مشاوره رایگان

چه سازه هایی سبک هستند

چه سازه هایی سبک هستند ؟

چکیده محتوای این صفحه

چه سازه هایی سبک هستند ؟ ساخت سازه های سبک، مسئله روز صنعت ساختمان سازی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

سبک سازی ساختمان ها با مزایای زیادی همراه است. مزایای سبک سازی سازه ها شامل کاهش بار ساختمان، عایق سازی سازه ها، کاهش هزینه ها، افزایش ایمنی ساختمان ها و … است. برای سبک سازی ساختمان ها از مصالح ساختمانی سبکی مانند یونولیت، چوب شفاف، بتن خود ترمیم شونده، بلوک سیمانی سبک و … استفاده می کنند. اما سازه های مختلفی را می توان سبک دانست. سازه هایی که وزن اندکی دارند و جزء سازه های سبک به حساب می آیند، شامل موارد زیر است:

سازه‌های LSF

چه سازه هایی سبک هستند ؟ یکی از بهترین سازه های سبک، سازه‌های ال اس اف می باشند. این سازه را برترین اسکلت فلزی سبک می دانند. این سازه ها دارای امنیت زیادی هستند. ویژگی عایق صوتی و حرارتی این سازه ها، بسیار عالی است. اجرا و پیاده سازی آسان، از مهمترین ویژگی این سازه ها است.

علت آسانی اجرای این سازه ها این است که متخصصانی از قبل کلیه محاسبات را انجام داده و سازه هایی را احداث نموده اند که هیچ معایبی ندارند و زیرنظر چندین مهندس تولید شده اند. درست است که سازه‌های ال اس اف به راحتی اجرا می شوند، اما برای اجرا نیاز به نیروهای ماهری دارند.

مزایا و معایب سازه های ال اس اف

چه سازه هایی سبک هستند ؟ یکی از سازه‌هایی که علاوه بر سبکی دارای مزایای زیادی است، سازه های ال اس اف می باشند. البته این سازه ها، معایبی هم دارند اما معایب آن نسبت به مزایای آن بسیار کمتر می باشد. معایب این سازه ها شامل محدودیت های دهانه های باربر، محدودیت تعداد طبقات، محدودیت بارگذاری بیش از حد استاندارد، نیاز به نیروهای ماهر و … می باشند.

امتیازات این سیستم شامل تنوع در طراحی و معماری، سرعت بالای اجرای سازه، تاب آوردن در برابر زمین لرزه های تا 8 ریشتر، مقاومت بالا در مقابل آتش، اجرای آسان تأسیسات، سرعت بالای اجرای اسکلت ال اس اف و … می باشند.

سازه‌های سبک پنلی

در پاسخ به سؤال چه سازه هایی سبک هستند باید سازه های پنلی را عنوان کنیم. این ساختمان ها از سازه های فلزی از نوع پانلی می باشند که ستون های آنها با تیرآهن اجرا می شود. این سازه ها دارای دیوارهای نیمه پیش ساخته ای هستند که توسط تکنیک قالب بندی ساخته می شود. این سیستم در مجموع دارای طول عمر بالایی هستند.

کانال های این سیستم از پیش درست شده است و شما می توانید از آنها به شکل دیوارهای دیافراگم افقی و باربر استفاده نموده و همچنین آنها را بجای دیوارهای جداکننده در باربری سازه ها اجرا کنید. اسکلت پیش ساخته فلزی این سیستم با سرعت چشمگیری اجرا می شود. برای عایق سازی این سیستم می توان از بتن استفاده نمود.

از آنجایی در جواب چه سازه‌هایی سبک هستند سازه سبک پانلی را نام می بریم که این سازه ها در عین سبکی بسیار مقاوم هستند و در مقابل زمین لرزه دچار مشکل نمی شوند. این سازه ها دارای دیوارهای بیرونی ضخیمی هستند.

دیوارهای اطراف این سازه از هواگیری ایده آلی برخوردار هستند. این دیوارها بسیار سبک هستند. بنابراین وزن سازه ها از جهات مختلفی کاهش پیدا می کند. سازه‌های سبک پنلی در مقابل نیروهای برشی و لرزشی دارای مقاومت بالایی هستند. وزن این سازه ها به دلیل سبک بودن دیوارها اندک است و این مسئله موجب کیفیت بهتر این سازه ها می شود. مصرف انرژی در چنین سازه هایی بهینه است. زیرا این سازه ها دارای خاصیت عایق حرارتی هستند. ( چه سازه هایی سبک هستند )

این سازه‌ها دارای طول عمر بالایی هستند و این مسئله سبب می شود که به بازسازی و تعمیرات آنچنان نیاز پیدا نکنند. برای اجرای این سازه ها به مصالح گوناگونی نیاز نمی باشد. اگر این ساختمان ها به صورت اصولی اجرا نشوند، مشکلات زیادی را ایجاد می کنند.

سازه‌های سبک CFS

یکی دیگر از انواع سازه های پیش ساخته، سازه های سبک سی اف اس می باشد که اخیراً موردتوجه قرار گرفته اند. این سازه ها دارای ورق های فولادی باکیفیتی هستند. تولید این ورق ها به حرارت و گرما نیاز نمی باشد. اما برای تولید سازه های دیگر به حرارت بالا نیاز است. برای تولید این سازه ها باید از نورد سرد استفاده نمود. در پاسخ به پرسش چه سازه هایی سبک هستند ، حتماً باید به سازه های سبک سی اف اس اشاره نمود.

سیستم های سی اف اس در چندین نوع شامل 1D، 2D و 3D وجود دارند. سازه های سی اف اس، بسیار اقتصادی هستند. عوامل خورنده نمی تواند این سازه ها را دچار مشکل کند. این سیستم دارای قاب فولادی سبکی می باشد. پوشش فلزی این سیستم منطبق با جدیدترین قوانین تولید سازه و استاندارد طراحی می گردد. حتماً متخصصانی باید بر اجرای این سازه نظارت داشته باشند.

چه سازه هایی سبک هستند ؟ سازه‌های پیش ساخته چوبی

ساختمان های چوبی از سازه های سبکی هستند که بسیار شیک و جذاب هستند. در نقاط مختلفی از کشور سازه‌ها را با استفاده از چوب احداث می شوند. سازه های پیش ساخته چوبی برای مناطق مرطوب بسیار مناسب هستند.

زیبایی این سازه ها، از ویژگی اصلی این سازه ها است. مقاومت سازه های چوبی در مقابل زمین لرزه بسیار مناسب است. نقطه ضعف این سازه‌ها، مقاومت بسیار پایین آنها در برابر آتش است که سبب می شود سریعاً دچار حریق شوند. همچنین این سازه ها مورد توجه جانوران موذی برای سکونت است.

در نهایت چه سازه هایی سبک هستند و سریع اجرا می شوند؟

با چندین مورد از سبک ترین سازه‌ها آشنا شدیم. اما سازه‌های دیگری وجود دارند که سبک هستند و نصب و اجرای آنها بسیار آسان است. در مجموع، سازه‌های پیش ساخته سبک هستند و اجرای آنها بسیار آسان است. انتخاب بهترین سازه سبک به عوامل مختلفی بستگی دارد. سازندگان و مهندسان با شناخت دقیقی که از سازه های خود و موقعیت آن دارند، بهترین تصمیم را اتخاذ می کنند. امیدواریم که صرفاً ارزان بودن ساختمان ها، معیار انتخاب سازندگان و مهندسان نباشد و کیفیت موردتوجه قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *