مشاوره رایگان

چسب یونولیت

چسب یونولیت چیست و چه کاربردی دارد ؟

چکیده محتوای این صفحه

چسب یونولیت دارای چسبندگی مناسبی برای چسباندن انواع پلاستوفوم به سطوح مختلف است و استفاده از آن ، مشکلی ایجاد نمی کند.

استفاده از یونولیت ، مزایا و معایب زیادی دارد. یکی از معایب یونولیت ، حساسیت آن نسبت به برخی از مواد شیمیایی است. بنابراین برای کار با یونولیت ها نمی توان از هر چسب یا رنگی استفاده کرد.

چسب مخصوص کار با پلاستوفوم

چسب یونولیت ، مناسب ترین چسب برای چسباندن یونولیت به سطوح گوناگون است. با استفاده از این چسب می توان یونولیت را به آهن ، چوب ، آلومینیوم ، گالوانیزه ، فایبرگلاس ، سیمان ، گچ ، یونولیت و … چسباند.

چسباندن یونولیت به چنین سطوحی با استفاده از چسب های مختلف ، امکان پذیر است. اما ممکن است مشکلاتی مانند جمع شدن فوم ، ایجاد لکه بر روی فوم ، تغییر شکل فوم و … در اثر استفاده از چسب های غیرمخصوص بوجود بیاید. اما استفاده از چسب مخصوص پلاستوفوم ، هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند. یکی از چسب‌های مخصوص پلاستوفوم ، یونوفیکس می باشد که به شکل پودری است. این چسب دارای خواص زیادی است و یکی از خصوصیات خوب آن ، عایق حرارتی است.

مشخصات این چسب‌ها

چسب یونولیت دارای قدرت چسبندگی فوق العاده ای است و پیوند خوبی میان یونولیت و سایر سطوح ایجاد می کند. حتی برای وصل کردن قطعات یونولیت به یکدیگر باید از چسب‌های مخصوص یونولیت استفاده کرد.

چسب پلاستوفوم بی رنگ است که این ویژگی ، یکی از مزایای آن است. زیرا چسباندن یونولیت به یونولیت یا دیگر مواد به صورت بسیار تمیزی انجام می شود و کیفیت ظاهری کار کم نمی شود. حتی پس از خشک شدن چسب شاهد ایجاد زردی یا لکه بر روی پلاستوفوم و در مناطق چسب زده شده نخواهیم بود.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت چسب یونولیت این است که بو ندارد. بنابراین کسانی که با این چسب ها کار می کنند ، اصلاً اذیت نخواهند شد و حتی می توانند تا ساعت های متوالی با چسب‌های ویژه پلاستوفوم کار کنند و هیچ مشکلی را حس نکنند.

یکی از بهترین خصوصیات چسب‌های پلاستوفوم ، پایداری کششی برشی آن می باشد. همچنین باید به ایمنی بسیار خوب این چسب ها اشاره نمود که سبب می شوند هیچ خطری در زمان کار با این چسب ها ایجاد نشود و هیچگونه ضرری به سلامتی شما وارد نشود. با توجه به چندین خصوصیت گفته شده می توان متوجه شد که استفاده از چسب‌های مخصوص یونولیت تا چه اندازه خوب و مفید است.

بیشتر بخوانید: آیا یونولیت عایق رطوبتی بشمار می رود ؟

کاربردهای چسب یونولیت

استفاده از این چسب ها ، به سالهای دور بر نمی گردد و به تازگی به استفاده از این چسب ها روی آورده اند. در هر کسب و کار و پروژه ای که از پلاستوفوم استفاده شود می توان از چسب‌های یونولیتی استفاده نمود. البته گاهی برای استفاده از یونولیت ها اصلاً نیازی به استفاده از چسب ها نمی باشد. زیرا در برخی از کاربردها تنها پلاستوفوم ها را در کنار و یا روی یکدیگر قرار داده و از چسب برای اتصال آنها استفاده نمی کنند. اما در مواردی استفاده از چسب ضرورت دارد.

برای ماکت سازی ، نمونه سازی ، دکورسازی و … باید از چسب‌های مخصوص پلاستوفوم استفاده کرد تا بتوان یونولیت را به خوبی به سطوح یونولیتی ، پارچه ای ، پلاستیکی ، چرمی ، فلزی و … چسباند.

یکی از کاربردهای چسب پلاستوفوم ، شکل دهی یک پوشش شفاف و براق بر روی پلاستوفوم است. در واقع با انجام چنین کاری ، یک لایه شیشه ای بر روی پلاستوفوم بوجود می آید و مانع از خرابی و ساییدگی سطح پلاستوفوم می گردد. در حین کار با چسب ها باید توجه کنید که سطحی که دارای یک لایه چسب است را مجدد چسب کاری نکنید.

نحوه چسباندن دو قطعه بر روی یکدیگر با استفاده از چسب یونولیت

درنظر داشته باشید که چسب مناسب برای کار با پلاستوفوم ، بایستی بر پایه آب باشد. نخست سطوح موردنظر دو قطعه را به خوبی پاک و عاری از هرگونه غبار و آلودگی کنید. سپس یک لایه چسب یونولیت با ضخامت منطقی و مناسب بر روی یکی از سطوح زده و اندکی مکث نموده و سپس دو قطعه را بر روی یکدیگر قرار دهید تا به خوبی به همدیگر وصل شوند.

به منظور اینکه اتصال دو قطعه به یکدیگر در بهترین حالت ممکن باشد ، بهتر است در صورت امکان ، دو قطعه را در زیر جسم سنگینی قرار دهید و اجازه دهید که مدتی در این حالت بمانند. البته قرار دادن جسم سنگین بر روی یونولیت باید به گونه ای باشد که آسیبی به آن وارد نکند. پس از گذشت چندین دقیقه ، یونولیت با وسیله دیگر به خوبی به یکدیگر می چسبند.

سایر چسب‌های قابل استفاده برای پلاستوفوم

بهترین چسب برای پلاستوفوم همان چسب یونولیت است. اما چسب های دیگری برای کار با پلاستوفوم قابل استفاده می باشند که از جمله آنها می توان به چسب سفید ، چسب‌های اسپری پلاستوفوم ، چسب های آکواریوم و … اشاره کرد.

مجدد توصیه می کنیم که بهتر است برای کار با پلاستوفوم ، چسب‌های مخصوص یونولیت را انتخاب کنید. اینگونه چسب ها بر پایه آب هستند و هیچگونه رد و آثاری از خود بر جای نمی گذارند. استحکام این چسب ها بسیار زیاد است و قطعات چسبیده شده با این چسب به آسانی از یکدیگر جدا نخواهند شد و جدا کردن قطعات بسیار دشوار خواهد بود.

پیامدهای استفاده از چسب‌های متفرقه

اگر از چسب یونولیت استفاده نکنید و از سایر چسب های متفرقه استفاده کنید ، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. زرد شدن یونولیت ، ایجاد آلرژی برای کاربر ، تغییر شکل یونولیت ، سیاه شدن یونولیت ، عدم چسبندگی لازم ، ایجاد مشکلات پوستی و … از جمله این مشکلات هستند.

بنابراین در انتخاب چسب باید دقت زیادی داشته باشید و هر چسبی را برای کار با پلاستوفوم ها انتخاب نکنید. چسب های پلاستوفومی به خوبی می توانند نتایج موردانتظار شما را به همراه داشته باشند. در زمان خرید چسب های مخصوص پلاستوفوم به داشتن آرم استاندارد و تاریخ انقضاء محصولات توجه کنید. اگر تاریخ انقضاء محصول به پایان رسیده باشد ، استفاده از آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند. فلذا به این موارد توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *