مشاوره رایگان

درباره سقف سبک پلی‌استایرن

همه چیز درباره سقف سبک پلی‌استایرن

چکیده محتوای این صفحه

درباره سقف سبک پلی‌استایرن ، نظریات متفاوتی مطرح می شود. برخی از کارشناسان، اجرای این سقف را به دلیل مزایای آن توصیه می کنند.

سقف دال بتنی، سقف تیرچه بلوک، سقف عرشه فولادی، سقف تیرچه کرومیت، سقف وافل، سقف کاذب، سقف کامپوزیت، سقف تیردال، سقف کوبیاکس، سقف پلی استایرن و … از گزینه های پیش روی سازندگان و مهندسان برای انتخاب سقف یک سازه می باشند. هر یک از این سقف ها دارای خصوصیاتی هستند که در انتخاب آنها باید به این موارد توجه داشت و نقاط قوت و ضعف هر یک را درنظر گرفت. مقاومت یک سازه به شدت وابسته به سقف آن خواهد بود.

انتظاراتی که از سقف ساختمان می رود

درباره سقف سبک پلی‌استایرن باید به این مسئله توجه نمود که آیا این سقف پاسخگوی انتظارات درست از سقف سازه خواهد بود. بنابراین نخست باید بررسی کنیم که یک سقف باید دارای چه ویژگی هایی باشد و تأمین کننده چه اهدافی باشد:

  • یک سقف باید بتواند نیروها و بارهای وارده بر خود را تحمل کند.
  • میزان پایداری سقف در برابر تغییرات جوی و آب و هوایی، اهمیت دارد. سقف باید به اندازه ای در برابر این عوامل پایدار و باثبات باشد که مانع از ورود بارش و اثرات جوی به داخل سازه از سمت سقف شود.
  • یک سقف ایده آل باید به درستی در برابر حرارت و سرما مقاوم سازی شده باشد.
  • مقاومت در برابر فرسودگی، مهمترین ویژگی یک سقف است. این ویژگی موجب دوام و طول عمر سقف می شود.

آشنایی با مقرون به صرفه ترین، سبک ترین و مقاوم ترین سقف ساختمان

هر آنچه درباره سقف سبک پلی‌استایرن لازم است بدانید را به صورت خلاصه بیان می کنیم. سقف پلی استایرن، نوعی عایق می باشد که از صفحات پلی استایرن انبساطی درست شده است. این سقف می تواند جایگزین خوبی برای سقف های سنتی باشد. اخیراً به استفاده از این سقف بسیار اهمیت داده شده است و با توجه به کارایی و راندمان خوبی که این سقف در ساختمان های واقع در نواحی متعدد با آب و هوایی گوناگون ارائه داده است، انتخاب اول بسیاری از سازندگان برای اجرای سقف سازه های آنها می باشد.

پلی استایرن، پلیمر مصنوعی می باشد که در اشکال و ابعاد مختلفی قالب گیری می شود. از این ماده به صورت گسترده ای در بسته بندی و ساختمان سازی و … استفاده می کنند. پلی استایرن انبساطی با تزریق بخار به قطعات و اجزای کوچک آن تولید شده و سبب می شود که این ماده منبسط گردد و با یکدیگر ترکیب شود. ساختار این ماده به صورت سلول بسته ای می باشد که هوا را درون خود محبوس کرده و آن را به یک عایق حرارتی ایده آل تبدیل نموده است.

مزایای گفته شده درباره سقف سبک پلی‌استایرن

این سقف دارای ویژگی های مثبتی است که نظر مهندسان و ساختمان سازان را به خود جلب نموده است. برخی از انتظاراتی که سازندگان از سقف یک سازه دارند، توسط این سقف برآورده می شود. ویژگی های مثبت این سقف عبارتند از:

  • این سقف ضد رطوبت و آب است و این مسئله سبب می شود که در اثر بارش های شدید و شستشو دچار مشکل نشود و اثرات آب و رطوبت را به طبقات زیرین خود منتقل نکند.
  • اگر در برج ها و مجتمع های مسکونی پرجمعیت امروزی، فکری به حال عایق سازی صوتی نشود، سکونت در آنها غیرممکن خواهد بود. سقف پلی استایرن، عایق صوت بسیار خوبی است.
  • انرژی، گران و باارزش است. بنابراین باید ساختمان ها به گونه ای ساخته شوند که در مصرف انرژی صرفه جویی شود. بنابراین باید از مصالحی استفاده نمود که اتلاف انرژی را به صفر برساند. درباره سقف سبک پلی‌استایرن باید گفت که این سقف در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی مؤثر و مفید است.
  • وزن این سقف بسیار کمتر از سقف های دیگر است و این مسئله، اهمیت زیادی دارد. چرا که نتایج ارزشمندی را به همراه خواهد داشت. به طور مثال سازه هایی که سبکتر هستند در زمان وقوع زمین لرزه، کمتر خراب می شوند.
  • پروسه اجرای این سقف بسیار آسان انجام می شود. این مسئله به دلیل سبکی یونولیت است. زمانی که اجرا به صورت راحت تر انجام شود، سرعت کار افزایش پیدا می کند. بنابراین نیروهای کار هم زمان کمتری را صرف کار می کنند و هم انرژی کمتری را صرف می کنند.
  • با استفاده از بلوک های پلی استایرن می توان در مصرف برخی از مصالح ساختمانی مانند بتن صرفه جویی نمود که این ویژگی خود، زمینه ساز کسب مزایای دیگری است.

معایب گفته شده درباره سقف سبک پلی‌استایرن

قبل از انتخاب هر نوع سقفی برای هر سازه ای، باید به دقت مزایا و معایب آن را بررسی نمود و سپس سبک و سنگین کرد که آیا انتخاب این سقف کار درستی است یا خیر. قطعاً اجرای هر سقفی همانطور که نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت، نتایج منفی نیز به دنبال خواهد داشت. ویژگی های منفی این سقف که سبب شده است برخی از سازندگان، این سقف را برای سازه های خود انتخاب نکنند، شامل موارد زیر است:

  • مقاومت این سقف در برابر ضربه و فشار و بار از سقف هایی مانند طاق ضربی، تیرچه بلوک، سقف تیرچه پیش تنیده و … کمتر است.
  • اجرای این سقف باید بسیار حرفه ای انجام شود، در غیراینصورت مشکلات مختلفی برای این سقف بوجود خواهد آمد که یکی از آنها پوسیدگی شدید سقف است.
  • دوام این سقف در شرایط مطلوب، بالا است. اما اگر شرایط مطلوب نباشد و به طور مثال سقف در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد، از دوام آن به شدت کاسته خواهد شد.

هزینه اجرای سقف پلی استایرن، کم یا زیاد؟

این سقف با هزینه بسیار خوبی اجرا خواهد شد. بنابراین، یک انتخاب به صرفه برای سازه های چندین طبقه، سقف پلی استایرن خواهد بود. کارشناسان درباره سقف سبک پلی‌استایرن ، مزایای زیادی را ذکر می کنند که یکی از آنها، اقتصادی بودن آن است. محاسبه هزینه دقیق اجرای سقف به در اختیار داشتن اطلاعاتی از پروژه موردنظر نیاز دارد. بنابراین نمی توان به صورت تقریبی بدون داشتن اطلاعات پروژه، هزینه اجرای سقف را بیان نمود. اما درباره اقتصادی بودن آن، می توان با اطمینان خاطر سخن گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *