مشاوره رایگان

مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک

مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک

چکیده محتوای این صفحه

مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک سبب شده است که بسیاری از سازندگان ، یونولیت را به بلوک ترجیح دهند و سازه های خود را با استفاده از آن بنا کنند.

صنعت ساخت و ساز در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است. به همین علت مصالح ساختمانی جدیدی به این حوزه ورود کرده اند که جایگزین مصالح ساختمانی قدیمی مانند آجر شده اند. یونولیت و تیرچه بلوک از مصالحی هستند که اخیراً موردتوجه سازندگان قرار گرفته اند و در ساخت و سازها برای اجرای سقف مورداستفاده قرار می گیرند.

یونولیت یا تیرچه ؟

مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک چیست ؟ آیا سازه های خود را با یونولیت بسازیم و یا با تیرچه بلوک بسازیم ؟ تقریباً می توان گفت اغلب کارشناسان موافق هستند که یونولیت گزینه بهتری برای اجرای سقف است.

تیرچه بلوک ، نقاط ضعف زیادی دارد که این موارد سبب کاهش ایمنی ساختمان ها می شود. از مشکلات تیرچه بلوک می توان به مقاومت پایین آن در مقابل آتش ، رطوبت ، زمین لرزه و سایر موارد اشاره نمود.

مشکلات تیرچه بلوک سبب شده است که سازندگان به استفاده از یونولیت تمایل بیشتری نشان دهند. با استفاده از یونولیت می توان ایمنی سازه ها را افزایش داد و پروژه را در مدت زمان کوتاهتری به شیوه راحت تری به پایان رساند.

بیشتر بخوانید: بررسی دستگاه برش حرارتی یونولیت

مهمترین مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک چیست ؟

دلیل استقبال سازندگان از یونولیت و جایگزین کردن آن به جای تیرچه بلوک موارد زیر است :

حذف تیرهای میانی

با اجرای سقف یونولیتی می توان تیرهای میانی را حذف نمود. این مسئله سبب شده است که از یونولیت ها به منظور دال تخت بتنی استفاده کنند. با استفاده از یونولیت می توان ارتفاع طبقات را به صورت بهینه تنظیم نمود تا هر طبقه دارای بیشترین ارتفاع ممکن باشد و ارتفاع سازه ناشی از این مسئله افزایش پیدا نکند. همچنین با استفاده از یونولیت امکان کاهش ارتفاع خاکبرداری تا حد ارتفاع مجاز وجود دارد.

عایق صوتی و حذف لرزش ها

لرزش سقف ، یکی از مشکلاتی بود که همواره آزاردهنده بود. احتمالاً شما هم این مشکل را در برخی از ساختمان ها احساس کرده اید که در زمان راه رفتن افراد ، سقف دچار لرزش می شود و آرامش ساکنین برهم می خورد. سقف های تیرچه بلوکی کم و بیش این مشکل را ایجاد می کنند. تیرچه بلوک ها از خاصیت عایق سازی بسیار کمی برخوردار هستند. یکی از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک ، عایق سازی بالا است. هیچگونه صدا و لرزشی از طبقات بالا به طبقات پایین انتقال پیدا نمی کند. مگر آنکه صدا و لرزش بزرگی شکل بگیرد که اثرات آن به شکل ضعیف تری به طبقات زیرین منتقل می شود.

حذف سقف های سیمانی و پیش ساخته

اگر می خواهید هزینه های ساخت و ساز خود را مدیریت کنید ، باید قید سقف های سیمانی و پیش ساخته را بزنید. با استفاده از یونولیت می توانید هزینه ها را مدیریت کنید. در ضمن جابه جایی و حمل و نقل بلوک های سیمانی بسیار مشکل است. نکته مهم درباره یونولیت ها ، عدم خرد شدن آنها در زمان بروز حادثه است که ایمنی بیشتری ایجاد می کند.

کاهش مصرف بتن و میلگرد ، از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک

با بهره گیری از یونولیت می توان بر روند استفاده از بتن و میلگرد نظارت جامعی داشت. توجه داشته باشید که مراحل ساخت تیرچه ها در کارخانه انجام می شود که در چنین شرایطی اصلاً نمی توان از کیفیت کار آگاهی پیدا کرد. اما بلوک های یونولیتی بدان صورت هستند که آرماتوربندی و بتن ریزی آنها به شکل درجا انجام می شود. کاهش مصرف بتن و میلگرد ناشی از استفاده از تیرچه بلوک ، مسئله کم اهمیتی نیست که بتوان از کنار آن بی تفاوت عبور کرد. مهمترین مصالح ساختمانی یک پروژه که بخش اعظم هزینه ها مربوط به آن است ، بتن و میلگرد است.

کاهش مصرف بتن و میلگرد ، از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک

عدم تشکیل درز سرد با اجرای سقف یونولیتی ، از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک

یکی دیگر از مزایای مهم سقف یونولیتی به سقف تیرچه‌ای ، عدم تشکیل درز سرد است. در اجرای سقف تیرچه ای ، با مشکل ایجاد درز سرد میان سقف و پاشنه مواجه می شویم که این مسئله تبعاتی را بعداً به همراه دارد. ولی امروزه با بهره گیری از یونولیت های سقفی و کرومیتی می توان از ایجاد این درزهای سرد ممانعت به عمل آورد و مقاومت و استحکام سازه را به بیشترین میزان رساند و از بروز مشکلات ناشی از درز سرد جلوگیری به عمل آورد.

کاهش وزن سازه

در میان مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک ، کاهش وزن سازه ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. حجم زیادی از یونولیت ، هوا است. بنابراین یونولیت ها بسیار سبک هستند و حداقل وزن را دارند. وزن سازه به تبعیت از کاهش وزن سقف ناشی از استفاده از یونولیت ، کاهش پیدا می کند. در چنین شرایطی وزن سازه به صورت قابل توجهی و خارج از حد تصور شما کاهش پیدا می کند. کاهش وزن سازه ها ، همواره یکی از دغدغه های سازندگان و مالکان است.

سریعتر تمام شدن پروژه عمرانی ، از مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک

هر سازنده و صاحب پروژه ای تمایل داشته که پروژه آن به سرعت خاتمه پیدا کند. یکی از روش های سریعتر تمام شدن پروژه ، اجرای سقف آن به صورت یونولیتی است. یونولیت ها به دلیل سبکی موجب راحتی فرآیند حمل و نقل و اجرای سقف می شوند. به همین علت پروژه سریعتر پیش می رود و این مسئله به شدت موردتوجه سازندگان قرار گرفته است و موجب روی آوردن به استفاده از یونولیت های سقفی شده است.

کلام آخر

با مزایای یونولیت نسبت به تیرچه بلوک آشنا شدیم. هر یک از این مزایا می تواند برای سازندگان و صاحبان پروژه ها ، انگیزه ای باشد که از یونولیت ها برای اجرای سقف سازه خود استفاده کنند. البته مهندسان و متخصصانی هستند که استفاده از تیرچه بلوک را ترجیح می دهند و با استفاده از آن موافق تر هستند. درنظر داشته باشید که یونولیت های موردنیاز سازه خود را از بهترین تولیدکننده خریداری کنید تا به افزایش کیفیت سازه های خود کمک کنید. هرگز این محصولات را از کارخانه های متفرقه خریداری نکنید.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع یونولیت سقفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *