مشاوره رایگان

کندوی یونولیتی

کندوی یونولیتی چیست؟

چکیده محتوای این صفحه

کندوی یونولیتی دارای چندین ویژگی مهم مانند وزن اندک، مقاومت بالا، ضد رطوبت بودن، دوام و ماندگاری بسیار زیاد می باشد.

زنبورهای عسل بر اساس مراحلی، گرده هایی که جمع آوری شده اند را به شهد تبدیل کرده و این شهدها درون استوانه شش ضلعی ریخته می شوند و ذخیره می شوند. زنبورها از دو معده برخوردار هستند که یکی برای ذخیره شهد عسل و دیگری برای هضم غذای آنها می باشد. غذاهایی که زنبور از آنها می خورد، به معده ورود کرده و سپس از سمت دیگر آنها خارج می شود. اما عسل از دهان آنها خارج می شود.

زنبورداران برای پرورش و تهیه عسل به کندو نیاز دارند. برخی از کندوها، دست ساز هستند. مانند کندوهای یونولیت که امروزه از سوی بسیاری از زنبورداران مورداستفاده قرار می گیرند.

فواید زنبور عسل برای طبیعت و انسان ها

کندوی یونولیتی برای زنبورها بسیار مناسب است. زنبور عسل، یکی از بهترین حشرات برای طبیعت و انسان ها می باشد. در هر کندو یا کلونی، حدود 6000 زنبور جمع می شوند و یک زندگی اجتماعی را پشت سر می گذارند. عسل و ژل روپال هستند و این مواد با خواص فوق العاده ای که دارند، می توانند سلامت جسمی را ضمانت کنند و اغلب بیماری ها مانند درد معده، بیماری های قلبی و عروقی و … را معالجه کنند.

زنبورها نه تنها برای سلامتی مفید هستند بلکه برای طبیعت بسیار سودمند هستند. زمانی که بهار می شود، باید گرده افشانی درختان میوه صورت بگیرد. اگر گرده افشانی صورت نگیرد، بار درختان کم خواهد بود و این مسئله هم به ضرر باغداران و هم به ضرر طبیعت خواهد بود.

در زمان جمع آوری شهد از گل های درختان، میزان زیادی گرده به پای زنبور عسل چسبیده و در این شرایط، روی زنبور موهای نازکی است که زمانی که روی گل می نشینند، میزان زیادی از گرده ها به پای زنبور چسبیده و هنگامی که زنبور بر روی گل دیگری می رود، گرده ها جابه جا شده و بدین ترتیب یک گرده افشانی بسیار خوب صورت می گیرد.

آشنایی با کندوی یونولیتی

یکی از منظم ترین ساختارها برای زندگی موجودات، مربوط به ساختار کندوی زنبور عسل می باشد. این ساختار و چگونگی زندگی کلنی داخل آن، به اندازه ای دارای نظم است که هر نوع آلودگی کم و بی نظمی در پیرامون کندو به آسانی تشخیص داده شده و اغلب اوقات در برابر آنها واکنش منفی نشان می دهند. یکی از علل منظم بودن کندوهای زنبور عسل، وجود طبقه بندی در آنها می باشد. طبقه بندی در کندوها به دلایل مختلفی انجام می شود که در این مقاله قصد پرداختن به آن را نداریم.

بیشتر بخوانید

موضوع مورد بحث ما، کندوی پلاستوفومی می باشد. این کندو با استفاده از یونولیت درست می شود و دارای جنس بسیار مقاومی است. کندوهای یونولیت می توانند جایگزین بسیار خوبی برای کندوهای چوبی باشند. با استفاده از این کندوها بسیاری از مشکلات زنبورداران حل خواهد شد.

ویژگی های کندوی یونولیتی

  • این کندوها به آسانی تمیز می شوند و بدون نیاز به استفاده از مواد تمیزکننده به راحتی تمیز و پاک می شوند.
  • لبه های تقویت شده این کندو سبب ممانعت از فرسایش تدریجی کندو می گردد.
  • با استفاده از این کندوها زمستان گذرانی بدون نیاز به کوچ انجام می شود.
  • این کندوها دارای دوام و ماندگاری زیادی هستند و تا سال های طولانی قابل استفاده می باشند.
  • ظاهر این کندوها مناسب و ترو تمیز است و به رنگ کاری نیازی ندارند. هر چند که قابل رنگ آمیزی می باشند.
  • این کندوها قابل حمل هستند و حمل و نقل آنها آسان می باشد.
  • این کندوها در کمین حشرات موذی قرار نخواهند گرفت و مشکلات کندوهای چوبی را نخواهند داشت.
  • مواد شوینده و سمی به کندوی یونولیتی جذب نمی شوند.
  • از آنجایی که این کندو از جنس یونولیت است و یونولیت عایق دما می باشد، دمای کندو ثابت مانده و این مسئله سبب می شود که محصول دارای کیفیت بالاتری باشد.
  • این کندو به اندازه ای خوب است که موجب افزایش میزان محصول می شود.
  • جریان مناسب هوا در این کندو وجود دارد و این مسئله سبب می شود که زنبورها کمتر به بیماری دچار شوند.
  • کندوهای یونولیت دارای ابعاد مناسبی هستند و مطابق با اندازه متداول کندو می باشد.
  • امکان حک آرم بر روی این کندوها وجود دارد تا از این طریق، احتمال سرقت آنها تا اندازه ای کمتر شود.

افزایش راندمان و بازدهی با کندوهای پلاستوفومی

کندوی یونولیتی در میزان باروری و نوزایی و درست کردن کلونیهای جدید اثرگذار است. ایجاد سریعتر کلونی، یعنی زمان بیشتری در فصل برای رشد و جداسازی ملکه جدید وجود دارد. در هوای شرجی به دلیل جذب آب پایین، کندوها دارای مقاومت بالایی نسبت به کندوهای چوبی هستند و بدون آنکه خیس شوند، موجب حفظ سلامت کلونی می شود. این کندوها برخلاف کندوهای چوبی به اعمال نکات نگهدارنده و مراقبتی خاصی احتیاج ندارند. در کندوهای یونولیت، کرم یا کپک شکل نمی گیرد و هیچ عاملی موجب به خطر افتادن سلامت زنبورها نمی شود. در این شرایط، راندمان و بازدهی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

قیمت کندوهای پلاستوفومی

نرخ این کندوها بسیار مناسب است. بنابراین می توان یکی از بهترین ویژگی های کندوهای پلاستوفومی را ارزان بودن و اقتصادی بودن آنها دانست. برای زنبورداران بسیار مهم است که از کندوهایی استفاده کنند که ضمن دوام و ماندگاری بالا، قیمت پایینی داشته باشند تا هزینه های آنها کاهش پیدا کند. کندوی یونولیتی برای زنبورداران به صرفه است و هیچ تردیدی در این مسئله نیست.

کلام آخر

کندوی زنبور عسل، یکی از ابزارهای مهم در حرفه زنبورداری می باشد که از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی در جنس آنها بوجود آمده است. در گذشته بیشتر استفاده از کندوهای طبیعی متداول بود. اما امروزه از کندوهای مدرنی استفاده می شود که استفاده از آنها دارای مزایای بسیار زیادی است. استفاده از کندوهای چوب و یونولیت در کشورهای مختلف به ویژه ایران رواج پیدا کرده است. کندوهای پلاستوفومی با توجه به خصوصیات بسیار خوبی که دارند می توانند انتظارات زنبورداران را برآورده کنند و به تولید بهتر و بیشتر عسل و پرورش بهتر زنبورهای عسل کمک شایانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *