مشاوره رایگان

کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی

کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی

چکیده محتوای این صفحه

کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی در بخش های مختلف سازه اعم از سقف ، دیوارها ، کف و … می باشد.

ویژگی های یونولیت سبب شده است که سروکله آن در صنعت ساختمان سازی پیدا شود. مهندسان و سازندگان با شناخت دقیق یونولیت به این مسئله پی بردند که استفاده از یونولیت در ساختمان سازی ، مزایای بسیار زیادی خواهد داشت.

یونولیت هایی که در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد تنوع زیادی دارند. انواع یونولیت های سقفی ، یونولیت های دیواری ، یونولیت های فشرده ، یونولیت های تزریقی و … در بخش های مختلف ساختمان با اهداف مختلفی به کار می روند.

کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی چیست ؟

بلوک های پلاستوفوم اخیراً در ساختمان سازی با هدف سبکی سازه ها و کاهش هزینه های سازه ، مورداستفاده قرار گرفته اند. کارخانه ها معمولاٌ بلوک های یونولیتی را به دو صورت قابل اشتعال و غیرقابل اشتعال تولید می کنند. بلوک های سیمانی از وزن بسیار زیادی برخوردار هستند. اما در مقابل بلوک های یونولیتی بسیار سبک هستند. بنابراین بلوک های یونولیتی برای جایگزینی بلوک های سیمانی ، مقرون به صرفه هستند.

نکته مثبت بلوک های یونولیتی این است که یک پوشش نسوز بسیار مقاوم در بخش فوقانی و تحتانی خود دارد که مقاومت سازه در برابر حریق در زمان آتش سوزی را افزایش می دهد. هر مهندس و سازنده ای باید به ایمنی سازه های خود در برابر آتش سوزی اهمیت دهد. در این راستا باید راهکارهای مختلفی را به کار بگیرد که یکی از آنها ، استفاده از مصالح مقاوم در برابر آتش سوزی مانند یونولیت است.

یک نتیجه مهم استفاده از یونولیت در ساخت و سازها

کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی به سبب ویژگی های بسیار خوب آن است. سازندگان زمانی که یونولیت را برای احداث دیوار و سقف و … انتخاب می کنند به چندین نتیجه مهم می رسند. میان دستاوردها و نتایج حاصل ، یکی از آنها مهمتر از سایر موارد است. کاهش وزن سازه ، نتیجه فوق العاده مهمی است که از جهات مختلفی حائزاهمیت است.

بلوک های پلاستوفومی هرگز وظیفه باربری نداشته و همین مسئله موجب می شود که ساختمان در مقابل زمین لرزه بسیار ایمن باشد. اگر سازه ای با بلوک سیمانی یا سفالی بر روی سر ساکنین خراب شود ، چقدر خسارت های جانی به بار می آورد ؟ اما یک سازه ای با بلوک های یونولیتی در صورت خرابی ، خسارت های جانی بسیار کمی را به بار می آورد. بنابراین سبکی سازه ها ، دستاورد مهمی است که نشان می دهد استفاده از یونولیت در ساختمان ، یک اقدام درست و ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: بررسی دانسیته یونولیت یا چگالی یونولیت

چه یونولیت‌هایی در ساختمان سازی باید مورداستفاده قرار بگیرند ؟

کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی باید با توجه به استفاده از یونولیت مرغوب و استاندارد صورت بگیرد. هر مصالح ساختمانی ، مناسب استفاده در ساخت و ساز نیست. متأسفانه کارخانه های زیادی به اصول و استانداردها بی تفاوت هستند و با هدف سود بیشتر به تولید محصولات بی کیفیتی اقدام می کنند که اصلاً برای استفاده در ساخت و سازها مناسب نیستند.

در ایران نه تنها برخی از مصالح ساختمانی بی کیفیت تولید می شوند بلکه بسیاری از آنها فاقد استانداردهای اجباری هستند. سازندگان باید توجه داشته باشند که هرگز از یونولیت هایی قابل اشتعال استفاده نکنند. استفاده از چنین یونولیت هایی نه تنها موجب گسترش حریق در زمان آتش سوزی می شود ، بلکه معایب دیگری هم به همراه دارد.

چندین کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی

یونولیت از کاربردهای عایق سازی صوتی ، عایق سازی حرارتی و برودتی ، عایق سازی رطوبتی در ساختمان سازی برخوردار است. در واقع از یونولیت با هدف عایق سازی در ساختمان استفاده می کنند. در این راستا ، یونولیت را در بخش های مختلفی از سازه همچون سقف ، دیوار ، کف ، فونداسیون و … به کار می برند.

کارشناسان و متخصصان تأیید کرده اند که وجود یونولیت در میان دیوارها سبب می شود که امواج صوتی دچار افت شوند و بدین ترتیب یک عایق سازی صوتی ایجاد شود. چنین عایق سازی در ساختمان های بلند و مرتفع امروزی که تعداد واحدهای زیادی دارند ، ضرورت دارد.

کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی موجب شده است که استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی محدود شود. استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی ، مشکلات مختلفی را در ساختمان سازی ایجاد می کنند. در ساختمان سازی های روز دنیا ، دیگر از مصالح ساختمانی قدیمی استفاده نمی شود.

انواع یونولیت‌هایی که در ساخت و ساز به کار می روند

در ساختمان سازی از یونولیت های سقفی ، یونولیت فشرده ، یونولیت دیواری و یونولیت تیرچه کرومیت استفاده می کنند.

یونولیت فشرده : این یونولیت ها دارای چگالی بالای 40 هستند. استحکام بسیار زیاد این یونولیت ها موجب استفاده بسیار زیاد از آنها در صنایع مهم مانند صنعت ساختمان شده است. یونولیت های فشرده هرگز در کارهای کوچک مورداستفاده قرار نمی گیرد.

یونولیت سقفی استاندارد : با توجه به کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی مشاهده می کنیم که بیشترین یونولیت مورداستفاده در ساختمان سازی از نوع یونولیت سقفی استاندارد می باشد. دانسیته این یونولیت حدود 12 می باشد. این یونولیت به عنوان قالب بتن در سقف های یک سویه به کار گرفته می شود.

یونولیت دیواری : پنل های سه بعدی و فوم های دیواری و … از جمله موارد مصرف یونولیت ها در ساختمان سازی هستند. این یونولیت ها نسبت به یونولیت های سقفی ، نازک تر هستند و فشردگی کمتری دارند. احداث دیوارها با استفاده از یونولیت ها بسیار آسان و اقتصادی می باشد.

یونولیت تیرچه کرومیت : این یونولیت ها در دو ابعاد ساخته می شوند. استفاده از این یونولیت ها برای ساخت تیرچه کرومیت بسیار سودمند است.

کلام آخر

با کاربرد یونولیت در ساختمان‌ سازی آشنا شدیم. با بکارگیری یونولیت ها در ساختمان سازی می توان در مصرف مصالح ساختمانی به صورت قابل توجهی صرفه جویی کرد. همچنین استفاده از یونولیت در کاهش مصرف آب ، اثرگذار است. اگر با دقت به خرید یونولیت های موردنیاز برای سازه خود اقدام کنید و آنها را در ابعاد مناسب خریداری کنید ، اصلاً در زمان استفاده و نصب آنها پرتی و ضایعات بوجود نخواهد آمد. زمانی که می توان به جای ده بلوک سفالی از یک بلوک یونولیتی استفاده کرد ، چرا از این مصالح کاربردی و به صرفه استفاده نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *