مشاوره رایگان

قالب جایگزین یونولیت

قالب جایگزین یونولیت چیست ؟

چکیده محتوای این صفحه

قالب جایگزین یونولیت مانند قالب سقفی وافل ها است که در اجرای سقف تیرچه بلوک به کار می رود. استفاده از این مصالح ، مزایای زیادی دارد.

یکی از مصالحی که به تازگی به روی کار آمده و جایگزین بسیار خوبی برای بلوک های یونولیتی است ، قالب جایگزین پلاستوفومی است. این قالب ها به وافل ها و قالب های لایت فرمی گفته می شوند که از پلیمر پلی اتیلن درست شده اند. ویژگی مهم این قالب ها ، یکبار مصرف نبودن آنها است.

امتیازاتی که قالب‌های جایگزین پلاستوفومی دارند :

قالب جایگزین یونولیت نسبت به فوم سقفی ، برتری هایی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • سازه هایی که با استفاده از این قالب ها ساخته می شوند ، چندین تن سبکتر از سازه های دیگر است.
  • بکارگیری این قالب ها در سازه موجب به حداقل رسیدن احتمال اشتعال سقف می شود.
  • فوم های سقفی ، نقطه ضعف متعددی دارند که یکی از آنها ، جذب رطوبت و آب است. اما قالب‌های جایگزین پلاستوفومی موجب عدم جذب رطوبت و آب می شود.
  • این قالب ها را می توان مجدد به چرخه تولید بازگرداند و آنها را در طبیعت رها نکرد.
  • قالب جایگزین یونولیت ، هیچگونه ضرر و زیانی برای محیط زیست ندارد.
  • این قالب ها مانند فوم های سقفی ، در معرض خطر شکستن زیر پا قرار ندارند. جابه جایی و حمل و نقل این فوم ها بسیار آسان است.
  • عدم ماهیت پلاستیکی این قالب ها سبب شده است که بدون روغن کاری و چسب کاری بتوان از آنها استفاده نمود.
  • استفاده از قالب جایگزین یونولیت موجب کاهش هزینه ها می شود. حداقل چندین درصدی در هزینه های ساخت و ساز ، صرفه جویی می شود.
  • استفاده از این قالب ها در صرفه جویی در برخی از مصالح اثرگذار است.

بیشتر بخوانید: یونولیت یا بلوک سفالی؟

روش اجرای قالب‌های جایگزین فوم سقفی

اجرای این قالب ها بسیار آسان است. حتی نیازی نیست که نیروهای متخصصی به انجام این کار اقدام کنند.

زیرسازی سقف : زیرسازی این قالب ها بسیار آسان است و با وسایلی مانند چوب ، چهارتراش ، داربست و … انجام می شود.

قالب چینی : این قالب ها ، وزن اندکی دارند و نصب آنها بر روی شبکه زیرسازی بسیار آسان است. امکان راه رفتن بر روی این قالب ها بدون ترس از شکستگی قالب ها ، وجود دارد.

آرماتوربندی: در ادامه اجرای قالب جایگزین یونولیت ، میلگردهای تحتانی به شکل پیوسته در دل تیرچه های میانی قالب های جایگزین فوم قرار می گیرند. سپس میلگردهای بالایی بر اساس اطلاعات جزئی موجود در نقشه پیاده سازی می شوند. در نهایت میلگردهای تحتانی توسط سنجاقی به شبکه فوقانی متصل می شوند.

بتن ریزی : بتن ریزی به صورت تک مرحله ای انجام می شود.

باز کردن قالب های سقف : پس از بتن ریزی و سخت شدن بتن ، قالب ها را به آسانی از زیر سقف درآورده و نمای پایینی سقف کاملاً در معرض دید قرار می گیرد. پس از باز کردن این قالب ها می توان از آنها در اجرای سقف های دیگر استفاده کرد.

علل استفاده از قالب جایگزین یونولیت چیست ؟

– با استفاده از این قالب ها می توان بخش زیادی از هزینه ها که مربوط به تأمین یونولیت و بلوک های بتنی و سفالی و … است را حذف نمود. این مسئله تأثیر زیادی در کاهش هزینه های ساخت و ساز دارد.

– با استفاده از این قالب ها می توان بخشی از هزینه های صورت گرفته را به جیب خود برگرداند. چرا که از قالب های جایگزین پلاستوفومی می توان برای اجرای دیگر سقف ها استفاده نمود. تعداد دفعات استفاده از این قالب ها بستگی به کیفیت قالب ها و نحوه نگهداری و استفاده از آن دارد.

– عدم احتمال شکستگی قالب جایگزین یونولیت موجب کاهش هزینه های مربوط به خسارت ها می شود.

– استفاده از این قالب ها موجب بهبود مقاومت و پروسه عمل آوری با وجود باقی ماندن شیرابه بتن می شود.

– سازه هایی که با استفاده از این قالب ها احداث می شوند در مقابل لرزش ، عکس العمل نسبتاً خوبی از خود برجای می گذارند و خسارت های کمتری را به بار می آورند.

عوامل مؤثر بر قیمت قالب جایگزین یونولیت

قیمت این قالب ها با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود که به بررسی مهمترین آنها می پردازیم :

نوع قالب : این قالب ها در چندین نوع شامل قالب های دیواری ، قالب های سقفی ، قالب های ستون و قالب های تیر و … ساخته می شوند که نرخ هر یک متفاوت از دیگری است.

ابعاد قالب : مسلماً هر اندازه که قالب ها بزرگتر باشد ، قیمت آنها بیشتر است. قالب های کوچکتر نسبت به قالب های متوسط و بزرگتر ، ارزان تر است.

تعداد قالب : هر چه تعداد قالب های سفارش شده بالاتر باشد ، معمولاً نرخ هر قالب را کمتر محاسبه می کنند.

کیفیت متریال اولیه : هر اندازه که از متریال باکیفیت تری برای تولید قالب جایگزین یونولیت استفاده شود ، قیمت قالب ها بیشتر خواهد بود. متریال لازم برای تولید این قالب ها شامل پلی استایرن ، پلی اتیلن و پلی پروپیلن و … می باشد.

علاوه بر موارد فوق موارد دیگری مانند برند تولیدکننده قالب ، میزان مالیات ، هزینه حمل و نقل و … بر قیمت این قالب ها تأثیر می گذارد. نکته ای که خریداران این قالب ها باید درنظر داشته باشند استفاده از قالب های باکیفیت و با دوام است. لذا نباید صرفاً به قیمت ها توجه کرد.

کلام آخر

قالب جایگزین یونولیت ، محصول پرکاربرد و سودمندی برای ساختمان سازی است. هر چه این محصول با استفاده از مواد اولیه باکیفیت تری ساخته شود از دوام بیشتر ، مقاومت بیشتر ، قابلیت استفاده مجدد بیشتر و … برخوردار است. در صورتی که به استفاده از قالب های با دوام و مرغوب اهمیت می دهید ، حتماً آنها را از یک تولیدکننده حرفه ای و مجرب خریداری کنید. این قالب ها به سبب وزن اندک ، راحتی کار با آنها ، باز و بسته شدن سریع ، جدا شدن آسان بتن از خود و … مورد توجه سازندگان و مهندسان قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *