مشاوره رایگان

یونولیت در ساخت یخچال

یونولیت در ساخت یخچال

چکیده محتوای این صفحه

یونولیت در ساخت یخچال به دلیل عایق رطوبت و حرارت بودن ، به کار می رود. چندین سال است که استفاده از یونولیت در این حوزه رایج شده است.

یونولیت یا پلاستوفوم را همه خوب می شناسید. این محصول به دلیل شایستگی هایی که دارد ، جایگزین مواد مختلفی شده است و در حوزه های مختلف مورداستفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای پلاستوفوم ، یخچال سازی است.

کارخانه های یخچال سازی به شکل های مختلفی از پلاستوفوم استفاده می کنند. گاهی این مواد را به صورت مستقیم در ساخت یخچال های صنعتی به کار می برند و گاهی این مواد را صرفاً برای بسته بندی انواع یخچال ها مورداستفاده قرار می دهند.

استفاده از یونولیت در ساخت یخچال

پلاستوفوم ، همان ماده پلی استایرن انبساطی است که از چندین خصیصه بسیار مهم و برجسته برخوردار است. شاید اگر یونولیت این چندین خاصیت را نداشتند ، علی رقم سایر مزایایی که داشتند به این اندازه مورداستفاده قرار نمی گرفتند.

ویژگی هایی از پلاستوفوم که مهمتر از سایر ویژگی ها هستند شامل وزن اندک ، مقاومت بسیار بالا ، عایق صوت و حرارت و ضدآب بودن است. پس اغلب صنایع به دلیل این ویژگی ها به استفاده از یونولیت روی آورده اند. صنعت یخچال سازی دقیقاً به این ویژگی ها توجه داشته است و به همین علت از استفاده از پلاستوفوم ها استقبال کرده است. نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا از پلاستوفوم در صنعت یخچال سازی استفاده می شود.

دلایل استفاده از یونولیت در ساخت یخچال

حال به موضوع خود دقیق تر نگاه می کنیم و به این مسئله می پردازیم که استفاده از پلاستوفوم به چه دلیلی در یخچال سازی متداول شده است. پلاستوفوم به دلیل ارزانی به سایر محصولات مشابه ترجیح داده می شود. اگر قرار باشد یخچال را با ماده دیگری بسته بندی کنند و یا یخچال های صنعتی را با ماده دیگری بسازند ، هزینه بسته بندی و ساخت چندین درصدی افزایش پیدا می کند. کدام صنعتی است که از پایین شدن هزینه های خود استقبال نکند ؟

یونولیت دستیابی به یک هدف مهم را برای یخچال سازان ممکن می کند و این هدف ، ممانعت از هدایت هوای سرد یخچال به بیرون و هوای گرم بیرون به داخل است. حتماً نام یخدان های یونولیتی را شنیده اید که کاملاً با یونولیت ساخته می شوند. علت استفاده از یونولیت برای ساخت این یخدان ها ، همین ویژگی عایق حرارتی و برودتی است.

به دلیل وجود یونولیت در ساخت یخچال ، اتلاف انرژی نزدیک به صفر می شود. در نتیجه موتور یخچال نیاز به کارکرد مداوم و پیوسته برای خنک سازی هوای داخل یخچال ندارد. لذا یک دلیل مهم استفاده از یونولیت در ساخت یخچال ، افزایش طول عمر قطعات یخچال به دلیل عدم کارکرد مداوم و پیوسته است. هر اندازه که قطعات یخچال ، کمتر کار کنند حتماً طول عمر بیشتری خواهند داشت.

چه یونولیت داخل یخچال به کار رود و چه برای بسته بندی یخچال مورداستفاده قرار بگیرد ، در راحت شدن جابه جایی و حمل و نقل یخچال مؤثر است. بسته بندی یخچال با استفاده از یونولیت ، حمل و جابه جایی ایمن آن را ممکن می کند. بنابراین از هر نظر که به استفاده از پلاستوفوم در یخچال‌سازی بنگریم ، نتیجه را مثبت ارزیابی می کنیم.

بیشتر بخوانید: کاربرد پانل ساندویچی دکوراتیو

چندین ویژگی از پلاستوفوم که کمتر به آن پرداخته شده است

درباره استفاده از یونولیت در ساخت یخچال ، صحبت های زیادی شده است و در اغلب آنها به ویژگی عایق بودن و سبکی و ارزان بودن یونولیت اشاره شده است. اما از چندین ویژگی کمتر سخن گفته شده است. تولیدکنندگان در حوزه های مختلف باید به استفاده از موادی با ویژگی زیست سازگار بودن توجه داشته باشند. زیرا محیط زیست ، سرمایه ارزشمند مشترک تمامی انسان ها است. پلاستوفوم ، زیست سازگار است و هرگز سلامت محیط زیست را تهدید نمی کند.

با دوام بودن پلاستوفوم سبب می شود که نگرانی درباره خرابی آنها نداشت. پلاستوفوم به عنوان هر ماده ای با هر کاربردی که در صنعت یخچال‌سازی مورداستفاده قرار بگیرد ، دوام بسیار زیادی دارد و خراب نمی شود. پس از این نظر خیالتان راحت باشد و هیچ نگرانی نداشته باشید.

در ارتباط با استفاده از یونولیت در ساخت یخچال به ویژگی دیگری باید توجه داشت و آنهم مقاومت بسیار بالای یونولیت در برابر خوردگی و رطوبت است که سلامت بدنه یخچال را از این نظر تضمین می کند.

انتقال ایمن یخچال از کارخانه به انبار ، فروشگاه و مغازه

یکی از موارد استفاده از یونولیت در صنعت یخچال‌سازی ، بسته بندی این محصولات است. وقتی یخچال ها با استفاده از پلاستوفوم ها بسته بندی شوند ، در زمان جابه جایی حتی به اندازه یک میلی متر جابه جا نخواهند شد و این مسئله موجب حمل ایمن یخچال می شود.

اگر در زمان جابه جایی یخچال ، ضربه ای به صورت سهوی به یخچال ها وارد شود ، مقاومت بالای یونولیت مانع از آسیب دیدگی یخچال می شود. اگر در محل انبار یخچال ، مقداری آب به صورت اتفاقی بر روی کارتن های یخچال ریخته شود ، به دلیل ضدآب بودن یونولیت هرگز آبی به داخل یخچال نفوذ نمی کند. چنانچه یخچال ها به مدت طولانی در انبار بمانند به دلیل وجود یونولیت بسته بندی هرگز در معرض خطر پوسیدگی ، زنگ زدگی ، غر شدگی ، حشره زدگی و … قرار نخواهند گرفت.

قیمت یونولیت های مناسب برای یخچال‌سازی

استفاده از یونولیت در ساخت یخچال ، مقرون به صرفه است. قیمت یونولیتی که برای ساخت یخچال و یا بسته بندی یخچال مناسب باشد ، بستگی به ویژگی های آن دارد. معمولاً یونولیت‌هایی را برای یخچال‌سازی به کار می برند که دانسیته بالایی داشته باشند. مسلماً این یونولیت ها از دیگر یونولیت های دانسیته پایین ، گران تر هستند. اما یونولیت ها در مجموع ارزان هستند. توجه کنید که در زمان خرید یونولیت موردنیاز کسب و کار خود ، تنها روی قیمت ها فوکوس نکنید و به کیفیت و شاخصه های کیفی و کمی یونولیت بی توجه باشید. توجه به این مسئله فوق العاده مهم است و نباید مورد غفلت قرار بگیرد. استفاده از یونولیت در ساخت یخچال ، مزایای ارزشمندی دارد که به صاحبان این صنعت به اثبات رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *