مشاوره رایگان

متریال مناسب برای ساخت مبل

متریال مناسب برای ساخت مبل

چکیده محتوای این صفحه

متریال مناسب برای ساخت مبل را باید از میان مرغوب ترین و درجه یک ترین مواد انتخاب نمود تا بر زیبایی، مقاومت و دوام مبل افزوده شود.

مبل از مواد مختلفی مانند چوب، پارچه، رنگ، اتصالات و … تشکیل شده است. هر یک از این مواد دارای تنوع زیادی در نوع و مدل هستند. بنابراین باید در انتخاب این مواد توجه نمود تا بهترین گزینه را برای ساخت مبل انتخاب کرد.

انتخاب فوم، یونولیت و اسفنج برای مبل

برای انتخاب بهترین متریال مناسب برای ساخت مبل باید به انتخاب فوم یا اسفنج که داخل مبل برای پر کردن بخش نشیمن و پشتی به کار می روند، توجه نمود.  بدین منظور ممکن است از فوم سرد، فوم گرم، خرده یونولیت مانند یونولیت های حبه قندی و … استفاده نمود. کیفیت فوم یا اسفنجی که برای پر کردن این بخش ها به کار می رود، متفاوت است. تولیدکنندگان برند و حرفه ای مبل هیچگاه از متریال بی کیفیت برای ساخت مبل استفاده نمی کنند. زیرا اعتبار خود را در معرض خطر قرار نمی گیرند. یک نشیمن راحت، حاصل استفاده از باکیفیت ترین فوم ها و اسفنج ها در بخش نشیمن و پشتی می باشد. از ویژگی های فوم و یونولیت و اسفنج می توان به انعطاف پذیری بالا، سبکی، مقاومت بالا، دوام زیاد، قیمت مناسب و … اشاره نمود.

انواع چوب استفاده شده برای مبلمان

یکی دیگر از متریال مناسب برای ساخت مبل ، چوب می باشد. چوب ها از جنس شامل چوب گردو، چوب راش، چوب توسکا، چوب روسی، چوب ملچ، چوب افرا، چوب بلوط، چوب آکاژو، چوب آبنوس، چوب چنار و … می باشند. هر یک از این چوب ها دارای ویژگی مختلفی هستند و به یکی از ویژگی ها، شهره و مطرح هستند. برای مثال چوب چنار به دوام و استحکام فوق العاده بالایی که دارد، شناخته می شود.

چوب راش، نیمه سنگین است و به شدت سخت و مستحکم می باشد. حشرات هرگز نمی توانند چوب راش را بخورند و به آنها گزندی وارد کنند. چوب راش موجود در بازار از نوع چوب راش ایرانی و چوب راش وارداتی می باشد. چوب راش، یکی از محبوب ترین چوب های مناسب برای ساخت مبل می باشد.

انواع رنگ مبلمان

در انتخاب متریال مناسب برای ساخت مبل باید از باکیفیت ترین رنگ ها استفاده نمود. انتخاب رنگ، اهمیت زیادی دارد. زیرا تعیین کننده ظاهر و زیبایی می باشد. بدین منظور ممکن است از رنگ های مختلفی مانند رنگ جلا، رنگ کیلر، رنگ نیم پلی استر و رنگ پلی استر یا اپوکسی استفاده کنند.

جلا: جلا برای رنگ کاری مبل به کار می رود. این رنگ زیبا می تواند با رنگ طبیعی چوب ترکیب شود و نتیجه بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. در واقع این رنگ موجب درخشندگی و زیبایی هر چه بیشتر رنگ اصلی چوب می شود.

کیلرها: کیلر، نوعی براق کننده عالی برای مبل می باشد که با تینر رقیق می شود. این براق کننده علاوه بر زیباتر کردن چوب، موجب مقاوم تر شدن آن می شود. این رنگ یا براق کننده در صورت قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید، کیفیت خود را از دست می دهد.

بیشتر بخوانید

نیم پلی استر: در متریال مناسب برای ساخت مبل باید به دو چندان شدن زیبایی مبل توجه نمود. رنگ نیمه پلی استر برای براق یا مات نمودن مبل مورداستفاده قرار می گیرد. این رنگ در مقابل مواد شیمیایی بسیار مقاوم می باشد. در صورتی که مقدار خشک کننده به کار رفته در این رنگ بیشتر باشد، میزان مات شدن رنگ بیشتر می شود.

پلی استر: پلی استر سریعتر از نیمه پلی استر خشک می شود. پس از ترکیب این رنگ، یک حالت ژله ای ایجاد می شود و سریعاً بر روی چوب سفت می شود.

اپوکسی: دیگر رنگ مناسب مبل، رنگ اپوکسی می باشد که از رنگ پلی استر مقاوم تر می باشد. این رنگ از دو لایه رویی و زیرین برخوردار است که لایه رویی آن معمولاً در تایم 12 الی 24 ساعت خشک می شود. اما لایه زیرین آن ظرف 5 الی 7 روز خشک می شد. تمامی این رنگ ها باید با تینر رقیق شوند و سپس مورداستفاده قرار بگیرند.

پارچه های مبلی، از متریال مناسب برای ساخت مبل

یکی دیگر از متریال موردنیاز برای ساخت هر نوع مبلی، پارچه می باشد. تنوع پارچه های مناسب برای ساخت مبل بسیار زیاد است. بهترین پارچه هایی که برای ساخت انواع مبل مناسب هستند شامل پارچه کتانی، پارچه مخملی، پارچه میکروفایبر، پارچه نخی، جیر و چرم می باشند. این پارچه ها دارای خصوصیات ویژه ای هستند و هر یک دارای طرفدارانی هستند.

پارچه ها چرمی به سبب مقاومت بالا در برابر لکه، محبوب هستند، اما در مقابل آسیب های ناشی از برخورد با جسم تیز بسیار حساس هستند. پارچه های جیر به دلیل زیبایی خیره کننده و تمیزکنندگی راحت، محبوب هستند. اما این پارچه ها در برابر آب حساس و ضعیف هستند.

پارچه های نخی هرگز با مشکل رنگ پریدگی مواجه نمی شود و همچنان کیفیت ظاهری خود را حفظ می کنند. پارچه‌های میکروفایبر در مقابل لکه مقاوم هستند و اصلاً نفوذپذیر نیستند. پارچه های مخملی بسیار مستحکم و پایدار هستند و نرم و لطیف می باشند. پارچه های کتانی بسیار نرم هستند اما نیازمند نگهداری و مراقبت بیشتری هستند.

دیگر متریال مناسب برای ساخت مبل

علاوه بر موارد نامبرده شده برای تولید مبل می توان از متریال دیگری مانند آلومینیوم با فولاد ضد زنگ، آهن فرفوژه، چوب خیزران، فایبرگلاس و … بدین منظور استفاده نمود. اولین خصوصیتی که در آرایش و استفاده از سرویس مبل به چشم می آید، جنبه ظاهری و زیبایی آن می باشد. البته چنانچه مبل دارای استحکام و مقاومت لازم نباشد، کمی بعد از نظر ظاهری دچار مشکل می شود و زیبایی خود را از دست می دهد. بنابراین انتخاب بهترین متریال برای ساخت مبلمان باید با توجه به زیبایی و مقاومت آن صورت بگیرد. هر اندازه که از متریال باکیفیت تری استفاده شود، طول عمر و استحکام مبل بالاتر خواهد بود و این مسئله بر روی زیبایی آن اثر می گذارد. در چنین شرایطی، حتماً هزینه ساخت مبل افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به افزایش قیمت مبل می شود. اما خرید یک مبل و مستحکم تر و باکیفیت تر حتی به قیمت بالاتر، ارزشمندتر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *