مشاوره رایگان

فوم پشت چسب دار

فوم پشت چسب دار

چکیده محتوای این صفحه

فوم پشت چسب دار برای عایق سازی، محافظ کاری، زیباسازی، ترمیم کنندگی، مقاوم سازی و … مورداستفاده قرار می گیرد.

فوم ها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک دارای کاربردهای خاصی هستند. به طور مثال فوم های پلی یورتان در تولید مبل، صندلی، بالشت، پتو و … به کار می روند. فوم های پلی استایرن یا یونولیت در ساختمان سازی، بسته بندی، دکورسازی و … مورداستفاده قرار می گیرند. سایر فوم ها مانند فوم های لاتکس، فوم های پی وی سی، فوم های اپوکسی و … در موارد گوناگونی به کار می روند. اما احتمالاً نام فوم‌های پشت چسبی را شنیده اید. این فوم ها، اخیراً کاربردهای زیادی پیدا کرده اند و در موارد مختلفی به کار می روند.

این فوم ها به صورت یک رو چسب هستند که به راحتی بر روی انواع سطوح نصب می شوند. ابعاد این فوم ها متفاوت است. گاهی این فوم ها به باریکی یک نوار هستند و در مواردی بسیار عریض می باشند. ضخامت این فوم ها، متفاوت است.

کاربرد فوم پشت چسب دار چیست؟

این فوم ها با اهداف گوناگونی در بخش های مختلف به کار می روند. در مدارس و مهدکودک ها که نگرانی درباره اصابت اشیاء یا اجسام نوک تیز با کودکان وجود دارد، با استفاده از این فوم ها به پوشاندن لبه های پله ها، تاب و سرسره ها، نیمکت ها، درب ها و پنجره ها و … اقدام می کنند.

در باشگاه های ورزشی از این فوم ها برای پوشاندن لبه های دستگاه های ورزشی استفاده می شود. در بسیاری از ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری از این فوم ها برای نماسازی و پوشاندن کاشی ها و سرامیک ها و دیوارها و … استفاده می کنند.

در ساختمان های مختلف برای پوشاندن دریچه کانال کولر در پاییز و زمستان از این فوم ها استفاده می شود. در بسته بندی بسیاری از تجهیزات الکترونیکی ممکن است از فوم‌های پشت چسبی استفاده شود. همچنین در نصب تجهیزات الکترونیکی ممکن است از این فوم ها استفاده کنند.

در مکان های مختلفی از این فوم ها به عنوان ضربه گیر استفاده می کنند تا مانع از آسیب دیدگی وسایل مختلف و درب و دیوارها شوند. لذا با توجه به ویژگی هایی که فوم پشت چسب دار دارد، ممکن است در بخش های مختلفی از آنها استفاده کنند. فراوانی کاربرد این فوم ها به آسان بودن نحوه نصب آنها، بی ارتباط نیست. در واقع یکی از دلایل استقبال از نصب این فوم ها، نصب آسان آنها است.

انواع فوم‌های پشت چسبی

این فوم ها را از جهت مختلفی دسته بندی می کنند. یکی از دسته بندی هایی که برای این فوم ها درنظر گرفته شده است، شامل دسته بندی بر اساس پهنای نوار است که بر این مبنا، فوم ها شامل فوم های نواری و فوم های پهن می باشند.

فوم های نواری و پهن هر یک با هدفی خاص، به کار گرفته می شوند. فوم های نواری برای پوشاندن درزها، مخفی نمودن اتصالات، محافظ کاری لبه ها و گوشه ها و … به کار می روند. اما فوم های پهن برای نماسازی، دکورسازی، زیباسازی، مقاوم سازی، عایق سازی و … مورداستفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از فوم ها به جای اتصال دهنده‌های مکانیکی

فوم پشت چسب دار ، جایگزین بسیار خوبی برای اتصال دهنده های مکانیکی می باشند. اتصال دهنده های مکانیکی همانگونه که از نامشان مشخص است برای متصل کردن به کار می روند. این اتصال ممکن است به صورت موقتی یا دائمی باشد. اما در مواردی می توان از این فوم ها به جای اتصال دهنده ها استفاده نمود. این جایگزینی، چندین حسن دارد که عبارتند از:

  • نصب بسیار آسان در کوتاهترین زمان
  • عایق سازی صدای بیشتر
  • عایق سازی حرارتی – برودتی بیشتر
  • عدم نیاز به استفاده از وسایل و دستگاه های خاص برای نصب فوم
  • نصب بدون ایجاد سوراخ کاری و وارد نکردن آسیب به سطح موردنظر

امتیازات فوم پشت چسب دار

  • تنوع بسیار زیاد در ابعاد و رنگ
  • نداشتن بو و عدم ایجاد آلرژی در افراد
  • کیفیت و مقاومت بسیار خوب
  • پایداری و استحکام ایده آل
  • عایق سازی بسیار خوب از نظر صوتی، رطوبتی، حرارتی و برودتی
  • ممانعت از ورود آلودگی
  • دارای ضخامت ایده آل برای محافظت از سطوح یا اجسام مختلف
  • دارای خاصیت انعطاف پذیری خیره کننده و قدرت کششی بسیار مطلوب

فوم های چسب ساده بهترند یا فوم های چسب مسلح؟

در دسته بندی دیگر فوم پشت چسب دار ، این فوم ها را به فوم های چسبی ساده و فوم های چسبی مسلح یا نخ دار تقسیم می کنند. بهتر بودن این فوم ها با توجه به نوع الیاف موجود در چسب های آنها، مشخص می شود. زمانی که فوم ها درون چسب خود دارای الیاف باشند، قدرت چسبندگی بیشتری پیدا کرده و این مسئله سبب می شود که خود پاره نشوند و استحکام بیشتری داشته باشند.

فوم های پشت چسبی ساده در چندین نوع شامل فوم پشت چسبی آنیونی، فوم پشت چسبی سلولزی، فوم پشت چسبی اکریلیک ساخته می شوند که خصوصیات آنها با یکدیگر، اندکی تفاوت دارد. برخی از فوم های پشت چسبی از نوع یک طرفه و برخی دیگر از نوع دو طرفه می باشند. انتخاب بهترین نوع فوم باید با توجه به کاربرد موردنظر صورت بگیرد. نمی توان گفت که یک نوع فوم به طور کلی برای هر کاربردی، بهترین است. برای صنعت خودروسازی بهتر است از یک نوع فوم و برای عایق کاری قطعات بهتر است از فوم دیگر استفاده شود.

قیمت فوم پشت چسب دار

نرخ فوم با توجه به ابعاد، یک طرفه یا دو طرفه بودن، نواری یا پهن بودن، کیفیت چسب، نوع الیاف موجود در چسب، زیبایی ظاهری، کیفیت فوم، ضخامت فوم، ایرانی یا خارجی بودن برند فوم و … تعیین می شود. هر اندازه که کیفیت فوم بالاتر باشد، قیمت آن بالاتر است. البته برخی از برندها دارای سطح کیفی متوسط هستند، اما نرخ های بالایی را برای فوم های خود تعیین نموده اند. در زمان خرید انواع این فوم ها باید به کیفیت و قیمت آنها توجه نمود و فوم هایی را خریداری کرد که دارای قیمت مناسب و کیفیت بسیار عالی باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *