مشاوره رایگان

ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن

ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن

چکیده محتوای این صفحه

ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن از جنبه های گوناگون حائزاهمیت است. بدین منظور باید از پلی استایرن مرغوب و باکیفیت استفاده نمود.

پلی استایرن دارای اسامی و القاب متعددی مانند پلاستوفوم، یونولیت، آکاسیف، فیبر سفید و … است. این محصول دارای ساختار خاصی است که موردتوجه صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی قرار گرفته است.

پلی استایرن در بخش های مختلفی از ساختمان مانند سقف به کار می رود. اهداف استفاده از پلی استایرن در سقف، مختلف است که برخی از آنها شامل سبک سازی سقف، عایق سازی صوتی سقف، عایق سازی رطوبتی سقف، عایق سازی دمایی سقف، مقاوم سازی سقف و کاهش هزینه اجرای سقف و … می باشند.

اهمیت ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن

خنک سازی سقف از جنبه های مختلفی مهم به شمار می آید. سازه هایی که از ناحیه سقف عایق شده اند، از چندین مزیت خوب بهره مند هستند که مهمترین آنها شامل کاهش میزان اتلاف انرژی، افزایش دوام سازه، مصرف کمتر از تجهیزات سرمایشی، کاهش آلودگی صوتی و حفاظت از سازه در برابر عوامل فرسایشی و … می باشند.

فوم پلی استایرن، یکی از فرآورده های صنایع پتروشیمی می باشد که از نظر ظاهری مانند شبکه ای از بلورهای ریز است که در چندین نوع شامل معمولی، مقاوم، انبساطی و اکسترود شده هستند. ساختار منحصر به فردی که این فوم دارد موجب شده است که عایق چند منظوره ای نام بگیرد که توانایی عایق سازی سازه ها را از جنبه های گوناگون دارا می باشد. ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن به دلیل همین ویژگی های پلی استایرن می باشد.

فوم پلی استایرن بسیار سبک است و وزن ناچیزی دارد که این مسئله سبب شده است که استفاده از آن به استفاده از برخی از عایق ها، ترجیح داده شود. پلی استایرن نه تنها برای سقف بلکه برای اجرای پی ریزی، دیوارهای دو جداره، عایق کاری کف، نمای سازه ها و … مورداستفاده قرار می گیرد. سقف تیرچه بلوک، سقف کامپوزیت و … را می توان با استفاده از پلی استایرن اجرا نمود.

این مصالح دارای مقاومت فشاری یکنواخت در سطوح گوناگون است. در نتیجه در مقابل فشار بالا از تحمل بسیار زیادی برخوردار است و کاملاً پایدار است. پلی استایرن، یک ویژگی بسیار مهم و باارزش دارد که این ویژگی، دوستدار محیط زیست بودن می باشد.

آسایش بیشتر با سقف های خنک

ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن دارای مزایای متعددی می باشد که یکی از آنها، آسایش بیشتر است. این سقف ها به گونه ای اجرا می شوند که درصد زیادی از تشعشعات و امواج گرمایی را منعکس می کنند تا گرمای حاصل از آنها به داخل ساختمان نفوذ نکند.

بیشتر بخوانید

ورود کمتر هوای گرم به داخل سازه و خروج کمتر هوای خنک داخل به بیرون سبب می شود که کاهش دمای محیط در کوتاهترین زمان انجام شود. در چنین حالتی نیازی به تنظیم سیستم های سرمایشی بر روی درجات بالا نیست و محیط با تنظیم درجه سیستم سرمایشی بر روی کمترین درجه، خنک می شود. همانطور که می دانید سرمایش حاصل از سیستم های سرمایشی به اندازه سرما و خنکای طبیعی، دلپذیر و مطبوع نمی باشد و ممکن است عوارضی مانند بدن درد و خشکی بدن ایجاد کند. بنابراین وقتی هوای محیط کمتر گرم شود و لزومی به تنظیم درجه تجهیزات سرمایشی بر روی بالاترین درجه نباشد، هوای محیط دلپذیرتر و خنکای آن بدون عوارض تر خواهد بود. بنابراین یکی از مزایای سقف خنک این است که آسایش بیشتری را برای افراد ایجا می کند.

صرفه جویی در مصرف انرژی با سقف خنک

یکی از دستاوردهای مهم ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن ، صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. زمانی که سرمایش محیط سریعتر رخ دهد، موتور تجهیزات سرمایشی برای رسیدن به دمای ایده آل کمتر کار می کند. در نتیجه، مصرف انرژی سیستم های سرمایشی کاهش پیدا می کند.

در روزهای بسیار گرم ممکن است برای خنک سازی محیط از تجهیزات مختلف استفاده شود که این مسئله، موجب مصرف بسیار زیاد برق می شود. اما زمانی که از اتلاف انرژی جلوگیری شود و داخل محیط کمتر در معرض امواج گرمایی قرار بگیرد، نیازی به استفاده از تجهیزات متعدد برای خنک کردن محیط نمی باشد. بررسی ها نشان می دهد که سازه هایی که دارای سقف خنک می باشند، بهره وری انرژی بالایی دارند. به همین دلیل در نقاط مختلف جهان به احداث سازه های دارای سقف خنک اهمیت زیادی داده می شود.

طراحی و ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن

پلی استایرن، یکی از برترین متریال برای ساخت چنین سقف هایی می باشد که ضمن تأمین نیازهای موردانتظار در زمینه خنک سازی سازه ها و ممانعت از اتلاف انرژی، دارای دوام و مقاومت بالایی است. این محصول می تواند جهت تشکیل یک پوشش بازتابنده بر روی سقف به منظور احداث سقف خنک کار گذاشته شود.

زمانی که پوشش بازتابنده از پلی استایرن به سطح سقف چسبانده شود، امواج و تشعشعات رسیده به سقف بازگردانده می شود و درصد بسیار اندکی از گرما به سقف جذب می گردد که این میزان، بسیار ناچیز است. بدین ترتیب، بهره وری مصرف انرژی بسیار ایده آل خواهد بود و هوای محیط، مطبوع و دلپذیر خواهد بود.

مزایای مهم اجرای سقف خنک

اصلی ترین مزیت ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن ، صرفه جویی در مصرف انرژی های مهم و ارزشمند مانند آب و برق است. مصرف انرژی برق در زمان پیک مصرف در فصل تابستان در چنین سازه هایی به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

این سازه ها به کمک حفظ سلامت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا می آیند. زیرا سقف پلی استایرن موجب کاهش تولید گازهای شیمیایی و آلودگی ها می شود و در نتیجه کره زمین و هوا از این آلودگی ها مصون خواهد بود. بنابراین سقف خنک، دوستدار محیط زیست است.

کلام اخر

با سقف خنک و اهمیت ساخت سقف‌های خنک با پلی‌استایرن آشنا شدیم. با توجه به توضیحات ارائه شده می توان این سقف را روش مقرون به صرفه و کارآمدی برای اجرای سقف سازه ها دانست که از هر نظر تأمین کننده اهداف سازندگان و ساکنین خواهد بود. زمانی سقف خنک دارای بالاترین راندمان خواهد بود که با استفاده از پلی استایرن مرغوب و باکیفیت احداث شود. لذا در خرید پلی استایرن موردنیاز برای اجرای این سقف باید دقت زیادی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *