مشاوره رایگان

یونولیت بسته‌ بندی

یونولیت بسته‌ بندی چیست و چه کاربردی دارد ؟

چکیده محتوای این صفحه

یونولیت بسته‌ بندی در کارخانه ها و شرکت های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد. استفاده از این یونولیت ها مزایای بسیار زیادی دارد.

یونولیت ها به سبب ویژگی های منحصر به فرد خود در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از اهداف استفاده از یونولیت ها ، بسته بندی کالاهای مختلف به منظور محافظت از آنها است.

معرفی پلاستوفوم یا یونولیت

یونولیت ها در چندین نوع با ویژگی های مختلف شامل پلاستو فوم های بسته بندی ، پلاستو فوم های سقفی ، پلاستو فوم های دیواری ، پلاستو فوم های ماکت سازی ، پلاستو فوم های توپی و … طراحی و ساخته می شوند. در این مقاله با یونولیت بسته‌ بندی آشنا می شویم.

زمانی که از پلاستو فوم ها سخن می گوییم ، هدفمان انبساط ذرات پلی استایرن می باشد. با استفاده از یونولیت ها می توان یک عایق سازی مناسب از نظر صوتی ، برودتی و حرارتی بوجود آورد. البته استفاده از پلاستو فوم ها در صنعت بسته بندی تنها به سبب ویژگی عایق سازی آنها نیست.

اگر شرکت ها و کارخانه ها برای حفاظت از کالاهای خود از یونولیت استفاده نکنند ، متحمل خسارت های زیادی خواهند شد که جبران آنها ممکن نیست. محصولی با ویژگی های یونولیت وجود ندارد که بتواند جایگزین مناسبی برای پلاستوفوم ها باشد و همین مسئله سبب شده است که تمامی شرکت ها و کارخانه ها برای بسته بندی کالاهای خود از پلاستو فوم ها استفاده کنند. اگر مزایای استفاده از پلاستوفوم ها را بدانید بعید است که برای بسته بندی کالاهای خود از محصول دیگری استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: کارخانه یونولیت سازی

مزایای مهم استفاده از یونولیت بسته‌ بندی

پلاستوفوم ها دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که آنها را برای استفاده در موارد مختلفی مناسب کرده است و حوزه صنعت هم به همین دلایل به استفاده از یونولیت ها روی آورده است. مزایای یونولیت ها عبارتند از :

– پلاستوفوم ها غیرقابل مشتعل هستند.

– پلاستوفوم ها به شدت سبک هستند و اصلاً موجب افزایش وزن کارتن های کالاهای مختلف نمی شوند و جابه جایی آنها را دشوار نمی کنند.

– یونولیت ها به سادگی با استفاده از ابزارهای مشخصی برش می خورند و به شکل های گوناگون در می آیند تا برای هر هدفی مناسب باشند.

– مهمترین ویژگی یونولیت بسته‌ بندی که موجب بکارگیری آنها در صنعت بسته بندی شده است ، ضربه گیر بودن است. پلاستوفوم ها دارای انعطاف پذیری بسیار زیادی هستند.

– مقاومت انواع پلاستوفوم ها بسیار زیاد است. آب ، رطوبت ، سرما و گرما ، ضربه ، تابش آفتاب و … نمی توانند پلاستوفوم ها را دچار آسیب دیدگی کنند.

– مقاومت پلاستوفوم ها به اندازه ای زیاد است که در صورت وقوع زمین لرزه هیچ مشکلی برای آنها بوجود نمی آید.

– پلاستوفوم ها در مقایسه با سایر محصولاتی که برای حفاظت از کالاها و بسته بندی آنها مورداستفاده قرار می گیرد ، بسیار به صرفه است.

مزایای مهم استفاده از یونولیت بسته‌بندی

متداول ترین کاربردهای پلاستوفوم های بسته‌ بندی

کاربردهای یونولیت بسته‌ بندی بسیار زیاد است. کارخانه های بلورسازی و کریستال ، کارخانه های تولید چینی ، کارخانه های تولید هود ، کارخانه های تولید اجاق گاز ، کارخانه های تولید تجهیزات کشاورزی ، کارخانه های تولید لوازم خانگی ، شرکت های داروسازی ، شرکت های ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و …. با استفاده از پلاستوفوم ها به بسته بندی محصولات خود اقدام می کنند.

چرا از پلاستوفوم های بسته‌ بندی استفاده می شود ؟

پلاستوفوم های بسته‌ بندی دارای خصوصیاتی هستند که استفاده از آنها را در حوزه های مختلفی ضروری کرده است. محصولاتی که قرار است از کارخانه ها و شرکت ها به مغازه ها و فروشگاه ها منتقل شود ، باید به خوبی توسط یونولیت بسته‌ بندی پوشانده شوند تا در زمان حمل و نقل و جابه جایی دچار مشکل نشوند.

برخی از کالاهای دارویی باید در دمای مناسبی نگهداری شوند. حسن پلاستوفوم ها این است که عایق برودتی هستند و می توانند داروهای فریز شده را در دمای مشخص نگهداری کنند تا به مقصد موردنظر انتقال داده شوند.

از آنجا که ممکن است کالاها برای مدت زمان طولانی در انبار نگهداری شوند ، باید به گونه ای بسته بندی شوند که در صورت جابه جایی و سقوط احتمالی و … دچار آسیب دیدگی نشوند و کیفیت ظاهری و فنی آنها حفظ شود.

نحوه تولید قالب یونولیت بسته‌ بندی

نخست طرح اولیه را بر روی کاغذ پیاده می کنند و تأیید مشتری را می گیرند. سپس در صورت تأیید مشتری ، مواد اولیه قالب را درست می کنند. بدین منظور موادگوناگونی را به کار می برند. سپس ، ساخت نمونه برای  برای مدلسازی را آغاز می کنند. این نمونه ممکن است از یونولیت یا چوب باشد.

در مرحله بعد ، ریخته گری قالب با توجه به مدل طراحی شده صورت می گیرد. هنگامی که قالب سرد شد ، کالا به تراشکاری انتقال داده می شود. تراشکاری قالب معمولاً به صورت اتوماتیک با استفاده از ماشین آلات مخصوص انجام می شود. سپس قالب برای نصب قطعات موردنیاز جهت ساخت یونولیت در دسترس تولیدکننده قرار می گیرد. سپس قالب را شاسی کشی کرده و قالب را بر روی دستگاه موردنظر تعبیه می کنند.

نحوه ساخت پلاستوفوم بسته بندی

کلیه مراحل ساخت یونولیت بسته‌ بندی شامل سه آیتم پیش فوم ، تثبیت و شکل دهی است. برای مرحله پیش انبساط باید از مواد اولیه استایرن بهره گرفت که به لحاظ ظاهری مشابه شکر خوراکی است و دارای دانسیته مشخصی است.

اکسپندر این ماده به واسطه تزریق بخار حجیم به دستگاه انجام می شود و ذرات استایرن چندین برابر می شود. سپس به منظور افزایش حجم ذرات یونولیت از مواد پنتان و دی اکسید کربن استفاده می کنند. حجم اعظم ذرات تشکیل شده در این مرحله دربردارنده هوا هستند و بخش کوچکی ، از مواد اولیه اصلی است. در گام بعدی ، مواد پخته شده را برای سرد شدن به سیلوی ذخیره سازی هدایت می کنند. در آخرین گام که فرم دهی به یونولیت است باید مواد حاصل را درون قالب بریزند و حرارت دهی کنند. بخاردهی موجب شده که ذرات گرانول به شکل یک قالب در بیایند و به فرم ثابتی برسند و پیوند لازم میان آنها ایجاد شود و در نهایت جهت سرد شدن به انبار انتقال داده می شوند. از یونولیت بسته‌ بندی در خودروسازی ، ساخت تجهیزات پزشکی و کشاورزی و صنعتی و … استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: گچ مخصوص یونولیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *