مشاوره رایگان

نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

چکیده محتوای این صفحه

نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان شامل چندین مورد است که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته و توضیحاتی در این باره ارائه می دهیم.

یونولیت یا پلاستوفوم ، یکی از کاربردی ترین مصالح ساختمانی است که استفاده از آن مزایای بسیار زیادی دارد. سازندگان با استفاده از این مصالح می توانند به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنند. به همین دلیل به استفاده از یونولیت تمایل زیادی نشان داده شده است.

کاربردهای یونولیت در ساختمان‌سازی در بخش های مختلفی از آن است. از فونداسیون ساختمان گرفته تا دیوارها و سقف ساختمان از جمله بخش هایی هستند که می توان از یونولیت در آنها استفاده نمود.

مقدمه ای درباره ممنوعیت های استفاده از پلاستوفوم در ساختمان‌سازی

پیش از بررسی نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، کمی بیشتر درباره آن توضیح می دهیم. یونولیت که نام های مختلفی مانند آکاسیف ، پلاستوفوم و پلی استایرن انبساطی و … دارد ، ماده ای کاملاً سبک است که بی اثر بوده و با هیچ ماده ای تمایل به ترتیب دادن یک واکنش را ندارد. رنگ این ماده سفید است و به همین علت آن را فیبر سفید می دانند. این ماده از پلیمر درست شده است. ویژگی هایی که یونولیت دارد آن را عایق صوت و رطوبت و حرارت کرده است.

برای درست کردن یونولیت ، مواد پلی استایرن را درون محفظه های مشخصی تحت عنوان قالب ریخته و سپس آنها را منبسط می کنند. این ماده در چگالی های گوناگونی تولید می شوند و بر اساس میزان دانسیته ای که دارند از آنها در موارد مختلفی استفاده می کنند. برای ساختمان سازی باید از یونولیت هایی استفاده کنند که چگالی آنها در حد قابل قبولی باشد و زیاد پایین نباشد.

نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان سازی چیست ؟

سازندگان برای استفاده از یونولیت باید به نقاط ضعف و قوت آنها توجه داشته باشند و سپس به استفاده از آنها اقدام کنند. نقاط قوت یونولیت که همان وزن اندک ، عایق حرارتی بالا ، عایق صوت قوی ، عایق رطوبتی خواب ، مقاومت بالا در برابر فشار و … هستند. اما نقاط ضعف یونولیت ها که ساختمان سازان باید بدان توجه داشته باشند شامل موارد زیر است :

بیشتر بخوانید: کاربرد فوم ورقه‌ای در صنعت ساختمان‌ سازی

مقاومت پایین در برای آتش سوزی های شدید

یکی از نقاط ضعف یونولیت که اهمیت زیادی دارد ، مقاومت اندک آن در برابر آتش سوزی است. یونولیت ها در دو نوع یونولیت کندسوز و بسوز تولید می شوند که تفاوت آنها در میزان مقاومت آنها در برابر آتش سوزی است. یونولیت های بسوز ، سریعاً در برابر آتش ذوب شده و تغییر حالت می دهند. اما یونولیت های غیرقابل اشتعال یا کندسوز بسیار مقاوم هستند و اصلاً دچار مشکل نمی شوند.

اگر سازندگان از یونولیت های معمولی یا بسوز در ساختمان سازی استفاده کنند ، اشتباه محض انجام داده اند. زیرا مقاومت سازه به شدت کاهش پیدا می کند. یونولیت های معمولی نه تنها سریعاً می سوزند بلکه دود بسیار بدی را از خود منتشر می کنند که هوا را به شدت آلوده می کنند.

اثرات منفی زیست محیطی ، از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

استفاده ازیونولیت ممکن است با آسیب هایی برای محیط زیست همراه باشد. ضایعات یونولیتی به شدت سلامت محیط زیست را تخریب می کنند. بنابراین باید از یونولیت به گونه ای استفاده کرد که ضایعات بسیار کمی ایجاد کند. همچنین ضایعات یونولیتی را در طبیعت رها نکرد و برای بازیافت ، آنها را به مراکز بازیافت انتقال داد. اگر ضایعات یونولیت بسوزند ، صدماتی به هوا وارد می شود. همچنین دفن ضایعات یونولیت موجب آسیب وارد کردن به خاک می شود. سال های زیادی برای تجزیه ضایعات یونولیتی زمان لازم است. بنابراین کره زمین از وجود یونولیت در طبیعت ، آسیب زیادی خواهد دید.

عدم پرشدن تیرچه ها از بتن

یکی از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، عدم پرشدن تیرچه ها از بتن است. یونولیت های موجود در تیرچه ، فضای زیادی را اشغال می کنند. در نتیجه ، فضایی باقی نمی ماند که بتن ریزی در آن انجام شود. این مسئله سبب می شود که ویبره بتن به درستی انجام نشود. این مسئله به شدت مقاومت تیرچه ها را پایین می آورد و در مقاومت سازه ها اثرگذار است.

اتلاف منابع ملی

یونولیت با استفاده مواد اولیه ای تولید می شود که از پتروشیمی بدست می آید. هر چه یونولیت بیشتری تولید شود ، مواد اولیه بیشتری مصرف می شود و این مسئله موجب استفاده بیشتر از منابع ملی می شود. بنابراین در استفاده از یونولیت باید درنظر داشت که در حال بهره برداری از سرمایه ملی هستیم.

ترک خوردن گچ سقف ، از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

یکی دیگر از معایبی که استفاده از یونولیت دارد ، مربوط به ترک خوردن گچ سقفی است که با استفاده از یونولیت اجرا شده است. گچ سقف در نقاط تیرهای فرعی و نقاط اتصال یونولیت با تیرچه ها ترک می خورد که این مسئله به دلیل ضریب انبساط پلاستوفوم است. این مسئله موجب می شود گچ ها بریزند و خسارت هایی ایجاد شود. ریختن گچ ها ، ظاهر بسیار بدی ایجاد می کند و خرجی برای تعمیرات آن بر روی دست افراد می گذارد.

استفاده از یونولیت در ساختمان‌سازی ، آری یا خیر ؟

با توجه به مزایا و بایدها و نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، در استفاده از یونولیت دچار تردید می شویم. بالاخره از یونولیت استفاده کنیم یا خیر ؟ اگر از یونولیت های باکیفیت و استاندارد که از نوع یونولیت های نسوز و کندسوز باشند ، استفاده کنیم هیچ مشکلی نخواهیم داشت. استفاده از چنین یونولیتی ، صرفاً مزیت دارد و آنچنان معایبی ندارد.

خریداران یونولیت در زمان خرید یونولیت باید توجه زیادی به کیفیت و مرغوبیت آن داشته باشند. کیفیت و مرغوبیت یونولیت مورداستفاده در ساختمان سازی ، باید بسیار بالا باشد. ظاهر چنین یونولیت هایی باید یکدست و سالم باشد و بافت آن یک اندازه باشد. برای مثال برخی از توپ های آن ریز و برخی دیگر ، درشت نباشند. یونولیت های کندسوز در برابر حریق ، همان عکس العملی را نشان می دهد که موردانتظار است. چنین یونولیت هایی نسوخته و در صورت سوختن به دلیل شدت آسیب دیدگی ، دود کمی را ایجاد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *