مشاوره رایگان

حمل ماهی با یخدان یونولیتی

حمل ماهی با یخدان یونولیتی

چکیده محتوای این صفحه

حمل ماهی با یخدان یونولیتی ، سلامت آن را تضمین می کند. ماهی زنده یا یخ زده در یخدان های یونولیتی کاملاً سالم حمل می شوند.

ماهی، یکی از خوراکی های بسیار حساس است که حتی نگهداری آن در یخچال و فریزر هم، محدودیت زمانی دارد. بر اساس توصیه کارشناسان باید ماهی تازه را حداکثر دو روز در یخچال و حداکثر دو ماه در فریزر نگه داری کرد. نگهداری بیشتر از این بازه زمانی ممکن است موجب خرابی یا تغییر در طعم و مزه ماهی شود.

مدت زمان نگهداری ماهی پخته و تازه در یخچال و فریزر متفاوت می باشد. ماهی پخته تا سه روز در یخچال و یک ماه در فریزر قابل نگهداری است. در مواردی گفته می شود که ماهی تازه را می توان تا 6 ماه در فریزر نگهداری نمود. مسئله مهم در ارتباط با نگهداری ماهی، شرایط نگهداری و حمل آن در زمان جابه جایی است.

هدف از منجمد کردن ماهی چیست؟

قبل از اینکه به نحوه حمل ماهی با یخدان یونولیتی بپردازیم، درباره ماهی و هدف از انجماد آن صحبت می کنیم. ماهی، یکی از خوراکی های خوشمزه و پرطرفدار است که ارزش غذایی بالایی دارد. توصیه کارشناسان و متخصصان این است که هر فردی دست کم هفته ای دو بار ماهی بخورد و از خواص آن بهره مند شود. انواع ویتامین ها، مواد معدنی، روغن ماهی و … در ماهی وجود دارد.

برای استفاده ماهی پس از چندین ماه و حفظ کیفیت و خواص آن باید ماهی را منجمد کنند. انجماد ماهی سبب پیشگیری از فساد آن می شود. زیرا جانوران ریز و میکروسکوپی در دمای کمتر از 18 درجه سانتی گراد نمی توانند رشد کنند. همچنین ماهی در دمای پایین، امکان سرعت واکنش های شیمیایی را ندارد.

حمل ماهی با یخدان یونولیتی در هواپیما

ممکن است به هر علت نیاز به حمل ماهی با هواپیما باشد. البته با وجود مراکز و استخرهای پرورش ماهی در تمامی شهرها و روستاها، نیازی به حمل ماهی توسط هواپیما نمی باشد. اما در مواردی که تمایل به خوردن ماهی دیگر شهرها باشد، باید در صورت طولانی بودن مسافت با استفاده از هواپیما به حمل ماهی اقدام نمود.

به عنوان مثال می توان به سالمون نروژی اشاره نمود که هر روزه به صورت وارداتی به کشور می آید. در ایران برای حمل ماهی از برخی از شهرها به دیگر شهرها از هواپیما استفاده می کنند. بدین منظور باید از وسایل مناسبی برای نگهداری و حمل ماهی در هواپیما استفاده نمود. بهترین گزینه برای حمل ماهی در این شرایط، استفاده از یخدان می باشد.

انتخاب یخدان یونولیت برای جابه جایی انواع ماهی

حمل ماهی با یخدان یونولیتی ، بهترین روش برای حمل ماهی است. یخدان یا باکس یونولیت، محصولی از جنس پلی استایرن انبساطی می باشد که دارای کاربردهای زیادی است. این محصول با ویژگی های بسیار خوبی که دارد می تواند محتویات خود را تا ساعت های زیادی به صورت سالم در دمای ایده آل نگه داری کنند.

یونولیت از دو نظر برای ساخت یخدان یونولیتی انتخاب شده است. اول اینکه یونولیت عایق حرارت می باشد و مانع از جابه جایی هوای گرم و سرد می شود. دوم اینکه یونولیت دارای مقاومت خوبی در برابر ضربه و فشار می باشد. به این دو دلیل، یونولیت را گزینه مناسبی برای ساخت یخدان دانسته اند.

یخدان یونولیتی ارزان قیمت است و این مسئله قطعاً موردتوجه کسانی است که برای حمل خوراکی ها به یک محفظه مناسب نیاز دارند. سبکی یخدان یونولیتی، کار حمل و جابه جایی آن را بسیار آسان کرده است. این یخدان ها دارای طول عمر و دوام بسیار زیادی است و تا سالیان سال قابل استفاده می شود. ساخت یخدان ها با استفاده از یونولیت نو و مرغوب انجام می شود.

حمل ماهی زنده با هواپیما امکان پذیر است؟

حمل ماهی با یخدان یونولیتی باید پس از انجماد ماهی انجام شود. نکته جالب این است که ماهی زنده را می توان با استفاده از هواپیما توسط ایرلاین های مختلف انتقال داد. در نقاط مختلفی از جهان، این انتقال انجام می شود.

اشخاصی که در زمینه تجارت ماهی های تزئینی و آکواریومی فعالیت می کنند و ماهی های تزئینی را از ناحیه ای به ناحیه دیگر انتقال می دهند می توانند این ماهی ها را درون میزان مشخصی از آب نگهداری نموده و سپس با هواپیما انتقال دهند. البته مایعات باید در قسمت بار هواپیما قرار بگیرند. بسیاری از افراد ماهی، حیوانات، پرنده و … را بدین طریق جابه جا می کنند.

حمل ماهی با یخدان یونولیتی برای ماهی های زنده امکان پذیر است. ماهی در مقایسه با حیوانات دیگر حساس تر است و به شرایط خاصی برای نگهداری نیاز دارد. بنابراین برای حمل ماهی باید از یخدان های یونولیت استفاده نمود. این یخدان ها می توانند دمای آب را در نقطه موردنظر حفظ کند. همچنین نگهداری ظروف آب حاوی ماهی داخل یخدان های یونولیت مانع از ورود و خروج باکتری و میکروب می شود.

قطعاً برای حمل ماهی زنده با استفاده از یخدان ها در هواپیما به اصولی باید توجه نمود. بنابراین اشخاصی که قصد انجام این کار را دارند، باید به خوبی با نکات این کار آشنایی داشته باشند.

حمل ماهی با یخدان یونولیتی به صورت منجمد

حمل و ارسال ماهی با هواپیما به چندین حالت انجام می شود. در واقع امکان جابه جایی ماهی گرم و منجمد با استفاده از یخدان ها وجود دارد. تنها باید به نکات حمل ماهی در هر شرایطی توجه نمود. محصولات فسادپذیر مانند ماهی حتماً باید با توجه به نکات خاصی جابه جا شوند. ماهی نسبت به تغییر دما، تغییر میزان رطوبت، نبود تهویه مناسب و … حساس است و دچار مشکل در بافت خود می شود.

بهترین راه برای حمل ماده برای مسافت طولانی، انجماد آن و انتقال آن توسط هواپیما می باشد. بدین منظور باید ماهی را کاملاً منجمد کرده و داخل یخدان های یونولیتی گذاشت. یونولیت، عایق دما می باشد و اجازه ذوب شدن را به ماهی منجمد نمی دهد. گذاشتن ژل سرما و یا یخ خشک در یخدان ها موجب نگهداری ماهی برای تایم طولانی تری می شود. یخدان های یونولیتی باید با استفاده از مرغوب ترین یونولیت تولید شده باشند تا توانایی تازه نگه داشتن محتویات داخل خود را داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *