مشاوره رایگان

مشخصات یونولیت نسوز

مشخصات یونولیت نسوز

چکیده محتوای این صفحه

مشخصات یونولیت نسوز از جمله ابعاد ، چگالی ، کیفیت ، خواص و … را به دقت بررسی کرده تا بیشتر با این محصول آشنا شویم.

یونولیت یا پلاستوفوم دارای کاربردهای بسیار زیادی است که یکی از مهمترین آنها ، صنعت ساخت و ساز است. یونولیت در شرایط عادی در برابر شعله های حریق ، شعله ور می شود. اما اگر یونولیت از نوع نسوز باشد ، توانایی زیادی در مقابل حریق داشته و از گسترش شعله های آتش ممانعت به عمل می آورد.

عکس العمل یونولیت معمولی در زمان آتش سوزی

پیش از بررسی مشخصات یونولیت نسوز ، عکس العمل یونولیت معمولی در زمان آتش سوزی را بررسی می کنیم. یک چوب یا کاغذ در زمان آتش سوزی به چه حالتی در می آید ؟ وضعیت یونولیت در زمان آتش سوزی ، تقریباً همینگونه است.

یونولیت ها زمانی که در مقابل درجه حرارت بالای 100 درجه هستند ، به تدریج آب می شوند. البته سوختن یونولیت ها تحت تأثیر میزان اکسیژن موجود در محیط است. پلاستوفوم ها در حالت ویژه ای دچار حریق می شوند و چنانچه عایق بندی ایده آلی در ساختمان وجود نداشته باشد ، شعله های حریق بر روی سطح یونولیت پخش می شوند.

مشخصات یونولیت نسوز را در ادامه بررسی می کنیم. اگر در ساختمان سازی از یونولیت هایی با دانسیته بالا استفاده شود ، یونولیت ها در مقابل حریق بسیار مقاوم خواهند بود. یونولیت در زمان آتش سوزی ، گازهایی را از خود به بیرون آزاد می کنند که این گازها احتمالاً سمی هستند. البته این گازها به اندازه گازهایی نیستند که از چوب در زمان حریق ، آزاد می شود. سازه های چوبی در زمان حریق ، آنچنان شعله ور می شوند که سریعتر از آن چه فکر کنید به خاکستر تبدیل می شوند.

بیشتر بخوانید: تأثیرات مثبت استفاده از یونولیت در ساختمان

یونولیت نسوز چگونه عایق سازی می شود ؟

یکی از مشخصات یونولیت نسوز ، عایق سازی خوب آنها است. یونولیت ها در حالت عادی حتماً مشتعل می شوند. بنابراین با هدف استفاده مفید از یونولیت نسوز ، بایستی عایق سازی خوبی در کف آن ایجاد شود.

وجود گچ در کف یونولیت موجب چندین برابر شدن خاصیت ضداحتراق می شود. به همین دلیل استفاده از گچ در کنار یونولیت ، اقدامی درست و سودمند است. به جز این کار می توان برای افزایش ایمنی یونولیت در زمان مواجهه با آتش از EonCoat  استفاده نمود. بدین ترتیب دیگر کف یونولیت به آسانی آب نمی شود و مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش خواهد داشت.

یکی از مهمترین مشخصات یونولیت نسوز

مهمترین ویژگی یونولیت این است که در مقابل آتش از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. البته هیچ اقدامی سبب نمی شود که پلاستوفوم به صورت صد درصدی نسوز شود. هر تولیدکننده ای هم که ادعا می کند یونولیت های نسوز تولید او صد درصد نسوز است ، یک ادعای واهی دارد. زمانی که حرارت شعله ها زیاد باشد ، ممکن است حرارت منتقل شود.

وجود Enocoat ، کندسوزی و خاصیت ضداحتراقی را نتیجه می دهد. بنابراین اگر از پلاستوفوم ها در کنار Enocoat ها استفاده شود ، ظرفیت یونولیت در مقابل حریق بسیار زیاد می شود. چنین عایقی نه تنها در برابر شعله های آتش مقاوم است ، بلکه در برابر گازهای سمی از خود عکس العمل خوبی نشان می دهد.

عایق ضد حرارتی FR

استفاده از عایق های حرارتی FR در مکان های مهم و حساسی مانند مراکز درمانی بزرگ و مدارس و خانه های مسکونی و … متداول شده است. در سال های اخیر به استفاده از این عایق ها ، توجه زیادی شده است. با وجود چنین عایق هایی می توان سازه را در مقابل آتش سوزی تا حد بسیار زیادی ایمن نمود.

وجود چنین عایقی نه تنها از لحاظ عایق سازی در برابر حریق مفید است بلکه در زمینه ایجاد عایق سازی صوتی ، نقش مثبتی دارد. یونولیت نسوز حاوی عایق FR ، ایمنی فوق العاده بالایی ایجاد می کند. کاهش حریق ، ممانعت از گسترش شعله و زبانه های آتش ، عایق سازی ایده آل در برابر دود و … از نتایج استفاده از یونولیتی با عایق FR می باشند.

درصد نسوز بودن یونولیت‌های نسوز

در بررسی مشخصات یونولیت نسوز ملاحضه کردیم که مهمترین ویژگی این یونولیت ها ، مقاومت بسیار خوب آنها در برابر آتش است. البته میزان مقاومت یونولیت‌های نسوز در برابر آتش به نوع عایق به کار رفته در آن و سایر ویژگی های یونولیت بستگی دارد. اما شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که هر یک از یونولیت‌های نسوز تا چه اندازه عایق هستند.

به طور مثال EonCoat از خاصیت ضد حریق برخوردار است و در ایجاد عایق سازی مناسب در برابر حریق بسیار موفق عمل می کند. اما هیچ متدی صد درصد عایق نمی باشد. این مسئله در مورد سایر عایق ها صادق است. انتقال حرارت متأثر از دمای بیرونی و ضریب انتقال حرارت جسم و … می باشد. بالا بودن ضخامت پوشش اثر مستقیمی در تایم موردنیاز به منظور ایجاد عایق است تا ممانعت از ذوب شدن کند. (بررسی مشخصات یونولیت نسوز)

در نتیجه چنانچه خانه هایی بیرون از پانل های عایق ساختاری درست شده باشند و از پلاستوفوم هایی در ضخامت ایده آل EonCoat بهره برده شود ، این پلاستوفوم ها در مقابل حریق یک عکس العمل بسیار خوب را به نمایش می گذارند. در این شرایط ، دیواری با پوسته سفت و محیطی ایمن برای افراد درست می شود. ایضاً در این محیط ، عایق مناسبی برای خروج از گاز ایجاد می شوند. استفاده از انواع عایق ها برای افزایش مقاومت یونولیت ها در برابر آتش ، مزایا و معایبی دارد.

قیمت یونولیت نسوز چقدر است ؟

مشخصات یونولیت نسوز ، تعیین کننده نرخ آن هستند و قیمت آن را افزایش یا کاهش می دهند. قطعاً انتظار ندارید که یک یونولیت با چگالی بالا با یک یونولیت با چگالی پایین ، قیمت یکسانی داشته باشند. بنابراین با توجه به مشخصات این محصول می توان قیمت آن را تعیین نمود. کارخانه های تولیدکننده یونولیت بر همین اساس ، نرخ محصول را تعیین می کنند. البته منطق آنها برای قیمت گذاری ممکن است متفاوت باشد. شاید برخی از کارخانه ها به سود کمتر رضایت داشته باشند اما برخی از کارخانه ها تمایل به دریافت سود بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *