مشاوره رایگان

پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

کاربرد پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

چکیده محتوای این صفحه

پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف مورداستفاده قرار می گیرد تا ظروف یکبار مصرف به صورت مقاوم و عایق باشند.

پلی استایرن، یکی از زنجیره های شیمیایی ویژه در صنعت پتروشیمی می باشد که از طولانی ترین صف های کربنی در مواد شیمیایی می باشد و در گروه فنیل ها جای می گیرد. این ماده دارای کربن ها و هیدروژن های عناصر شیمیایی می باشد و دارای فرمول n(C8H8) می باشد.

پلی استایرن در موارد گوناگونی مورداستفاده قرار می گیرد که یکی از آنها، تولید ظروف پلاستیکی یک بار مصرف می باشد. علت انتخاب این محصول برای تولید ظروف یک بار مصرف این است که این محصولات دارای شفافیت و تراکم بالایی است.

توضیحاتی درباره پلی استایرن انبساطی یا EPS

قبل از پرداختن به کاربرد پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف، با پلی استایرن انبساطی آشنا می شویم. پلی استایرن انبساطی به صورت سفید رنگ است و در موارد مختلفی مانند ساختمان سازی، بسته بندی و … مورداستفاده قرار می گیرد. این محصول دارای سلول های بسته است. گرانول های پلی استایرن انبساطی، دو بخشی است و یک بخش آن تشکیل دهنده ساختار آن است و یک بخش آن، عامل پف زا می باشد.

گرانول های پلی استایرن انبساطی بسیار سبک می باشد و به سختی حرارت را از خود عبور می دهد. این ماده دارای توانایی خوبی برای مقابله با رطوبت است و آب را جذب خود نمی کند. یکی از برجسته ترین نواقص پلی استایرن انبساطی، دمای کاربری پایین آن است. پلی استایرن انبساطی یا یونولیت دارای 98 درصد هوا و 2 درصد پلاستیک است.

کاربرد پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف سبب شده است که تولید این محصول در حجم بالایی انجام شود. ذرات پلی استایرن با پنتان که نوعی عامل پف زا می باشد، ترکیب شده و در دمای بالای 90 درجه گرانول های پلی استایرن انبساطی درست می شود. علت قرارگیری در این دما این است که عامل پف زا بخار شود و ابعاد گرانول را تا حد 20 الی 50 برابر خود بزرگ کند. سپس ذرات پلی استایرن در فاز استراحت قرار می گیرند تا متعادل شوند.

بیشتر بخوانید

پس از این فاز، مواد را درون قالب ریخته تا مطابق با محصول موردنظر فرم بگیرند. با توجه به کاربرد موردنظر ممکن است در روند ترکیب مواد و تولید پلی استایرن از افزودنی های خاصی استفاده کنند. افزودن مواد افزودنی موجب تغییر در برخی از خواص پلی استایرن می گردد. ممکن است برخی از آنها موجب مقاومت بیشتر این مواد در برابر آتش شوند.

آشنایی با کاربرد پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

همانطور که بیان شد یکی از کاربردهای پلی استایرن، تولید ظروف یکبار مصرف می باشد. این ظروف برای بسته بندی غذا مورداستفاده قرار می گیرد و به سبب خاصیت انتقال حرارت ضعیف، گرمای غذای تازه را در خود در مدت زمان طولانی تر نگهداری می کند.

پلی استایرن، یکی از کارایی ترین مود پلاستیک و پلیمر در صنعت پتروشیمی می باشد. بسیاری از کارخانه های تولید لوازم خانگی و تولید ظروف یکبار مصرف، از پلی استایرن استفاده می کنند. اغلب کارخانه ها بدون پلیمر نمی توانند محصولات موردنظر خود را تولید یا بسته بندی کنند. همین مسئله نشان می دهد که ارزش و اهمیت این محصول تا چه اندازه است.

بدون استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف نمی توان این محصولات را در کیفیت موردنظر تولید نمود. در واقع جایگزین مناسبی برای این محصول وجود ندارد. گرانول های به کار رفته برای تولید این محصول مثل سایر پلیمرها محدود است و دارای ناخالصی زیادی است. بنابراین از نظر بازیافت باید نگاه ویژه ای به این محصول داشت.

اگر برای بازیافت این محصول برنامه ای وجود نداشته باشد، محیط زیست به شدت آسیب خواهد دید. بنابراین با توجه به این مسئله نباید این محصولات را در طبیعت رها نمود. غفلت در این زمینه منجر به نابودی محیط زیست می شود. قطعاً نمی توان از این محصولات در تولیدات استفاده نمود و تنها کاری که می توان انجام داد این است که برای جمع آوری آنها برنامه ریزی نمود تا بازیافت شوند و محیط زیست را آلوده نکنند.

استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف به آن دلیل است که این محصول، عایق گرما است و می تواند محتویات موجود در خود را در دمای ایده آل حفظ کند. تولید و حمل و نقل این ماده به سبب وزن اندک، بسیار آسان انجام می شود. همین مسئله سبب تولید انبوه این محصولات شده است.

ظروف یکبار مصرف، نقش مهمی در زندگی ما دارند و بدون استفاده از آنها، انجام برخی از امور بسیار دشوار است. شرایط متفاوتی ایجاب می کنند که از ظروف یکبار مصرف استفاده کنیم. استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف در شرایطی، غیرممکن است. زیرا این ظروف به صورت بهداشتی موجب حفظ و نگهداری و حمل و نقل غذا و محصولات خوراکی می شوند و جایگزینی ندارند. این مواد به دو شکل فوم کدر و پلاستیک شفاف در صنعت مورداستفاده قرار می گیرند. پلی استایرن موجود در این ظروف موجب بهبود خواص آن شده است.

انواع پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

پلی استایرنی که در تولید این ظروف به کار می روند در دو نوع فوم و پلاستیک نیمه شفاف است. نوع شفاف این محصول، به سبب شفافیت بالا و تراکم بسیار زیاد در مواد مختلفی به کار می رود و خواستار زیادی دارد. پلاستیک دارای مقاومت بسیار زیادی است و تولید لوازم بهداشتی با استفاده از آن به خوبی انجام می شود.

یکی از مواردی که سبب انتخاب این محصول برای تولید ظروف یکبار مصرف شده است، خاصیت دی الکتریک مولکول های موجود در ساختار آن می باشد. پلی استایرن فومی دارای هوای زیادی در ساختار خود است و بهترین و قوی ترین عایق گرما می باشد. یکی از ویژگی های مهم برای ظروف یکبار مصرف، عایق بودن آن می باشد.

اگر از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف استفاده نشود، ظروف یک بار مصرف دارای ویژگی های موردانتظار نخواهد بود. بنابراین پلی استایرن را می توان ماده ای بی بدیل و سودمند برای تولید ظروف یک بار مصرف دانست که علاوه بر برخورداری از ویژگی های متعدد، قیمت مناسبی دارد. لذا پلی استایرن با ویژگی های خود به بهترین انتخاب برای تولید ظروف یکبار مصرف تبدیل شده است. کیفیت پلی استایرن به کار رفته برای تولید ظروف یکبار مصرف، اهمیت زیادی دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *