مشاوره رایگان

نصب یونولیتی سقفی

نصب یونولیتی سقفی به همراه اجرای تیرچه یونولیتی

چکیده محتوای این صفحه

نصب یونولیتی سقفی در چندین مرحله انجام می شود که اجرای هر یک از این مراحل ، بسیار سریع و آسان است.

یکی از کاربردهای پلاستوفوم ، استفاده برای ساختمان سازی است. استفاده از یونولیت در ساختمان در بخش های گوناگونی من جمله نمای بیرونی ، سقف ، دیوار و پی ریزی و … انجام می شود. استفاده از یونولیت در اجرای سقف ، بسیار متداول شده است و سازه های بسیار زیادی بدین ترتیب ساخته می شوند. بدین منظور ، یونولیت مخصوصی را تحت عنوان یونولیت سقفی تولید می کنند.

معرفی یونولیت مورداستفاده در سقف ساختمان

نصب یونولیتی سقفی با استفاده از یونولیت مخصوص این کار صورت می گیرد. پلاستوفوم سقفی ، پلاستوفومی است که برای قالب بندی بتن در سقف تیرچه بلوک به کار می رود. از نظر ظاهری وقتی به این یونولیت نگاه می کنید ، یک مکعب مستطیل در ذهن شما متصور می شود. طول و عرض و ضخامت این یونولیت در اندازه های مختلفی تولید می شود. اما معمولاً چندین اندازه رایج برای آن وجود دارد که کارخانه ها بر اساس آن ، پلاستوفوم سقفی را تولید می کنند.

گمان نکنید که این یونولیت را تنها برای اجرای تیرچه بلوک به کار می برند. بلکه کاربردهای این یونولیت زیاد است و آن را برای لایه میانی ساندویچ پانل ، زیر لایه های پوششی سقف لوله ها و شیروانی و … به کار می برند. با روند نصب یونولیتی سقفی ، آشنا می شویم.

کدام روش اجرای سقف پلاستوفومی بهتر است ؟

تیمی که قرار است پلاستوفوم های سقفی را اجرا کند ، بر اساس شرایط پروژه و حواشی کار به انتخاب روش و تعیین مراحل کار اقدام می کند. به طور مثال ممکن است شیوه اجرای یونولیت سقف برای یک برج با یک خانه ویلایی ، متفاوت باشد. پس ارتفاع سازه ، یک عامل تعیین کننده روش اجرای سقف است.

ضخامت ورق های پلاستوفوم ، عامل دیگری است که در تعیین روش اجرای سقف اثرگذار است. بهترین یونولیت برای اجرای سقف ، یونولیتی است که دارای بیشترین ضخامت باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی خواص یونولیت‌ها

مراحل نصب یونولیتی سقفی گام به گام

نخست باید بر روی بافت شبکه فلزی کار کنند. برای این کار بایستی شبکه های فلزی به کمک سیم های ضخیم به درستی و به خوبی بافته شود.

سپس نوبت به برش پلاستوفوم ها می رسد که این کار بر اساس پلاستوفوم ها در ضخامت های لازم و با نیم نگاهی به اندازه شبکه فلزی بافته شده در مرحله پیشین ، انجام می شود. تمیزی برش ها بسیار حائزاهمیت است.

در مرحله بعد بایستی یونولیت ها را کار گذاشت که این کار هم به دقت لازم نیاز دارد. دقت شود که پلاستوفوم ها میان سلول های بافته شده تعبیه شده و از سوی سیم های مستحکمی و یا سیم آرماتوربندی به همدیگر پیوند می خورند تا اتصال محکمی شکل بگیرد. حد فواصل میان آنها بایستی اندازه معینی باشد و توجه به این مسئله در زمان نصب یونولیتی سقفی بسیار حائز اهمیت است.

اینک بایستی قطعات پانل ها را تعبیه کرد. این قطعات بایستی در مجاورت همدیگر باشد. سرانجام بایستی بر اساس دستورالعمل های متداول با استفاده از بست های ویژه به همدیگر وصل نمود.

به منظور اینکه دیوارها در مکان موردنظر برای تعبیه درب و پنجره دارای یکپارچگی ایده آل باشد ، پیرامون آن توسط شبکه ساده در قالب قاب دور پنجره و درب بر روی پانل جمع می شود. تیم اجرای سقف پلاستوفومی به خوبی منظور ما را متوجه می شود. ممکن است برخی از موارد گفته شده برای افرادی که آشنایی با فرآیند نصب پلاستوفوم سقفی نداشته باشند ، قابل درک نباشد.

در گام نهایی بایستی بعد از نصب کلیه پانل ها و قاب درب و پنجره و عملیات تأسیساتی صورت گرفته با هدف اطمینان از به خاتمه رسیدن عملیات ، یک بتن ریزی کنند. فرقی ندارد که این کار را دستی و یا اتومات انجام دهند.

* برای نصب یونولیتی سقفی به دستگاه ها و ابزارهای مختلفی نیاز است که برخی از آنها شامل فوم های سقفی ، ابزار برش فوم ، دریل ، مته ، اره و چکش و … می باشند. البته هر تیمی با توجه به صلاحدید خود و روشی که برا اجرای سقف برگزیده است ممکن است از دستگاه ها و ابزارهای مختلفی استفاده کند.

همچنین یونولیتی که از سوی مهندسان و مجریان کار برای اجرای پلاستوفوم سقفی به کار می رود ، ممکن است متفاوت باشد. مهندسان و سازندگانی که به کیفیت سازه خود اهمیت می دهند حتماً از یونولیت های مرغوب و استاندارد و با ضخامت کافی استفاده می کنند. اما مهندسان و سازندگانی که فقط به دنبال آن هستند که سازه خود را با کمترین هزینه درست کنند و به دست خلق الله بدهند به استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت ، بی اهمیت و بی توجه هستند. شما سازندگان محترم که به کیفیت سازه خود اهمیت می دهید ، باکیفیت ترین یونولیت‌های سقفی را از مجموعه تولید یونولیت پلاستوفوم خریداری کنید.

اقدامات موردنیاز برای نصب و اجرای پلاستوفوم سقفی

برای اجرای این سقف بهتر است مواردی را لحاظ کنید و به رعایت آنها پایبند باشید تا نتیجه کار ، عالی و مطلوب باشد. این نکات حائزاهمیت ، موارد زیر هستند :

– نیروهای کار بایستی از لباس مخصوصی که پوشیده باشد استفاده کننده و حتماً دستکش به دست داشته باشند. این کار با هدف حفظ سلامتی پوست و بدن آنها توصیه می شود.

– داشتن عینک ایمنی ، نکته مهمی است که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

– ماسک هایی در بازار وجود دارند که با داشتن فیلتر مناسب برای کار در ساختمان سازی و کارخانه و … تولید شده است. با داشتن چنین ماسک هایی می توان به حفظ سلامتی ریه خود در حین کار با یونولیت ها ، کمک کرد.

– نصب یونولیتی سقفی حتماً بایستی توسط نیروهای دارای تخصص و مهارت لازم انجام شود.

– تک تک مراحل نصب بایستی توسط مهندسان ، تحت نظارت قرار بگیرد. کوچکترین بی دقتی ممکن است نتیجه کار را دچار مشکل کند و مانع از اجرای سقف پلاستوفومی به شیوه استاندارد و صحیح شود.

– حتماً از پلاستوفوم های دارای نشان استاندارد برای اجرای سقف استفاده شود تا سقف اجرا شده ضعیف و بی کیفیت نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *