مشاوره رایگان

ورق هایمپک

ورق هایمپک چیست؟

چکیده محتوای این صفحه

ورق هایمپک ، نوعی ورق مقاوم و بسیار منعطف است که دارای مزایای متعددی مانند رنگ بندی زیاد، قیمت پایین، گرید بهداشتی و … است.

این محصول، نوعی ترموپلاستیک می باشد که دارای ویژگی های بسیار خوبی است و همین مسئله موجب فراوانی کاربردهای آنها شده است.

ویژگی ها و مشخصات فنی هایمپک

  • برخورداری از گرید بهداشتی: این محصول دارای گرید بهداشتی است و همین مسئله سبب شده است که با خیال راحت بتوان از این محصول برای بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد.
  • انعطاف پذیری بسیار زیاد: انعطاف پذیری ورق هایمپک سبب می شود که بتوان آن را برای تولید قطعات با شکل های پیچیده استفاده نمود.
  • این محصول دارای رنگ های بسیار متنوعی است که کاربردهای آنها را بیشتر کرده است.
  • مقاومت این محصول در برابر اسید رقیق به اندازه متوسط، در برابر قلیایی های رقیق به اندازه بسیار زیاد و در برابر روغن و گریس به اندازه متوسط می باشد.

بررسی خصوصیات فیزیکی هایمپک

  • مقاومت کششی این محصول معادل 2.20 تا 2.70 نیوتون بر میلی متر مربع می باشد.
  • میزان مقاومت ضربه پذیری این ورق ها حدود 10 الی 20 کیلو ژول بر مترمربع می باشد.
  • دمای شکل پذیری این محصول، معادل 159 الی 170 درجه سانتی گراد می باشد.
  • ضخامت ورق ها معمولاً در حد 200 الی 1000 میکرون می باشد.
  • دانسیته این محصول معادل 1.04 تا 1.06 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.
  • میزان ثبات این ورق ها در مقابل حرارت حدود 60 الی 170 درجه سانتی گراد می باشد.

بررسی مزایا و معایب ورق هایمپک

قبل از استفاده از هر محصولی باید بررسی نمود که این محصول از چه مزایا و معایبی برخوردار است تا درباره استفاده از آن به درستی تصمیم گیری کنید و اگر نیاز است از محصول دیگری به جای آن استفاده کنید. درست است که این ورق ها که به نوعی پلی استایرن مقاوم می باشند، دارای خصوصیات بسیار خوبی هستند اما ممکن است برای برخی از کاربردها مناسب نباشند. بنابراین به مزایا و معایب این محصول توجه داشته باشید:

مزایای این محصول شامل مقاومت بسیار بالا در برابر پارگی و کشش و ضربه، انعطاف پذیری چشمگیر، قیمت مقرون به صرفه و مناسب، عدم آسیب رسانی به محصولات خوراکی در صورت تماس با آنها، وزن بسیار اندک و جابه جایی آسان، عایق الکتریکی بسیار خوب، امکان بازیافت و … می باشد.

اما معایب ورق هایمپک شامل مقاومت اندک در مقابل برخی از حلال ها، مقاومت اندک در مقابل اشعه UV، قابلیت اشتعال و امکان تغییر شکل در مواجهه با دمای بسیار زیاد و … می باشد. قطعاً مزایای این ورق ها نسبت به معایب آنها بیشتر است.

بررسی کاربردهای این محصول

کاربردهای اصلی این ورق ها شامل موارد زیر است:

  • امکان استفاده به عنوان محافظ پیرامون لوازم خانگی
  • امکان استفاده به عنوان عایق رطوبتی و عایق صوت
  • بکارگیری در تولید انواع لوازم خانگی
  • بکارگیری برای تولید لوازم یدکی خودرو
  • امکان برشکاری و تولید شابلون با استفاده از ورق هایمپک

نحوه برش ورق HIPS

برای برش این ورق ها از دو روش استفاده می کنند که شامل روش دستی و روش لیزری می باشد. روش لیزری به دلیل ظرافت و دقت بالایی که دارد و حاصل کار را تمیزتر و منظم تر درمی آورد، روش بهتری است. برای برش لیزری این ورق ها باید از دستگاه مخصوص لیزر استفاده نمود. اما برش دستی این ورق ها نیاز به دستگاه ندارد، ولی حاصل کار آنچنان مطلوب نمی باشد. بنابراین اگر از این ورق ها برای کاربردهای بسیار مهم استفاده می کنید، حتماً از دستگاه برای برش ورق ها استفاده کنید. در غیراینصورت چاره ای به جز برش دستی ندارید اما باید دقت زیادی کنید.

قیمت ورق هایمپک چقدر است؟

این محصول دارای ویژگی های بسیار خوبی است که یکی از بهترین آنها، قیمت آنها است. قیمت این محصول با توجه به خصوصیات کمی و کیفی آن، متفاوت است. با توجه به ویژگی های خوب این محصول، می توان گفت که این ورق ها کاملاً به صرفه و مناسب برای کاربردهای مختلف هستند.

ضریب انبساط این ورق ها کاملاً مناسب است. همین مسئله سبب می شود که در زمان برشکاری، کمترین تغییر ابعادی در این محصول ایجاد شود. وزن این محصول بسیار کم است و سبکی آن، استفاده از آن را راحت تر کرده است. از این ورق ها برای هر محصولی که استفاده شود، وزن آن را زیاد نمی کند.

قیمت مناسب ورق هایمپک در کنار سایر ویژگی های مهم مانند وزن اندک، برش پذیری آسان، مقاومت بالا، عایق قوی و … موجب شده است که در بخش ها و حوزه های مختلفی از این ورق ها استفاده کنند.

هایمپک جزء کدام نوع از پلی استایرن ها می باشد؟

پلی استایرن ها به صورت یک پلیمر مصنوعی می باشند که در سه نوع پلی استایرن معمولی (GPPS)، پلی استایرن مقاوم (HIPS) و پلی استایرن انبساطی (EPS یا یونولیت) تولید می شوند. بنابراین هایمپک جزء پلی استایرن مقاوم می باشد که دارای خاصیت ضربه پذیری بسیار زیادی است. این ورق ها به سبب ویژگی های بسیار خوب خود مانند قالب گیری آسان، چسبندگی بسیار خوب، انعطاف پذیری بالا و قیمت اندک و … جزء شش پلیمر پرکاربرد دنیا به حساب می آیند.

روش تولید ورق هایمپک

پلی استایرن در شرایط عادی به صورت جامد می باشد. برای این هایمپک باید مواد اولیه را به داخل دستگاه فرستاد و پس از آن، مواد را تحت حرارت زیاد ذوب کرد. با رد شدن مواد از نورد دستگاه، هایمپک به صورت ورق با پهنای مشابه تولید می شود. در پروسه نورد، مواد از بین غلتک های ویژه رد شده تا تغییر شکل پیدا کنند. تنوع رنگ این ورق ها بسیار زیاد است. اما معمولاً آنها را به رنگ های سفید، آبی، طوسی، مشکی و قرمز و سبز و زرد تولید می کنند. روند تولید این ورق ها به گونه ای است که بهداشت کاملاً رعایت شود و از آن بتوان برای بسته بندی و نگهداری مرغ، گوشت، تخم مرغ، لبنیات و … استفاده نمود. این محصولات حتماً باید از تولیدکنندگان حرفه ای و معتبر خریداری شوند تا ویژگی ها و خصوصیات موردنیاز را دارا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *