مشاوره رایگان

یونولیت سقفی در سازه های مدرن

مزایا و معایب استفاده از یونولیت سقفی در سازه های مدرن

چکیده محتوای این صفحه

یونولیت سقفی در سازه های مدرن به عنوان راهکاری برای کاهش وزن سازه ها با حفظ سطح کیفیت و مقاومت آن به کار می رود.

سازه هایی که امروزه ساخته می شوند، با گذشته تفاوت زیادی کرده اند. تغییرات حاصل در سازه های جدید به حوزه های مختلفی مربوط می شود. طراحی و معماری سازه ها، مصالح ساختمانی به کار رفته در سازه ها، اصول و ضوابط اجرای بخش های مختلف سازه ها و سایر موارد، همگی تغییر کرده اند و رنگ مدرنیته و پیشرفته شدن به خود گرفته اند.

مدرن چیست؟

چنانچه بخواهیم از نظر لغوی کلمه مدرن را معنی کنیم، باید استفاده از وسایل و ایده های جدید و مبتکرانه را عنوان کنیم. مدرن، کلمه ای لاتین می باشد که یک چیز تازه مد شده را معنا می دهد. مدرنیته، یک رویکرد عمومی می باشد اما تفکر مدرن در حوزه فردی عنوان می شود.

ویژگی های یک ساختمان مدرن چیست؟

یونولیت سقفی در سازه های مدرن با اهداف مختلفی به کار می رود. در ساختمان های مدرن، الگوهای معاصر و تجهیزات جدید با یک جریان هماهنگ میان فضای داخلی و بیرونی تلفیق شده اند. به بیان دیگر، در سازه های مدرن طبیعت و سازه های دست بشر با یکدیگر ادغام شده اند و سبک جدیدی ایجاد شده است. اهمیت تزئینات در سازه های جدید بسیار بیشتر شده است.

برخی از ویژگی های ساختمان های مدرن شامل هوشمند بودن ساختمان ها، نمای شیک و جذاب، ورودی های خاص، سالن های نشیمن مدرن، کف هایی با طرح جدید، سقف سبک و نازک با مقاومت خوب، دکوراسیون داخلی شیک، داشتن مصالح ساختمانی سبک و مقاوم و … می باشند.

پیدایش مصالح ساختمانی جدید در ساختمان سازی های جدید

یونولیت سقفی در سازه های مدرن به دلیل ویژگی های بسیار خوبی که دارد، مورداستفاده قرار می گیرد. نه تنها یونولیت بلکه از بسیاری از مصالح ساختمانی جدید در ساخت و سازهای جدید استفاده می شود. مهندسان برای انتخاب مصالح ساختمانی برای سازه های جدید به دو ویژگی بسیار اهمیت می دهند. اولین مسئله این است که مصالح ساختمانی از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد و دومین مسئله این است که مصالح ساختمانی وزن کمی داشته باشند. زیرا سبک سازی سازه ها، یکی از اصول مهم مدرن ساختن سازه های جدید می باشد که باید موردتوجه قرار بگیرد.

یکی از مصالح ساختمانی جدید که در ساخت و سازهای جدید به شدت مورداستفاده قرار می گیرد، یونولیت است. یونولیت، نوعی پلیمر مصنوعی با نام پلی استایرن انبساطی می باشد که بیشتر با نام پلاستوفوم شناخته شده است. (آشنایی با یونولیت سقفی در سازه های مدرن و جدید)

بیشتر بخوانید

این پلیمر از ذرات کوچکی در اندازه ذرات شکر درست شده است که با استفاده از بخار، افزایش حجم پیدا کرده و پس از آن به مرحله فشرده سازی وارد می شود. یونولیت به شکل های گوناگونی تولید می شود که یکی از آنها، یونولیت سقفی می باشد.

بهترین مصالح ساختمانی برای اجرای سقف سازه های جدید

سقف، مهمترین بخش هر سازه ای می باشد که فضای داخلی ساختمان را از گزند بارش، سرما و گرما و … در امان نگه می دارد. یونولیت برای اجرای سقف سازه های جدید بسیار ایده آل است. چرا که می تواند امکان نفوذ رطوبت را به کمترین میزان ممکن برساند. یونولیت سقفی در سازه های مدرن به دلیل خاصیت عایق سازی بسیار خوبی که دارد، به کار می رود. اگر سقف سازه ها با یونولیت اجرا شده باشند، در تابستان خنک کردن آنها راحت تر و در زمستان گرم کردن آنها راحت تر است.

بررسی های حاکی از آن است که به سبب نوع طراحی و نوع برش خاصی که بر روی یونولیت های سقفی صورت گرفته است، گچ کاری چنین سقفی بدون رابیتس انجام می شود. نکته بسیار جالب این است که زمانی که از یونولیت برای اجرای سقف استفاده می شود، شاهد کاهش میزان مصرف مصالح ساختمانی دیگر هستیم که این نتیجه، بسیار ارزشمند می باشد.

یونولیت سقفی دارای وزن کمی است و به صورت قابل توجهی می تواند وزن سازه را کاهش دهد. عملکرد یونولیت در مقابل صدا، حرارت، رطوبت و برودت بسیار خوب است و همین مسئله سبب شده است که تا نام عایق سازی سقف آورده می شود، همه به یاد یونولیت بیفتند.

یونولیت سقفی در سازه های مدرن به دلایل دیگری هم مورداستفاده قرار می گیرد. از مهمترین این موارد می توان به امکان بازیافت یونولیت اشاره نمود. در واقع استفاده از مصالحی که به محیط زیست آسیب نزند، بسیار ارزشمند می باشد.

اجرای سقف سازه های مدرن با استفاده از یونولیت بسیار آسان خواهد بود. زیرا این محصول بسیار سبک است و جابه جایی و نصب آن، راحت خواهد بود و هیچ فشار خاصی به نیروهای کار وارد نمی کند. در چنین شرایطی، حتماً سرعت اجرای سقف افزایش پیدا خواهد کرد.

یونولیت در برابر فشار از مقاومت بی نظیری برخوردار است و این مسئله، اصلی ترین دلیل انتخاب آن برای ساختمان سازی است. با این تفاسیر، سازه های مدرن در برابر زمین لرزه از عکس العمل بسیار خوبی برخوردار هستند.

بکارگیری یونولیت سقفی در سازه های مدرن

اگر موارد گفته شد توانست شما را برای استفاده از یونولیت برای ساختمان سازی های جدید قانع کند، باید یونولیت سقفی موردنیاز سازه های جدید را به خوبی انتخاب کرد و از برترین تولیدکنندگان خریداری نمود. مسائل مختلفی هستند که باید موردتوجه قرار بگیرد، ابعاد یونولیت موردنیاز برای اجرای سقف ساختمان های جدید است. یونولیت های سقفی در ابعاد مختلفی تولید می شوند که در زمان خرید باید به انتخاب سایز مناسب توجه کرد.

پلاستوفوم دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است و امکان برش دادن آن وجود دارد. یونولیت سقفی باید حتماً دارای نشان استاندارد باشد تا اطمینان حاصل شود بر اساس استانداردها ساخته شده است و مقاومت و کیفیت لازم را برای ساختمان سازی دارا می باشد.

یونولیت سقفی در سازه های مدرن به سبب کاهش هزینه ها به کار می رود. زیرا به خوبی می تواند موجب کاهش مصالح ساختمانی شود و هزینه ها را کاهش دهد. همچنین یونولیت سقفی، خود دارای قیمت پایینی است و خرید آنها با هزینه نسبتاً مناسبی انجام می شود. بنابراین پلاستوفوم یا یونولیت از هر جهت مناسب احداث سازه های جدید است و یکی از بهترین مصالح برای ساخت و سازهای جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *