مشاوره رایگان

فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم

فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم

چکیده محتوای این صفحه

فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم در موارد متعددی است که به بررسی این مسئله می پردازیم و به مهمترین تفاوت آنها اشاره می کنیم.

پلی استایرن، پلاستیکی انطباق پذیر می باشد که دارای کاربردهای مختلفی است. زمانی که این ماده با افزودنی ها و سایر پلاستیک ها ادغام می شود، از آنها برای تولید لوازم خانگی، لوازم برقی، اسباب بازی، گلدان و … استفاده می کنند. پلاستیک پلی استایرن، ماده ترموپلاستیکی می باشد که به صورت عادی شفاف است و در چندین گرید وجود دارد.

انواع گریدهای پلی استایرن

گرید معمولی یا GPPS: این نوع گرید دارای مصرف عمومی است و به پلی استایرن کریستالیزه معروف است. این پلی استایرن، ماده ای حساس است که شفافیت بالایی دارد و در اثر پلیمریزاسیون مونومر استایرن تولید می شود.

گرید مقاوم یا HIPS: این نوع گرید به پلی استایرن مقاوم مشهور است. مقاومت این پلی استایرن بسیار بالا است. این پلی استایرن، اصلاح شده پلی استایرن معمولی می باشد. مقاومت این پلی استایرن در برابر ضربه، فوق العاده است.

بررسی خصوصیات پلی استایرن HIPS و GPPS

برای درک فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم باید با خصوصیات هر یک از آنها به خوبی آشنا باشیم. هموپلیمر معمولاً حساس و شکننده است و چنانچه با مواد دیگر ادغام شود، به شدت مقاوم می شود. این فرم از پلی استایرن به صورت معمول با اضافه کردن 5 الی 10 درصد کوپلمر لاستیکی تولید می گردد.

این ماده دارای سختی بالایی است و زمینه تولید یک محصول مقاوم و سخت را برای استفاده در صنعت بسته بندی مهیا می کند. ورق پلی استایرن مقاوم به ضربه با پلاستیک های سخت، در بسته بندی مواد مختلفی به کار می روند.

بررسی فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم

در یک پلیمر آمورف، مولکول ها به صورت تصادفی در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند. زنجیرهای پلیمری برای مواد آمورف، معمولاً با یک بشقاب ماکارونی دم انداخته قیاس می شوند. پلیمرهای آمورف مثل پلی استایرن در برابر ضربه دارای مقاومت بالایی هستند. بدین صورت که در راستای جهت جریان به صورت یکنواخت کوچک شده و در راستای عرضی جریان پیدا می کنند.

این پدیده نسبت به پلیمرهای نیمه بلوری سبب انقباض و تاب خوردگی کمتر می شود. پلیمرهای آمورف بسیار شفاف است، در حالیکه پلی استایرن مقاوم به ضربه در وضعیت عادی به صورت نیمه شفاف می باشد.

پلی استایرن مقاوم به ضربه از ویژگی های گوناگونی برخوردار است که امکان استفاده های مختلفی را برای ترموپلاستیک ایجاد می کند. HIPS ، به سبب ظاهری بصری و استفاده آسان، یکی از پلاستیک های کاربردی در بازار فروش می باشد.

برای خرید یونولیت میتوانید با کلیک بر روی آن مشاهده کنید.

بررسی خصوصیات مشترک میان GPPS و HIPS

در بررسی فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم به خصوصیات مشترک این دو می پردازیم. خصوصیات مشترک این دو پلی استایرن شامل موارد زیر است:

  • هر دو برای استفاده در کاربردهای بهداشتی مورداستفاده قرار می گیرند و امکان بازیافت آنها وجود دارد.
  • هر دو رزینی مقرون به صرفه، سخت و سفت می باشند.
  • تکنیک های فرآوری دربردارنده اقداماتی مانند قالب گیری تزریقی، اکستروژن، بادی و ترموفرمینگ می باشد.
  • هر یک از آنها با FDA سازگار می باشند و این مسئله سبب می شوند که آنها را برای بسته بندی موادغذایی و تولید لوازم آشپزخانه مناسب بدانند.

فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم از جنبه های دیگر

  • هر دو ارزان هستند اما پلی استایرن معمولی ارزان تر از پلی استایرن مقاوم می باشد.
  • پلی استایرن معمولی حساس تر است و استحکام کمتری دارد.
  • پلی استایرن مقاوم از وضوح شیشه ای برخوردار است که سبب شده است بسته بندی غذایی بسیار شیک و زیباتر شود.

بررسی کاربردهای پلی استایرن مقاوم و پلی استایرن معمولی

برای اینکه تفاوت های میان این دو را متوجه شویم بهتر است کاربردهای هر یک را بدانیم.

کاربرد پلی استایرن معمولی: از پلی استایرن معمولی برای تولید ظروف مصرفی مانند بشقاب، لیوان، فنجان، ظروف یکبار مصرف، تجهیزات برقی مثل رادیو و تلویزیون و .. استفاده می کنند. همچنین این ماده برای عایق بندی برودتی در تولید یخچال و فریزر و … به کار می روند. از آنجایی که پلی استایرن معمولی دارای خاصیت دی الکتریکی می باشد، می توان از آن برای تولید مصارف الکتریکی استفاده کرد. یک فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم در کاربردهای آنها می باشد.

کاربرد پلی استایرن مقاوم: مقاومت بسیار بالای این پلی استایرن ها سبب شده است که در ساختمان سازی و صنعت تولید لوازم خانگی از پلی استایرن مقاوم استفاده کنند. برای تولید برخی از لوازم ورزشی و اسباب بازی و اشیاء پلاستیکی می توان از پلی استایرن مقاوم استفاده نمود. در سال های اخیر، برای ساخت لایه سخت و محافظ ساندویچ پانل ها از پلی استایرن مقاوم استفاده می شود و برای ساخت لایه داخلی آنها از پلی استایرن انبساطی استفاده می کنند. بنابراین با توجه به خصوصیات بسیار خوبی که پلی استایرن مقاوم دارد، کاربردهای آنها همواره رو به افزایش می باشد.

ویژگی های منحصر به فرد GPPS چیست؟

با فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم تا حدودی آشنا شدیم. دانستن برخی از ویژگی های منحصر به فرد پلی استایرن معمولی، خالی از لطف نیست و ما را بیشتر با این ماده کاربردی و مهم آشنا می کند.

پلی استایرن معمولی، آب را جذب خود نمی کند. حتی در حالتی که کاملاً در آب قرار گرفته است، آب بسیار کمی را جذب خود می کند. پلی استایرن معمولی قادر است خاصیت مکانیکی و پایداری ابعادی خود را در وضعیت مرطوب داشته باشد. این ماده در مقابل شرایط محیطی، متأثر از تغییرات دما و رطوبت نیست. مقاومت این ماده در مقابل اشعه ایکس عالی است.

این ماده اصلاً بو و طعمی ندارد و کاملاً غیرسمی می باشد. نقطه ضعف این ماده این است که شکننده و حساس است و در برابر ضربه و فشار، دچار مشکل می شود. حساسیت این ماده سبب شده است که از آن تنها در دماهای پایین و بارهای کم استفاده کنند.

این ماده می تواند در هیدروکربن های معطر، هیدروکربن های کلردار، کتون های آلیفاتیک و استرها حل شود. عکس العمل این ماده در مقابل بعضی از روغن های معدنی، اسیدهای آلی، قلیایی و نمک بسیار مناسب است. امیدواریم به خوبی فرق پلی استایرن معمولی و مقاوم را متوجه شده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *