مشاوره رایگان

اجرای سیستم تری دی پنل

صفر تا صد اجرای سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی یا بتنی

چکیده محتوای این صفحه

امروزه استفاده از مصالح نوین و مدرن ، مانند اجرای سیستم تری دی پنل و یونولیت ها بسیار متداول شده است . تری دی پنل ها به عنوان دیواره های ، پیش ساخته ای هستند که ، با هسته مرکزی یونولیت به همراه شبکه های فولادی ساخته می شوند .

این دیوارها ابتدا نصب شده و پس از آن تحت بتن پاشی قرار می گیرند . این دیوارها در مدل های مختلفی ، وجود دارند ، که افراد می توانند بنا بر نیاز خود ، مدل مورد نظرشان را انتخاب کنند .

اجرای سیستم تری دی پنل چیست و چند نوع دارد ؟

اجرای سیستم تری دی پنل ، در واقع به ساخت نوعی دیوار پیش ساخته اطلاق می شود ، که برای ساخت آن از دو لایه ی فلزی استفاده می شود . بخش مرکزی یا هسته این دیوار ، با یونولیت یا پلی استایرن ها ساخته شده است . شبکه های فلزی موجود در این سازه ، به صورت در هم تنیده هستند ، پس از پاشیدن بتن بر روی آن ها به صورت کامل به هم متصل شده ، از استحکام زیادی برخوردار می گردند .

اجرای سیستم تری دی پنل برای نخستین بار ، توسط ویکتور وایزمن در سال 1967 انجام گرفت . در حال حاضر انواع مختلفی از سیستم تری دی پنل را ، در صنعت ساخت و ساز مشاهده می کنیم .

انواع مختلف این سازه ها شامل : تری دی پنل دکوراتیو ، سقفی ، باربر ، غیر باربر و متال فوم هستند . از مهمترین ویژگی های این نوع دیوارها ، می توانیم به وزن سبک آن ها ، قابلیت نصب و اجرای ساده ، حمل و نقل آسان ، عایق صوت، حرارت و رطوبت ، کاهش هزینه ها و مصالح ، عدم پرتی ، طول عمر بالا اشاره کنیم .

نصب سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی و بتنی

در حال حاضر شاهد اجرای سیستم تری دی پنل ، به جای مصالح سنتی در ساختمان ها هستیم . معمولا از این سازه ها ، در ساختمان های اسکلت فلزی یا بتنی استفاده می کنند . اما امکان استفاده از این دیوارها ، بدون استفاده از سازه های فلزی و بتنی هم امکان پذیر است . به مراحل زیر توجه کنید ؛

  1. بستر سازی و اجرای بتن مگر

در اولین مرحله بدون استفاده از سازه های فلزی و بتنی ، باید نقشه طراحی شده و گودبرداری ، بقیه مراحل انجام گرفته باشد . در اولین مرحله باید بستر اصلی فونداسیون را آماده کنند ، برای انجام این فرایند از بتن مگر استفاده می شود . این بتن از عیار کمی برخوردار است .

معمولا از این نوع بتن ، برای آماده سازی و هم تراز شدن سطح فونداسیون استفاده می شود . علاوه بر هم تراز شدن ، این بتن از نفوذ آب به سیمان و خاک جلوگیری می کند .

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت یونولیت سقفی در سال 1402

  1. آرماتوربندی و قالب‌ بندی فونداسیون

در مرحله بعدی از اجرای سیستم تری دی پنل ، آرماتوربندی ساختمان انجام می گیرد . این مرحله باید بر اساس قوانین و ضوابط انجام شود . مرحله ی قالب بندی همیشه پس از ، آرماتوربندی می باشد . پس از انجام این مرحله ، بتن ریزی اولیه انجام شده و ساختمان برای نصب تری دی پنل آماده است .

نصب سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی و بتنی

  1. نصب پانل‌های پیش ساخته

پس از اینکه آرماتوربندی و بتن ریزی انجام گرفت ، به مرحله خشک شدن رسید ؛ زمان اجرای سیستم تری دی پنل های دیوار فرا می رسد . در این بخش از کار تری دی پنل ها ، با کمک میلگردهایی ، که از ابتدا درون بتن محکم شده اند ، تثبیت می گردند . فراموش نکنید که متصل شدن دیوارها ، بسیار حائز اهمیت است .

این امر باید به شکل اصولی انجام بگیرد ، با استفاده از سیم و مفتول تری دی پنل ها را در جای خود محکم می کنند ، تا فرایند بتن پاشی و شاتکریت انجام شود . دقت داشته باشید پس از انجام این مرحله ، امکان رفع اشکالات وجود نخواهد داشت .

برای ایجاد اتصالات و محکم تر کردن آن ها ، می توانید از جوشکاری استفاده نمایید .

  1. اتصال پانل های سقفی

پس از اینکه پنل های دیواری در جای خود قرار گرفتند ، زمان اجرای سیستم تری دی پنل می باشد . برای انجام اینکار لازم است ، از آرماتوربندی ها گوناگون و مفتول های فولادی استفاده نمایید .

  1. اجرای بازشوها در دیوارها

نصب و اجرای بازشوها با هدف نصب درب و پنجره ها انجام می گیرد . این مرحله می تواند بعد یا قبل از اجرای سیستم تری دی پنل انجام شود . در این بخش از کار لازم است محل نصب درب و پنجره ها با دقت زیادی انجام شود .

  1. نصب پانل سقفی و شمع بندی

پس از انجام همه مراحل و اجرای سیستم تری دی پنل ، به مرحله نصب و اجرای سقف سازه و پنل های سقفی می رسد . پس از اینکه پانل ها با استفاده از جوشکاری در جای خود محکم شدند ، نوبت به عملیات شمع بندی می رسد . این موارد برای ایجاد استحکام در بتن ریزی سقف انجام می گیرد .

  1. اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی

یکی دیگر از مراحل نهایی در انجام نصب تری دی پنل ، اجرای عملیات تاسیساتی است . در این مرحله همه تاسیسات مورد نیاز ساختمان ، در دیوارها نصب می گردد . به این دلیل که این فرایند پس از بتن پاشی بسیار سخت ، طاقت فرسا است .

  1. شاتکریت و بتن پاشی

بعد از انجام همه این موارد ، نوبت به مرحله پایانی اجرای تری دی پنل ، یعنی بتن پاشی پنل ها می رسد . در این بخش بتن را با سرعت بسیار بالایی ، به دیواره ها می پاشند . پس از آن با کمک تجهیزات مهندسی و معماری ، سطح بتن را صاف و هموار می کنند .

سخن پایانی

اجرای سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه های فلزی مزایای خاص خود را دارند . پیش از اقدام به انجام این روش نصب ، برای اطلاعات بیشتر می توانید ، با تیم یونولیت مشاوره های لازم را انجام دهید .

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تری دی پانل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *