مشاوره رایگان

قطعات جانبی ساندویچ پانل

قطعات جانبی ساندویچ پانل

چکیده محتوای این صفحه

قطعات جانبی ساندویچ پانل شامل تعدادی از اجزای گوناگون است که هر یک در مرحله ای از نصب و اجرا مورداستفاده قرار می گیرند.

یکی از مصالح ساختمانی جدید ساندویچ پانل ها می باشند که با روی کار آمدن آنها، استفاده از مصالحی مانند آجر و سیمان و … کمتر شده است. از پانل ها می توان برای احداث سازه ها و کانکس ها با هدف کاهش هزینه های ساخت استفاده نمود.

ساندویچ پانل ها دارای سه لایه هستند که لایه میانی آنها از جنس عایق می باشد. ممکن است این عایق از جنس یونولیت باشد. یونولیت، ماده ای سبک و متخلخل است که از خاصیت عایق برخوردار است و در مقابل هر عاملی از جمله صوت، سرما و گرما، آب و رطوبت مقاومت دارد.

بهترین متریال برای هسته ساندویچ پانل

پیش از آشنایی با قطعات جانبی ساندویچ پانل ، با جنس هسته ساندویچ پانل آشنا می شویم. از هر متریال عایقی که دارای استانداردهای موردنظر باشد، می توان داخل ساندویچ پانل استفاده نمود. یکی از بهترین متریال برای استفاده در هسته ساندویچ پانل، یونولیت می باشد. هدف از استفاده از متریالی عایق داخل هسته ساندویچ پانل این است که عبور و مرور صدا، اتلاف انرژی و نفوذ آب و رطوبت را غیرممکن کنند. در مواردی از پشم سنگ داخل ساندویچ پانل استفاده می کنند که کم و بیش خواص یونولیت را دارا می باشد.

آشنایی با انواع قطعات جانبی ساندویچ پانل

مهمترین قطعات ساندویچ پانل، موارد زیر هستند:

فینیشر

این قطعه که معمولاً از جنس آلومینیوم و یا ورق گالوانیزه است، برای پوشش دادن لبه های ساندویچ پانل در بخش هایی که پانل ها به یکدیگر متصل نیستند به کار می رود. ابعاد فینیشر با توجه به عواملی متفاوت است.

پیچ سرمته دار

این پیچ ها، حتماً برای اتصال قطعات نیاز می شوند. پیچ های سرمته دار در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارند. جنس این پیچ ها از فولاد ضدزنگ می باشد. این پیچ ها در سایز مختلف وجود دارند تا برای هر نیازی، مناسب باشند. پیچ های سرمته دار بهترین جایگزین برای پیچ های خودکار هستند.

فلاشینگ، از انواع قطعات جانبی ساندویچ پانل

این اجزا به صورت پوشش نازکی از مواد غیرقابل نفوذ در پانل ها تعبیه می شوند تا مانع از ورود آب و مایعات به داخل سازه شوند. با وجود این قطعات می توان اطمینان حاصل نمود که امکان ورود آب به دودکش، لوله های دودکش، دیوارها و پنجره ها و … وجود ندارد. جنس فلاشینگ ها معمولاً به صورت سرب، آلومینیوم، مس، فولاد ضدزنگ و … می باشد. فلاشینگ ها ممکن است با هدف تزئین کاری به کار روند. با وجود فلاشینگ ها، ورق های شیروانی به دلیل طوفان و باد و … تخریب نمی شود.

مقاله پیشنهادی: تفاوت پشم شیشه و فوم

آبرو، از قطعات جانبی ساندویچ پانل

این قطعه در پیرامون سقف سازه به کار می رود و به پانل های دیواری وصل می شود. آبروها با هدایت آب های ناشی از برف و باران به پایین، مانع از انباشته شدن آب در سقف و ممانعت از ایجاد پیامدهای ناگوار برای سازه می شود.

تیزه سقفی

یکی دیگر از اجزای پانل، تیزه سقفی است که در تاقچه های شیب دار سقف به منظور پوشش لبه های ساندویچ پانل مورداستفاده قرار می گیرد. این تیزه ها با هدف بهتر شدن نمای ظاهری و محافظت از ساندویچ پانل ها به کار می روند. تیزه سقفی دارای طول مشخصی است. ولی مقدار خم شدن آن فرق می کند. میزان خم شدن این قطعه از قطعات جانبی ساندویچ پانل با توجه به سفارش مشتری، تعیین می شود. این تیزه ها ممکن است به صورت گالوانیزه یا فویل آلومینیومی باشند.

انواع فلاشینگ ها بر اساس نوع و مکان

فلاشینگ ها را بر اساس نوع و مکان به چندین نوع تقسیم می کنند که شامل موارد زیر هستند:

فلاشینگ های دیواری: فلاشینگ های دیواری مانع از خیس شدن و رطوبت گرفتن دیوار می شوند. با وجود این فلاشینگ ها، احتمال نم گرفتگی دیوار صفر می شود.

فلاشینگ های سقفی: از این فلاشینگ ها در نقاطی استفاده می کنند که بخواهند آب را از محلی خاص به طرف دیگری هدایت کنند و مانع از انباشته شدن آب شوند.

فلاشینگ های تشتک: یکی دیگر از قطعات جانبی ساندویچ پانل ، فلاشینگ های تشتک می باشد. این فلاشینگ ها باید زیر پنجره ها یا در آستانه ها تعبیه شود و مانع از ورود آب از این قسمت ها به داخل شود.

فلاشینگ های نفوذ سقف: با استفاده از این قطعه می توان اجزایی مانند لوله ها، تکیه گاه ها، برآمدگی های سقف و … را آب بندی و عایق بندی نمود. طویل ترین نوع این فلاشینگ ها، فلاشینگ استنلس می باشد.

فلاشینگ دودکش: با استفاده از این فلاشینگ می توان مانع از ورود آب به دودکش شد. این فلاشینگ دارای طراحی بسیار خوبی است و موجب خروج آب از سازه به شیوه مطلوبی می شود. اگر از این فلاشینگ به درستی استفاده نشود و یا این فلاشینگ بی کیفیت و غیرمهندسی ساز باشد، امکان ورود آب به سازه وجود دارد. استفاده از این مورد از قطعات جانبی ساندویچ پانل ، توصیه می شود.

فلاشینگ درپوش چکه ای: کاربرد این فلاشینگ این است که پوششی برای اتصالات در و پنجره و … باشد.

فلاشینگ کانال: ظاهر این قطعه مانند U است  و کانالی برای دفع آب است. این فلاشینگ را باید در نقاطی که لبه سقف به دیوار می رسد، به کار برد تا آب از این نقاط وارد ساختمان نشود.

کلام آخر

با انواع قطعات جانبی ساندویچ پانل آشنا شدیم. در نظر داشته باشید که ساندویچ پانل ها در انواع مختلفی وجود داشته و با توجه به این مسئله ممکن است قطعات جانبی موردنیاز برای آنها، فرق کند. هر یک از انواع ساندویچ پانل ها مانند ساندویچ پانل دیواری، ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل پشم سنگ، ساندویچ پانل پلی یورتان و ساندویچ پانل نسوز و … با استفاده از قطعات و ابزارهایی نصب می شوند. نصب درست و اصولی این ساندویچ پانل ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. گاهی نصابان و مجریان با توجه به شرایط سازه و جزئیات کار ترجیح می دهند که از برخی از اجزای نامبرده شده استفاده نکرده و یا از برخی از آنها حتماً استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *