مشاوره رایگان

یونولیت

یونولیت چیست ؟

چکیده محتوای این صفحه

یونولیت یا پلاستوفوم ، توسط تولیدکنندگان مختلفی ساخته می شود. خرید این محصول از کارخانه های مجرب و متخصص ، اهمیت زیادی دارد.

پلاستوفوم ، یک ماده سبک و سفید رنگ است که در حوزه های مختلفی کاربرد دارد. چندین نام برای این ماده رایج است که در ایران بیشتر نام یونولیت را برای آن به کار می برند. پلاستوفوم از ریختن مواد پلی استایرن به درون قالب های ویژه ای و انبساط این مواد درست می شود. ماده حاصل از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار است.

پلی استایرن در واقع یک پلیمر سفید رنگ می باشد که ماحصل تولیدات پتروشیمی است. پس از آنکه ویژگی های این محصول به خوبی مشخص شد و افراد با ساختار پلاستوفوم به خوبی آشنا شدند ، در حوزه های مختلفی از آن استفاده کردند.

کاربردهای یونولیت

کاربردهای پلاستوفوم به اندازه ای زیاد است که بهتر است بگوییم که پلاستوفوم در کجا کاربرد ندارد. انواع صنایع همانند صنعت خودروسازی ، صنعت چینی و بلورسازی ، صنعت یخچال سازی ، صنعت لوازم خانگی ، صنعت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ، صنعت ساخت و ساز ، صنعت دکوراسیون و … از انواع پلاستوفوم ها استفاده می کنند.

بهره مندی از پلاستوفوم ها با چندین هدف شامل محافظت از کالاها و تجهیزات ، ایجاد عایق بندی ، تزئینات ، ساخت ماکت و مدلسازی و … در حوزه های مختلف صورت می گیرد. بنابراین هر یک از کاربردهای پلاستوفوم به دلیل برخی از ویژگی های پلاستوفوم است.

بیشتر بخوانید: یونولیت سقفی استاندارد چیست ؟

موارد مصرف پلاستوفوم در ساختمان

یکی از کاربردهای یونولیت ، در صنعت ساختمان است. در بخش های گوناگونی از ساختمان از پلاستوفوم ها استفاده می شود.

  • از پلاستوفوم ها در سردخانه ها و یخچال های صنعتی استفاده می شود تا عایق سازی برودتی انجام شود.
  • با استفاده از بلوک های پلاستوفوم سقفی می توان هر یک از طبقات سازه های مختلف را عایق بندی نمود. بدین ترتیب علاوه بر حفظ انرژی ، آلودگی صوتی میان طبقات انتقال پیدا نمی کند.
  • بهره گیری از ورق های پلاستوفومی در ابعاد مختلف برای ساخت تابلوهای اعلانات و تبلیغاتی و …
  • بهره گیری از ورق های یونولیت به منظور عایق سازی سازه و بهره گیری از بلوک سقفی پلاستوفوم برای استفاده به جای بلوک های سیمانی یا سفالی

چگالی ورق ها یا بلوک های پلاستوفومی

یکی از خصوصیات مهم پلاستوفوم ها ، دانسیته آن است. دانسیته یا جرم حجمی ، وزن واحد حجم یک ماده معین است که واحد آن بر اساس کیلوگرم بر متر مکعب مشخص می شود. در ارتباط با ورق های یونولیتی ، سنجش بر مبنای میزان فشردگی صورت می گیرد که این فشردگی را چگالی ورق یونولیتی می دانند. چگالی یونولیت وزن یک بلوک پلاستوفوم در اندازه یک در دو متر در نیم متر می باشد. چگالی را اغلب اوقات با حرف P نشان می دهند.

چندین نوع پلاستوفوم داریم ؟

سازندگان پلاستوفوم ، این محصول را در انواع گوناگونی ساخته تا برای هر استفاده ای ایده آل باشند. بدین ترتیب پلاستوفوم ها در انواع …

  • پلاستوفوم فشرده : این پلاستوفوم بسیار سنگین تر از سایر پلاستوفوم ها است و چگالی بیشتری دارد. مقاومت این پلاستوفوم بیشتر از سایر پلاستوفوم ها است و همین مسئله سبب می شود که از آنها در بخش هایی مانند خودروسازی ، ساختمان سازی ، قالب سازی ، کشتی سازی و … استفاده شود.
  • پلاستوفوم های سقفی استاندارد : یونولیت سقفی استاندارد در سقف های دال یک طرفه که عموماً با نام تیرچه بلوک شناخته می شوند ، به کار می روند. دانسیته این پلاستوفوم ها معادل 12 کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • پلاستوفوم های دیواری : از پلاستوفوم های دیواری به عنوان دیوارپوش فوم ، فوم های دیواری تزئینی ، فوم های دیوارپوش و پلاستوفوم های دیواری پنل تری استفاده می کنند. در واقع خاصیت عایق سازی این پلاستوفوم ها سبب شده است که از آنها برای ساخت و تزئین دیوار استفاده کنند.

چندین نوع پلاستوفوم داریم ؟

مزایای استفاده از پلاستوفوم ها چیست ؟

حال به این پرسش می رسیم که چرا یونولیت ها تا این اندازه محبوب هستند و در بخش های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند. دلایل محبوبیت پلاستوفوم ها شامل موارد زیر است :

– وزن بسیار اندک ، سبکتر از هر محصول مشابهی

– حمل و جابه جایی آسان با روش های گوناگون

– مقاومت بسیار ایده آل در مقابل رطوبت ، حرارت ، آب ، آفتاب ، سرما ، گرما و …

– دوام و ماندگاری بسیار زیاد و خارج از حد انتظار

– امکان بازیافت

– عدم ایجاد واکنش های شیمیایی داخل آن

– مقاومت بسیار بالا در برابر انواع ضربات شدید و آهسته

– فرم دهی و شکل دهی آسان

– عدم نفوذپذیری حشرات و باکتری ها به داخل آن

– جذب آب بسیار اندک

معایب یونولیت چیست ؟

حال که با مهمترین حسن های پلاستوفوم ها آشنا شدیم بهتر است با معایب آنها آشنا باشیم و در زمان استفاده از آنها به این موارد مهم توجه داشته باشیم. بی توجهی به این موارد می تواند مشکلات زیادی را بوجود بیاورد.

استفاده از یونولیت‌ها باید با توجه به مقاومت پایین آنها در مقابل حلال های آلی ، امکان شعله ور شدن آنها در صورت رنگ آمیزی با رنگ های شیمیایی از نوع روغنی و زیان هایی که برای لایه ازن دارند ، صورت بگیرد.

قیمت یونولیت چقدر است ؟

در زمان خرید پلاستوفوم ها باید به موارد مختلفی توجه کرد که طبیعتاً یکی از آنها قیمت است. به طور کلی پلاستوفوم ها از محصولات ارزان قیمتی هستند و قیمت هایی بالایی ندارند. لذا استفاده از پلاستوفوم ها در ساخت و ساز ، بسته بندی ، ماکت سازی ، مدلسازی و … مقرون به صرفه خواهد بود.

قیمت پلاستوفوم ها با توجه به ابعاد ، چگالی ، نوع ، مقاومت ، سطح کیفیت و سایر فاکتورها تعیین می شود. بنابراین قیمت ثابتی برای تمامی پلاستوفوم ها وجود ندارد. خریداران پلاستوفوم باید بدانند که برخی از مراکز به فروش پلاستوفوم های بی کیفیت و ارزان اقدام نموده تا مشتریان زیادی را به خود جلب کنند. شما باید با توجه به این مسئله مهم ، انواع پلاستوفوم های موردنیاز خود را از کارخانه ها و مراکز معتبر خریداری کنید تا محصولات باکیفیتی را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: یونولیت توپی چیست و چه کاربردی دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *