مشاوره رایگان

بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک با یونولیت

صفر تا صد بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت

چکیده محتوای این صفحه

بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت باید بر اساس قواعد و اصول مشخصی انجام شود تا به سطح کیفی سقف آسیب وارد نشود.

یکی از رایج ترین سقف ها برای احداث سازه های امروزی، سقف تیرچه بلوک با یونولیت است که دارای ویژگی های بسیار خوبی است. سبکی و مقاومت قابل قبول سقف ها سبب شده است که آنها را جایگزین بسیار خوبی برای سقف های سنتی بدانند.

بتن ریزی سقف چیست؟

بتن ریزی، یکی از دشوارترین قسمت ها در پروژه های عمرانی است که باید به گونه ای انجام شود که نتایج موردانتظار را به همراه داشته باشد. تغییرات در ضخامت بتن ریزی سقف موجب تحمیل بارهای مرده اضافی یا کمبود مقاومت بتن از نظر کمبود حجم می شود. لذا نیاز است که برای ممانعت از این مشکل، ارتفاع تمامی نقاط بتن ریزی کنترل گردد.

مراحل بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت

بتن ریزی برای این سقف باید طبق مراحل زیر و با دقت بالا انجام شود:

آماده سازی بتن برای ریزش

نخستین مرحله، آماده سازی بتن می باشد. بتن از سیمان، سنگ، آهک، شن و ماسه درست شده است. برای بتن ریزی سقف باید به ترکیب درست هر یک از مواد توجه داشت. هر چه ترکیب بتن بهتر باشد و آماده سازی بتن بهتر انجام شود، کیفیت بتن ریزی بالاتر خواهد بود و احتمال بروز پیامدهای مختلف کمتر خواهد بود.

آرماتوربندی

در مرحله دوم باید آرماتوربندی و قالب بندی انجام شود. بدین منظور باید یک تیم ماهر و حرفه ای برای این کار انتخاب شوند. اغلب سازه های بتنی بدین صورت است که سقف دارای تیرچه است و میان آن را با یونولیت یا بلوک های دیگر می پوشانند. هر متریالی که برای پوشش سقف به کار می رود بای سبک، مقاوم و در مقابل انتقال حرارت عایق باشد. در چهارگوش تیرچه ها و پل ها باید آرماتور کار گذاشته شود. پس از این مرحله، قالب گذاری و شمع گذاری انجام می شود.

اجرای بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت

در مرحله سوم باید بتن ریزی به یکی از روش های پمپ یا تاور کرین صورت بگیرد. پمپ، ترکیب بتن را بر روی بخش های موردنظر ریخته تا نیروهای کار به پخش کردن آنها اقدام کنند. تاور کرین برای بتن ریزی سقف سازه های بلند است. ضخامت بتن در این بخش باید کنترل شود. اگر در بتن ریزی، وقفه ای صورت بگیرد، نتایج بدی حاصل می شود. در صورتی که بتن ریزی تکه تکه انجام شود، ترک هایی در بتن ایجاد می شود و بتن یکدست و یکپارچه ایجاد نمی شود.

متراکم سازی بتن و ویبراسیون

در مرحله چهارم باید پرداخت بتن به درستی انجام شود تا سطح بتن کاملاً صاف و بدون ناهمواری باشد. بدین منظور می توان از ابزارهایی مانند تخته ماله استفاده نمود. در زمان استفاده از این ابزارها باید توجه داشت که بتن صدمه نبیند. در این مرحله باید با ویبراتور به خروج هوای درون بتن اقدام نمود. کیفیت بتن وابسته به اجرای اصولی ویبراتور کردن است. زیرا این مرحله می تواند تمامی هوای موجود در بتن را بیرون بکشد و موجب کیفیت و یکپارچگی بیشتر بتن شود.

مقاوم سازی بتن در آخرین مرحله از بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت

در آخرین مرحله باید مقاوم سازی بتن انجام شود. با اجرای این مرحله، استحکام بتن افزایش پیدا می کند. بعد از بتن ریزی باید به مدت 24 ساعت زمان به بتن داد تا کاملاً خشک شود و سپس بتن ها را از قالب ها بیرون کشید. به منظور افزایش مقاومت بتن و ممانعت از ترک خوردگی بتن باید از دوغاب سیمان و پودر سنگ بهره گرفت تا خلل و فرج مانده از پروسه بتن ریزی پوشش داده شود و آنها به دلیل انبساط و انقباض بزرگ تر نشوند.

بیشتر بخوانید

ضخامت بتن سقف تیرچه بلوک

در زمان بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت باید توجه نمود که بتن ریزی در ضخامت مشخصی انجام شود. نخست باید با میزان نرمال ضخامت بتن دال های سقف تیرچه آشنا شویم. سقف تیرچه بلوک، باید ضخامتی در حد 5 سانتی متر داشته باشد. میزان آن نباید از یک دوازدهم فاصله آزاد میان تیرچه ها، پایین تر باشد. ولی در حالتی که از این نوع دال بتنی برای پارکینگ استفاده شود، کمترین میزان ضخامت بتنی سقف باید در حد 8 سانتی متر باشد.

بتن ریزی با استفاده از پمپ زمینی

برای بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت می توان از پمپ زمینی استفاده نمود. در این حالت، باید لوله پمپ توسط ستون یا ایجاد حفره ای در یونولیت، کنترل شود. برای بتن ریزی سقف باید از دور افتاده ترین نقطه به آغاز عملیات اقدام شود و ترکیب بتنی به تدریج توزیع شود. ترکیب بتنی باید در قسمت های گوناگون ریخته شده و پس از آن، پخش شود. چرا که انباشته نشدن ترکیب بتن در یک بخش، اهمیت زیادی دارد. مدت زمان انجام این کار با توجه به عواملی مانند وسعت پروژه، شرایط آب و هوایی، نوع سیمان و … تعیین می شود.

محاسبه دقیق تعداد یونولیت موردنیاز برای اجرای این سقف

بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت حتماً باید تحت نظر مهندسان انجام شود. درصد زیادی از حجم سقف تیرچه بلوک، یونولیت است. یونولیت در دو نوع ساده و حفره دار بدین منظور استفاده می شود. یونولیت موجب سبکی، مقاومت بالا، عایق صوت، عایق انرژی و عایق رطوبتی سقف می شود. به همین دلیل استفاده از یونولیت در چنین سقفی به استفاده از سایر بلوک ها ترجیح داده می شود. اگر برای اجرای این سقف از یونولیت نسوز استفاده شود که قطعاً باید اینگونه باشد و این مسئله، یک ضرورت می باشد، سقف از نظر مقاومت در برابر آتش سوزی در سطح قابل قبولی خواهد بود.

قانون محاسبه تعداد یونولیت موردنیاز این است که به ازای هر متر مربع، باید 0.68 یونولیت به کار برد. بنابراین اگر مساحت سقف 1000 متر مربع باشد، نیاز به 680 عدد یونولیت است. با این فرمول به خوبی می توان به تعداد یونولیت های موردنیاز برای اجرای سقف تیرچه بلوک پی برد. صفر تا صد بتن‌ریزی سقف تیرچه بلوک و یونولیت باید با کیفیت بالایی انجام شود تا در نهایت، نتیجه خوبی بدست بیاید. بتن ریزی به نوعی تأمین کننده مقاومت ساختمان است و باید در بالاترین سطح کیفی و با رعایت استانداردهای این کار، انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *