مشاوره رایگان

یونولیت یا پی وی سی برای سقف

یونولیت یا پی وی سی برای سقف مناسب است ؟

چکیده محتوای این صفحه

یونولیت یا پی وی سی برای سقف مناسب تر است؟ هر یک از این مصالح ساختمانی دارای مزایا و معایب خاصی هستند.

در سال های اخیر، مصالح ساختمانی جدیدی تولید شده اند. بنابراین برای ساختمان سازی همانند گذشته از مصالح ساختمانی سنتی استفاده نمی شود. برخی از مصالح ساختمانی جدید شامل یونولیت، پی وی سی، پنل های پیش ساخته، شیشه های هوشمند و … هستند.

در میان انواع مصالح ساختمانی، برخی از آنها برای اجرای سقف به کار می روند. استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و مقاوم برای اجرای سقف، اهمیت زیادی دارد. چرا که سقف سازه، یکی از اصلی ترین و بااهمیت ترین بخش های یک سازه می باشد. پلاستوفوم و PVC، مصالحی هستند که برای اجرای سقف ساختمان به کار می روند. با این دو مصالح بیشتر آشنا می شویم.

پی وی سی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

برای انتخاب یونولیت یا پی وی سی برای سقف باید با هر یک از آنها آشنا بود. پی وی سی یا PVC، یک فرآورده صنعتی می باشد که جنس آن از پلاستیک می باشد. PVC دارای کاربردهای بسیار زیادی است. صنعت ساختمان سازی به استفاده از پی وی سی توجه داشته است و برای کاربردهای مختلفی از این متریال استفاده می کند.

برای اجرای سقف، تولید کابینت آشپزخانه، ساخت سرویس بهداشتی، طراحی دکوراسیون داخلی و … می توان از پی وی سی استفاده نمود. اجرای کف، سقف و دیوارپوش، از کاربردهای مهم PVC می باشد.

یونولیت سقفی چیست و به چه عنوان در ساختمان به کار می رود؟

استفاده از یونولیت سقفی برای سقف ساختمان مورداستقبال مهندسان قرار گرفته است. بنابراین در انتخاب میان یونولیت یا پی وی سی برای سقف ساختمان، باید بدانید که استفاده از یونولیت با استقبال بسیار خوبی روبرو شده است.

یونولیت با توجه به خصوصیات خود طبقه بندی می شود. یکی از معیارهای مهم برای طبقه بندی یونولیت، چگالی یا دانسیته آن است. چگالی یا دانسیته یونولیت، نسبت جرم به حجم آن است که با واحد کیلوگرم بر مترمکعب سنجیده می شود. یونولیت سقفی باید از دانسیته بالایی برخوردار باشد تا حداکثر فشردگی و مقاومت را داشته باشد.

یونولیت یا پی وی سی برای سقف، هر دو مناسب هستند. پلاستوفوم سقفی، پنل هایی هستند که برای پوشش فضاهای خالی سقف و فیکس کردن بتن به کار می رود. یونولیت سقفی در ابعاد مختلفی ساخته می شوند.

یونولیت سقفی، پرکاربردترین نوع یونولیت است. پلاستوفوم ها در قالب بتن در سقف تیرچه بلوک کار گذاشته می شوند. بر اساس مقدار تراکم و چگالی یونولیت ها، وزن آنها متفاوت است. اغلب پلاستوفوم های سقفی در چگالی 12 تولید و عرضه می شوند.

انتخاب یونولیت یا پی وی سی برای سقف : دلایل برتری پی وی سی

هر یک از این مواد دارای مزایا و معایبی هستند. برخی از خصوصیات مثبت PVC و پلاستوفوم، مشترک هستند. حال با مزایای PVC آشنا می شویم:

  • PVC دارای استحکام بسیار زیادی است.
  • PVC به خوبی می تواند در مقابل مواد شیمیایی، روغن ها و اسیدها پایدار باشد و آسیب نبیند.
  • این ماده دارای وزن کمی است و به همین دلیل موردتوجه سازندگان قرار گرفته است.
  • نگهداری پی وی سی بسیار آسان است. شستشوی پی وی سی به آسانی انجام می شود.
  • پی وی سی، ماده ای غیرقابل اشتعال است و دمای ذوب آن معادل 80 درجه سانتیگراد می باشد.
  • پی وی سی، عایق رطوبت و صدا است و در کاهش مصرف انرژی بسیار مؤثر است.
  • در انتخاب میان یونولیت یا پی وی سی برای سقف باید به این نکته توجه داشته باشید که پی وی سی ضد میکروب و آلودگی است.
  • هر ضربه ای به پی وی سی وارد شود، آن را دچار مشکل نمی کند.
  • پی وی سی، عایق جریان الکتریکی می باشد و این ویژگی، یکی دیگر از مزایای خوب پی وی سی است.
  • نصب و اجرای پی وی سی بسیار آسان است. بنابراین نیروهای کار می توانند با کمترین مهارتی به اجرای این مصالح اقدام کنند.

یونولیت یا پی وی سی برای سقف: دلایل برتری یونولیت سقفی

یونولیت با مزایای بسیار خوبی که دارد سازندگان را به استفاده از خود، قانع کرده است. پلاستوفوم سقفی در سازه های بی شماری مورداستفاده قرار می گیرد. علت این است که یونولیت سقفی دارای مزایای زیر است:

  • یونولیت سقفی، عایق صوت و حرارت است. بنابراین می تواند سقف طبقات را به خوبی عایق بندی کند تا هیچگونه سروصدایی میان طبقات جابه جا نشود و اتلاف انرژی به نزدیک صفر برسد.
  • یونولیت های سقفی ارزان هستند و استفاده از آنها بسیار مقرون به صرفه می باشد و هزینه ساخت هر سازه ای را کاهش می دهد.
  • یونولیت سقفی برای نصب به تخصص و مهارت خاصی نیاز ندارد و به آسانی قابل اجرا است. انتخاب یونولیت یا پی وی سی برای سقف به عوامل متعددی، وابسته است.
  • استفاده از یونولیت سقفی، خطری برای محیط زیست ندارد. با توجه به ویژگی قابل بازیافت بودن یونولیت، ضایعات آن را می توان بازیافت نمود تا به مواد بازیافتی یونولیتی تبدیل شود.
  • یونولیت دارای وزن کمی است و این مسئله موجب می شود که سقف سازه سبک شود و در زمان وقوع زمین لرزه، خرابی کمتری به بار آید.
  • بلوک های یونولیتی سقفی در برابر لرزش، پوسیدگی و فرسایش از مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند. بنابراین سقف های اجرا شده با پلاستوفوم های سقفی، استحکام قابل قبولی دارند.
  • رطوبت، یکی از عوامل تخریب کننده بافت داخلی و نمای ظاهری بخش های مختلف سازه است. یونولیت سقفی ضدرطوبت است و از آسیب دیدگی سازه به دلیل آب و رطوبت، ممانعت به عمل می آورد.

کلام آخر

یونولیت یا پی وی سی برای سقف ساختمان های مختلفی به کار می روند. استفاده از هر یک از این مصالح، مزایایی دارد. اما باید توجه شود که از هر یک از این متریال در مکان مناسبی در شرایط ایده آلی، استفاده شود. نصب PVC و پلاستوفوم به آسانی انجام می شود. برای انجام این کار به وسایلی مانند چسب ، ابزار برش و … نیاز است تا نصب آنها به درستی انجام شود. نصب این مصالح، پیچیدگی ندارد و صرفاً به کمی دقت و ظرافت نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *