مشاوره رایگان

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

چکیده محتوای این صفحه

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، یک دستاورد مهم است که سازندگان و مالکان باید به آن توجه داشته باشند.

مقاوم سازی سازه ها یعنی افزایش مقاومت سازه ها در مقابل نیروهای وارده از جمله نیروهای زمین لرزه به گونه ای که سازه ها دارای بیشترین دوام و مقاومت باشند. یک ساختمان ضد زلزله از ویژگی های مختلفی مانند سبک بودن ، برخورداری از مصالح ساختمانی جدید و نوین ، اتصالات درست و درجه یک ، انعطاف پذیری بالا ، نظم بسیار بالا ، نقشه اصولی و مهندسی ساز و … برخوردار است.

برای مقاوم سازی ساختمان ها باید از تکنیک های مختلفی استفاده کرد. فونداسیون حساب شده و مقاوم ، استفاده از جداسازهای لرزه ای ، استفاده از دیوارهای برشی ، استفاده از بادبند ، استفاده از میراگیر یا دمپر ، استفاده از مصالح ساختمانی سبک مانند یونولیت و … به ضد زلزله شدن سازه ها ، کمک زیادی می کند.

نحوه ساخت ساختمان های ضدزلزله

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، یکی از راهکارهایی است که برای مقابله با زمین لرزه به کار می رود. مقاوم سازی سازه ها در برابر زمین لرزه باید از روش های مختلفی انجام شود و اینگونه نیست که صرفاً با تکیه به یک روش بتوان ساختمان ضد زلزله ای احداث کرد. به بیان دیگر باید سازه ها را از جنبه های مختلف ، تقویت کرد.

برای ساخت ساختمانی ضد زلزله باید در کلیه مراحل گودبرداری و اسکلت و اجرای سقف و … به مقاوم سازی سازه توجه داشت و از روش های نوین اجرای آنها استفاده کرد. استراتژی مؤثر برای مقاوم سازی سازه ها این است که نیروی ناشی از زلزله از هر جهت که به سازه وارد شود ، با نیرویی در جهت مخالف خود توسط اجزای سازه مواجه شود. در این حالت ، نیروها یکدیگر را خنثی کرده و حذف می شوند. در نتیجه سازه نیروهای ناشی از زمین لرزه را کمتر احساس می کند.

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت شدنی است ؟

مهندسان و پژوهشگران اثبات کرده اند که با استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم و سبک می توان سازه ها را در برابر زمین لرزه مقاوم کرد. یونولیت با استفاده از ذرات پلی استایرن انبساطی درست شده است. حجم اعظم این محصول را هوا تشکیل داده است که این فرمول ساختاری یونولیت موجب سبکی بسیار زیاد آن شده است. برخی از یونولیت ها دارای فشردگی یا دانسیته بسیار بالایی هستند که این مسئله موجب افزایش مقاومت یونولیت ها در برابر فشار و ضربه می شود.

ساختار سلولی یونولیت ها مانند سدی مستحکم در برابر زمین لرزه عمل کرده و شوک ها و لرزش های وارده را تا میزان قابل چشمگیری دفع می کند. بنابراین می توان گفت که یونولیت در کاهش لرزش ها و شوک های وارده به سازه ، اثرگذار است.

کاربرد یونولیت های سقفی در ساختمان های ضد زلزله

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، یکی از اهداف استفاده از یونولیت ها در ساختمان سازی می باشد. استفاده از یونولیت های سقفی و دیواری در ساختمان سازی با اهداف دیگری انجام می شود. یونولیت سقفی ، صد درصد عایق صوت و رطوبت و حرارت است و این خواص در استقبال بالا از استفاده از یونولیت در ساختمان سازی ، مؤثر است.

اینکه یونولیت در دفع ضربات و فشارهای وارده از زمین لرزه نقش دارد ، بر اساس تست ها و آنالیزهای بسیار دقیق به اثبات رسیده است. از آنجایی که مواد اولیه ساخت یونولیت در طی مراحلی منبسط می شود ، در دفع نیروها و ضربات وارده از سمت زمین به ساختمان بهتر عمل می کند.

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت نشان می دهد که این مصالح از ساختاری متفاوت نسبت به سایر مصالح ساختمانی برخوردار است. یکی از ویژگی های یونولیت های سقفی این است که وزن سازه را به شدت کاهش می دهد. کاهش وزن سازه در بهبود عملکرد سازه در زمان وقوع زمین لرزه ، نقش پر رنگی دارد. یونولیت های سقفی در اجرای سقف انواع سازه های مسکونی ، اداری ، تجاری و … کاربرد دارد. بنابراین هر سازه ای را می توان با استفاده از یونولیت های سقفی ، تا حدودی ضد زلزله کرد.

بیشتر بخوانید: نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

مزایای یونولیت های سقفی مورداستفاده در ساختمان سازی

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، یکی از مزایای بسیار خوب استفاده از یونولیت است. اما استفاده از یونولیت های سقفی موجب طولانی تر شدن طول عمر سازه ها می شود و زمان نیاز به بازسازی سازه ها را تا حد بسیار زیادی به تعویق می اندازد.

وجود یونولیت های سقفی در ساختمان موجب می شود که از هدررفت انرژی بتوان تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد. بنابراین در این شرایط نیازی نیست که درجه سیستم سرمایشی یا گرمایشی را روی بالاترین درجه تنظیم کرد تا محیط خنک یا گرم شود.

استفاده از یونولیت های سقفی در کاهش مصرف مصالح ساختمانی ، مؤثر است که این نتیجه بسیار خوب خود منشاء کسب نتایج ارزشمندتر دیگری مانند کاهش هزینه های ساخت و ساز است. هزینه های ساخت و ساز در این شرایط به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

نتیجه گیری از موضوع کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

پس از اجرای یونولیت سقفی ، فضاهای خالی موجود در سقف را بتن ریزی می کنند. بتن های ریخته شده را از میان شیارهای پلاستوفوم رد می کنند تا با نفوذ به درون یونولیت موجب بالا رفتن چشمگیر مقاومت سقف شوند. این مسئله سبب می شود که مقاومت سازه در برابر زمین لرزه افزایش پیدا کند.

بیشترین عاملی که در بهبود عملکرد سازه های یونولیتی در برابر زمین لرزه نقش دارد ، وزن اندک یونولیت است. سازه هایی که سبک هستند ، بهترین عملکرد را در مقابل زمین لرزه دارند و خسارت های بسیار کمی را بر جای می گذارند. به منظور آشنایی بیشتر با ویژگی های یونولیت مورداستفاده در ساختمان سازی می توانید سایر مقالات سایت یونولیت پلاستوفوم را مطالعه بفرمایید. هر آنچه که درباره موضوع کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت لازم بود ، به صورت خلاصه بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *