مشاوره رایگان

یونولیت سقفی استاندارد

یونولیت سقفی استاندارد چیست ؟

چکیده محتوای این صفحه

یونولیت سقفی استاندارد ، یکی از پرکاربردترین انواع فوم هایی است که در صنعت ساخت و ساز مورداستفاده قرار می گیرد.

یونولیت یا پلاستوفوم ، شکلی از پلیمر است که دارای ویژگی های خاصی است. این ویژگی ها سبب شده است که در صنایع گوناگون به ویژه صنعت ساختمان سازی از یونولیت استفاده شود. یونولیت ها از بلورهایی تشکیل شده است که از به هم پیوستن یکدیگر تحت شرایط خاصی درست شده اند.

کاربردهای پلاستوفوم شامل صنعت بسته بندی ، عایق سازی ، صنعت تبلیغات ، صنعت ساختمان و … است. مواد اولیه تشکیل دهنده پلاستوفوم به صورت دانه های کوچک و بزرگ و با چگالی مختلف به شکل گرانول ورق و بلوک در ابعاد گوناگونی در می آیند.

تعریف دقیق یونولیت سقفی استاندارد :

یونولیت سقفی استاندارد ، عنوان مصالحی است که اخیراً به عنوان قالب بتن در سقف های دال یک سویه به کار می رود. شکل ظاهری این یونولیت ، مکعب مستطیل است. دانسیته آن معادل با 12 است. استفاده از این نوع یونولیت نسبت به سایر مصالح ساختمانی ، نتایج مثبتی را به همراه دارد.

این نتایج مثبت شامل کاهش وزن سازه ، افزایش سرعت اجرای سقف ، عایق سازی مناسب ، کاهش هزینه های ساخت و ساز ، صرفه جویی در مصرف مصالح و … است. بهترین یونولیتی که برای اجرای سقف بهتر است مورداستفاده قرار بگیرد ، این نوع یونولیت است.

بیشتر بخوانید: قیمت فوم و یونولیت در سال 1402

ساختار و خصوصیات مهم یونولیت نسوز

حال به بررسی ساختار یونولیت سقفی استاندارد به صورت خلاصه می پردازیم. در قسمت های پایینی فوم ، شیارهای وارونه ای کار گذاشته شده است که موجب اتصال بهتر گچ کاری بدون استفاده از رابیتس می شود. استفاده از یونولیت نسوز به لحاظ اقتصادی به صرفه است.

ساخت این یونولیت ها به شکل بلوک و یا ورق انجام می شود که هر یک دارای چگالی خاصی هستند. ورق های فوم به منظور عایق بندی دیوارها و کف ، قالب بندی فونداسیون و … به کار می روند. مهمترین خصوصیات این یونولیت ها ، سبکی و مقاومت بالای آنها است. بنابراین از یونولیت می توان به عنوان یکی از برترین مصالح ساختمانی نام برد.

مزایای مهم یونولیت سقفی استاندارد شامل سهولت در استفاده و افزایش سرعت اجرای سقف است. اجرای سقف یونولیتی به کمترین تیرچه فلزی نگه دارنده نیاز دارد که همین مسئله محاسن زیادی دارد.

ساختار و خصوصیات مهم یونولیت نسوز

وزن تقریبی یونولیت سقفی نسوز

دانسیته یونولیت ها در تعیین وزن ورق ها یا بلوک های فومی تأثیرگذار است. اغلب کارخانه ها برای ساخت این محصول ، دانسیته 7 تا 8 را انتخاب می کنند که این محصول در کاهش هزینه تولید یونولیت سقفی استاندارد اثرگذار است. اما دانسیته ایده آل برای یونولیت ، دانسیته ای است که نزدیک به 12 باشد. به هر حال تفاوت دانسیته ای که کارخانه ها برای ساخت این محصولات درنظر می گیرند ، سبب می شود که ورق ها و بلوک های یونولیتی در وزن های مختلفی تولید شوند.

ابعاد متداول یونولیت سقفی استاندارد

چندین ابعاد برای یونولیت های سقفی نسوز رایج است. اگر قصد خرید این یونولیت ها را دارید باید بدانید که میان یونولیت های تیرچه فندوله در اندازه های 200 * 50 * 20 or 25 ، یونولیت تیرچه کرومیت در اندازه 100 or 200 * 65 * 20 or 25 ،یونولیت تیرچه پیش تنیده در 200 * 50 * 15 و … گزینه ای را خریداری کنید.

اصلی ترین مزایای استفاده از یونولیت نسوز

امروزه مهندسان و متخصصان به ساخت سازه هایی تأکید می کنند که حدالامکان سبک و مقاوم باشند. یکی از اثرگذارترین روش ها برای کاهش وزن سازه ها ، کاهش وزن سقف است. بدین منظور باید از روش هایی برای اجرای سقف استفاده کرد که ضمن حفظ مقاومت و کیفیت ، وزن سقف را کاهش دهند.

بهره گیری از یونولیت سقفی استاندارد برای اجرای سقف ، تأثیر زیادی در کاهش وزن سقف دارد. امروزه سازه های بزرگی را شاهد هستیم که سقف آنها به صورت یونولیتی اجرا شده است.

استانداردهای یونولیت‌های سقفی

منظور از استانداردها ، اصولی هستند که درباره نحوه ساخت ، طراحی ، اندازه فوم های سقفی ، ویژگی های ظاهری ، ویِژگی های شیمیایی و خصوصیات مکانیکی پانل های یونولیت سقفی تعیین شده اند.

ساخت این نوع یونولیت نظیر سایر مصالح ساختمانی احتیاج به یک قواعد مشخصی دارد. استاندارد یونولیت‌های سقفی ASTM با کد E2430 جهت ساخت انواع پنل های یونولیتی سقفی می باشد.

اهمیت بهره مندی از استاندارد یونولیت آنجاست که نظرات مختلفی درباره طراحی و ساخت یونولیت در کارخانه باشد. همه کارخانه ها باید از این استانداردها تبعیت کنند.

پیامدهای خطا در ساخت یونولیت های سقفی

اگر یونولیت سقفی استاندارد به درستی طراحی و ساخته نشود ، امکان عایق سازی صد درصدی با استفاده از این یونولیت ها وجود نخواهد داشت. هرگونه اشتباهی در ساخت محصول سبب می شود که عایق بندی سازه های مختلف به درستی انجام نشود و انرژی از بخش های مختلف به هدر رود. اتلاف انرژی سبب می شود که از یکی از بهترین مزایای استفاده از یونولیت های سقفی ، محروم شویم.

عوامل مهم در تعیین قیمت یونولیت

قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها شامل ابعاد یونولیت ، دانسیته یونولیت ، کیفیت مواد اولیه یونولیت ، پیشرفته بودن دستگاه های مورداستفاده برای ساخت یونولیت و … است. کیفیت ، اصلی ترین عاملی است که نرخ یونولیت را مشخص می کند. برخی از یونولیت ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند که این مسئله موجب گران تر شدن آنها نسبت به یونولیت های بی کیفیت می شود.

در مجموع سبکی این یونولیت ها سبب ارزان تر شدن آنها نسبت به مصالح ساختمانی دیگر می شود. یونولیت ، از به صرفه ترین مصالح ساختمانی است.

بهترین سازنده یونولیت سقفی استاندارد

مجموعه ” یونولیت ” یکی از حرفه ای ترین سازندگان انواع ورق ها و بلوک های یونولیتی در ایران است که کیفیت محصولاتش کمتر از محصولات مشابه خارجی نمی باشد. این مجموعه با استفاده از برترین متریال و پیشرفته ترین دستگاه ها طی یک پروسه مشخص و با توجه به استانداردها به طراحی  ساخت یونولیت اقدام می کند. اگر می خواهید باکیفیت ترین سازه ها را با استفاده از بهترین مصالح ساختمانی احداث کنید ، از یونولیت های باکیفیت و اصولی ساز ساخت کارخانه یونولیت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد یونولیت سقفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *