مقاومت در مقابل آتش و … می شود.

برای عایق کاری سوله می توان از مصالح مختلفی استفاده نمود که از بهترین آنها می توان به پلی استایرن معمولی، پلی استایرن انبساطی (یونولیت)، پشم شیشه، پشم معدنی و … اشاره نمود. سوله های پیشرفته با استفاده از نانو عایق می شوند که در برابر گرما به خوبی مقاوم هستند. هر یک از عایق های مناسب برای احداث سوله از نقاط قوتی برخوردار هستند و در مقابل دارای نقاط ضعفی نیز می باشند.

بهترین مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله کدامند؟

در انتخاب مصالح مناسب برای احداث دیوارهای سوله باید به نوع دیوار توجه نمود. در سال های گذشته ساخت سوله با استفاده از سیمان، آجر و … انجام می شد. اما امروزه از مصالح نوین و ساخته شده بر اساس تکنولوژی های روز دنیا برای احداث سوله استفاده می کنند. برای عایق کاری هر نوع دیواری از سوله می توان از یونولیت استفاده نمود. انواع دیوارهای سوله بر اساس مصالح به کار رفته، شامل موارد زیر هستند:

دیوار بلوکی سوله

این دیوار با استفاده از بلوک سیمانی و سفالی ساخته می شود که قیمت مناسبی دارد. برای دیوارچینی چنین سازه ای می توان از بلوک های سیمانی و هلبکس استفاده نمود. برای احداث دیوار سوله هرگز استفاده از بلوک سفالی و لیکا توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید

دیوار بلوک سیمانی، از قدیمی ترین دیوارهای احداثی برای سوله می باشد که نیاز به نبشی کشی دارد. این دیوار را نمی توان برای ارتفاع های زیاد استفاده نمود.

دیوار بلوک هبلکس: این دیوار توسط بتن هوادهی شده است و نوع بهبودیافته بلوک های سیمانی می باشد که دارای مقاومت بسیار خوبی از جهات گوناگون است. این دیوارها، نسل جدید بلوک های سیمانی هستند که مقاومت بالایی دارند و در سریعترین زمان به آسانی نصب می شود. نصب این دیوار باید با توجه به اصولی انجام شود.

دیوار ساندویچ پانل، ( مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله : ساندویچ پانل)

ساندویچ پانل از جنبه های گوناگونی برای احداث دیوارهای سوله مناسب است. سرعت بالای اجرای دیوار ساندویچ پانل، نصب آسان، قیمت مناسب، مقاومت بالا در مقابل آتش و ضربه و … از مزایای دیوارهای ساندویچ پانلی می باشد. ساندویچ پانل ها با محیط زیست سازگار هستند و استفاده از آنها، هیچ ناسازگاری با محیط زیست ندارد. امروزه برای احداث دیوارهای سازه های مختلفی از ساندویچ پانل ها استفاده می شود. دوام این متریال مناسب است و با خاصیت عایق سازی قوی، گزینه مناسبی برای احداث هر نوع دیواری می باشد.

دیوار خشک

این دیوار با استفاده از تکنولوژی جدید ساخته می شود. در این دیوار، لایه ای از گچ میان دو مقوا یا کاغذ فشرده قرار گرفته است و توسط پروفیل افقی و عمودی فیکس شده است. برای احداث این دیوار نیازی به آب و ملات نیست. از ویژگی های این دیوار می توان به وزن اندک دیوار و سرعت اجرای بالای دیوار اشاره نمود. دیوار خشک با هزینه مناسبی اجرا می شود و کاملاً اقتصادی است. درباره دیوار خشک باید دانست که این دیوار نمی تواند به عنوان دیوار باربر مورداستفاده قرار بگیرد. این دیوار دارای انعطاف پذیری بسیار زیادی است. دیوار خشک در مقابل زمین لرزه از خود، عکس العمل خوبی نشان می دهد.

دیوار آجری (بررسی مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله ها)

آجر از قدیمی ترین و پرکاربردترین مصالح می باشد که با وجود گذشت زمان و پیشرفت های حاصل، باز هم جایگاه خود را حفظ نموده است و هنوز هم فروش زیادی دارد. از خصوصیات آجر می توان به مقاومت بالای آن در مقابل فشار اشاره نمود. آجرها، بسیار سنگین هستند و به همین علت از نظر سازندگان آنچنان مناسب نیستند. اجرای دیوار با استفاده از آجر به وقت زیادی نیاز دارد. همچنین برای اجرای دیوار با آجر به هزینه زیادی نیاز است.

نکات مهم برای انتخاب مصالح ساختمانی برای احداث دیوار سوله

مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله باید با توجه به نکات مختلفی انتخاب شود:

  • نخست باید درنظر گرفت که شرایط آب و هوایی محل احداث سوله چگونه است. اگر سوله در مناطق شرجی است، حتماً از مصالح عایق استفاده شود. اگر سوله در مناطق گرمسیری است، حتماً از مصالح مقاوم در برابر تابش آفتاب استفاده شود.
  • دومین نکته این است که کاربری سوله درنظر گرفته شود. به طور مثال اگر سوله از نوع سردخانه می باشد، از ساندویچ پانل یورتان استفاده شود.
  • ارتفاع و ضخامت دیوار، مسئله مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. اگر سازه سوله مرتفع باشد، نمی توان از بلوک سیمانی استفاده نمود. زیرا اجرای کار، دشوار و پرهزینه می شود.
  • توجه به مبحث 18 و 19 مقررات ملی ساختمان باید درنظر گرفته شود. مبحث هجدهم، مقررات ملی سازه در ارتباط با عایق بندی است و مبحث 19 در ارتباط با صرفه جویی در میزان مصرف انرژی می باشد.

مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله باید از باکیفیت ترین مصالح موجود در بازار تهیه شود تا طول عمر سازه و مقاومت سازه تضمین شود. از ساخت غیراصولی سوله خودداری شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *