مشاوره رایگان

یونولیت مناسب برج های بلند

یونولیت مناسب برج های بلند

چکیده محتوای این صفحه

یونولیت مناسب برج های بلند است. چرا که موجب کاهش وزن سازه های مرتفع می شود و این مسئله از جهات مختلفی سودمند است.

حتماً می دانید که کشور ما یک کشور بحران خیز است. بنابراین پرداختن به ایمنی سازه ها، اهمیت زیادی دارد. یونولیت، یکی از مصالحی است که به جهات مختلف می تواند به ایمن سازی سازه ها کمک زیادی کند. امروزه در اغلب ساختمان سازی ها از یونولیت به جای بلوک های سیمانی سنگین استفاده می کنند. چرا که ویژگی هایی که یونولیت دارد سازندگان را ترغیب کرده است که آن را جایگزین برخی از مصالح ساختمانی کنند.

چرا یونولیت مناسب برج های بلند است ؟

یونولیت در چندین نوع وجود داشته که هر یک از خصوصیات مختلفی برخوردار هستند. یونولیت یا پلاستوفوم را بر چندین اساس دسته بندی می کنند. در یکی از دسته بندی ها، یونولیت را به یونولیت نسوز و غیرقابل اشتعال و یونولیت قابل اشتعال و بسوز طبقه بندی می کنند.

یونولیتی که مناسب استفاده در ساختمان های بلند است، یونولیت غیرقابل اشتعال می باشد. خرید یونولیت برای سازه های بلند باید با توجه این مسئله صورت بگیرد که قرار است در چه قسمتی از برج از یونولیت استفاده شود. به طور مثال برای اجرای سقف از یونولیت سقفی و برای اجرای دیوار از یونولیت دیواری استفاده می شود.

یونولیت مناسب برج های بلند ، از نوع یونولیت نسوز است که توان مقابله با حرارت و حریق را دارا می باشد. یونولیتی که بسوز باشد، سریعاً تغییر شکل داده و جمع می شود. مرغوبیت یونولیت از اهمیت زیادی برخوردار است. یونولیتی که برای برج سازی مورداستفاده قرار می گیرد، باید کیفیت بالایی داشته باشد.

حفظ سکوت در برج ها، اهمیت زیادی دارد. بنابراین استفاده از مصالحی که عایق صوت باشد، بسیار مهم است. یونولیت، این ویژگی را دارا می باشد. با وجود یونولیت در بخش های مختلف برج، هیچگونه سروصدایی از دیوارها و سقف طبقات عبور نکرده و زندگی در برج بسیار آرام تر و دلنشین تر می شود.

برای ساخت برج های ضدزلزله باید از مصالح ساختمانی مقاوم و سبک مانند یونولیت استفاده نمود. یونولیت برای ایمن سازی ساختمان در برابر زمین لرزه بسیار مناسب است. بنابراین استفاده از یونولیت به مهمترین اهداف سازندگان که ایمن سازی برج ها است، کمک زیادی می کند.

خصوصیات یونولیت مورداستفاده برای ساخت برج

یونولیت مناسب برج های بلند باید از چندین ویژگی مهم برخوردار باشد. یکی از این ویژگی ها، الزامات ایمنی در مقابل آتش است. استفاده از یونولیتی که غیرکندسوز است، در برج سازی ممنوع می باشد. سازندگان    پیش از خرید یونولیت به این مسئله توجه داشته باشند و از تولیدکنندگان درخواست ارائه مدارکی را کنند که نشان از نسوز بودن یونولیت ها داشته باشد.

متریالی که برای تولید یونولیت به کار می رود، حتماً باید نسوز یا کندسوز باشد. لذا توجه به نسوز یا کندسوز بودن پودر پلی استایرن باید درنظر تولیدکنندگان یونولیت های ساختمانی باشد. برای استفاده از یونولیت مناسب برج های بلند باید به مسائل مختلفی توجه داشت.

به منظور مراقبت از بلوک سقفی پلی استایرن و ممانعت از تماس مستقیم شعله های آتش با بلوک ها نیاز است تا زیرسقف توسط پوشش مناسب پوشانده شود. این پوشش بایستی به تیرها و تیرچه ها وصل شده و کاملاً فیکس شود. متصل بودن به بلوک پلی استایرن به تنهایی کفایت نمی کند.

باید توجه داشت که اتصال مستقیم اندود به بلوک با هر فرم فیزیکی، به تنهایی و بدون بهره گیری از اتصالات مکانیکی اصلاً قابل قبول نمی باشد. حتماً نیاز است که از اتصالات مکانیکی کنترل شده به تیرها و تیرچه ها بهره گرفت.

در خرید یونولیت مناسب برج های بلند، باید توجه داشت که کمترین مقاومت بلوک های تولیدی در مقابل بارهای حین اجرا بایستی معادل 200 کیلوگرم در قبال هر سی سانتی متر طول بلوک باشد. این بار، بایستی در نواری به پهنای ماکزیمم 7 سانتی متر و در میانه های بلوک وارد شود.

بررسی ها بیانگر این است که به دلیل تفاوت های موجود در متریال اولیه و پروسه تولید، دانسیته معینی برای ایجاد مقاومت موردانتظار، قابل ارائه نیست. اما برای یک چهارچوب کلی این توقع می رود که در صورت تولید اصولی و درست، بلوک هایی با عرض 150 و ارتفاع 25 سانتی متر با چگالی 13 یا 14 کیلوگرم بر متر مکعب با مقاومت ایده آل بدست بیاید.

یونولیت مناسب برج های بلند نباید طولی کمتر از سی سانتی متر داشته باشد. چرا که در این حالت احتمال خطر شکستگی بلوک وجود دارد. بنابراین نباید از بلوک هایی که کمتر از سی سانتی متر هستند، استفاده نمود.

همچنین ممنوعیت دیگری که برای استفاده از بلوک های توخالی وجود دارد، این است که از بلوک های توخالی استفاده نشود. برای بلوک های دارای حفره که در سر و ته دهانه یا در کناره های پل های اصلی و یا در کناره ای تیرهای عرضی و سایر نقاطی که احتمال بتن ریزی در آنجا وجود داشته باشد، جای دارند با هدف ممانعت از سنگین شدن سقف و اتلاف بتن بایستی اقدامات موردنیاز برای پر کردن حفره های بلوک توسط درپوش یا پرکننده ها به شیوه مطلوب، صورت بگیرد تا از رفتن بتن ها به داخل آنها ممانعت به عمل آورده شود و یا اینکه در این بخش ها از بلوک های توپر استفاده شود.

مقاله پیشنهادی: تفاوت پشم شیشه و فوم

قیمت یونولیت مناسب برج های بلند چقدر است ؟

با ویژگی های این یونولیت آشنا شدیم. حتماً متوجه شده اید که تمامی یونولیت های مورداستفاده در برج سازی از یک خصوصیات مشخص برخوردار نیستند. بنابران انتظار نداریم که تمامی یونولیت های ساختمانی در یک رنج قیمت باشند. با توضیحاتی که ارائه نمودیم متوجه شدید که چیزی که برای سازندگان و پیمانکاران باید اهمیت داشته باشد، کیفیت و مرغوبیت یونولیت است. بنابراین سازندگان نباید به دنبال استفاده از یونولیتی باشند که قیمت پایینی داشته باشد.

یونولیت در مجموع، قیمت پایینی دارد و استفاده از آن مقرون به صرفه است. بنابراین برای خرید کالایی که خود قیمت پایینی دارد نباید طمع کرد و به دنبال قیمت پایین تر هم بود. زیرا قیمت های بسیار پایین ممکن است به منزله کیفیت بسیار پایین محصولات و عدم برخورداری آنها از استانداردهای لازم باشد. بنابراین به دنبال خرید یونولیت مناسب برج های بلند با کیفیت و مرغوب باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *