مشاوره رایگان

خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی

راهنمای خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی

چکیده محتوای این صفحه

خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی باید با توجه به مشخصات مکان موردنظر و کیفیت پنل ها انجام شود تا کارایی خوبی داشته باشد.

بسیاری از ساختمان ها و مغازه و محیط های کاری و اداری نیاز به عایق سازی صوتی دارند. یکی از اقدامات بسیار مؤثری که برای عایق سازی مکان های مختلف انجام می شود ، استفاده از پنل های صوتی می باشد.

پنل های آکوستیک چگونه کار می کند ؟

پنل های آکوستیک در برابر صدا بسیار مقاوم هستند. این پنل ها ، امواج صوتی را جذب نموده و نویز آن را کاهش می دهند. در نتیجه ، صدا شفاف و واضح می شود. در واقع پنل های آکوستیک سبب می شود که نویزهای صدا و آلودگی صوتی کاهش پیدا کند تا صدای سخنران و یا ترانه خواننده به صورت واضح و رسا به گوش مخاطب برسد. خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی باید با توجه به تفاوت های آنها با یکدیگر انجام شود.

زمانی که امواج صوتی در هوا در جریان است و به پنل های صوتی برخورد می کند ، حفره های فوم به لرزش افتاده و اصطکاک میان حفره ها و الیاف زیاد می شود. این لرزش ها در سریعترین زمان به نقطه ای رسیده که اصطکاک موردنیاز برای تبدیل انرژی صوتی به گرما بوجود بیاید که تنها انرژی یک جسم در حال حرکت می باشد. با توجه به اینکه امکان کنترل انرژی جنبشی وجود ندارد ، این انرژی سریعاً نابود می شود و صدایی شنیده نمی شود و صدا کاملاً از بین می رود.

مکان های موردنیاز نصب پنل های صوتی و آکوستیک

خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی برای مکان های مختلفی انجام می شود. سالن ها ، استودیوهای رقص ، هتل ها ، کتابخانه ها ، سالن های همایشات ، آپارتمان ها ، استودیوهای صدا برداری و … از جمله مکان هایی هستند که نیاز به نصب پنل های آکوستیک و یا صوتی دارند.

سینماها ، تئاترها ، رستوران ها ، سالن های ورزشی ، ادارات ، موزه ها ، مدارس و … از دیگر مکان هایی هستند که در بخش های مختلف خود نیاز به نصب پنل آکوستیک یا پنل صوتی دارند. پنل های آکوستیک نه تنها می توانند محیط را عایق سازی کنند بلکه می توانند دکوراسیون بسیار شیکی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

ویژگی های پنل های آکوستیکی و صوتی

در خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی باید توجه داشته باشید که این پنل ها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک از خصوصیات مختلفی برخوردار هستند. پنل های صوتی و آکوستیکی در ابعاد مختلفی در دسترس هستند. برخی از پنل های صوتی فاقد خاصیت آکوستیکی هستند. برخی از پنل های صوتی مانند پشم سنگ ، پلی اتیلن و … در دسته پنل های آکوستیکی به حساب آمده و در نزد خریداران به عنوان پنل های آکوستیکی جا افتاده اند. در حالیکه باید بدانید این پنل ها در واقع پنل های صوتی هستند و باید زیر پنل های آکوستیک کار شوند.

با توجه به توضیحات ذکر شده می توان گفت که پنل های صوتی در چندین نوع شامل پنل های جاذب ( پنل های آکوستیک )، دیفیوزر ، بیس ترپ ها و پنل های ترکیبی وجود دارند.

عایق های صوتی چیست ؟

در خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی باید به انتخاب مناسب ترین پنل ها و عایق ها توجه داشت. عایق های صوتی با هدف ممانعت از انتقال صدا در دو نوع سلول باز و سلول بسته تولید می شوند.

عایق های سلول باز موجب جذب صدا شده و انرژی جنبشی آن به دلیل حرکت در درون بافت های عایق ، بی اثر می شود. پلی یورتان و پشم سنگ و … از جمله عایق های سلول باز هستند. اما عایق های سلول بسته مانع از جذب فرکانس به خود می شوند. از جمله عایق های سلول بسته می توان به عایق های پلی اتیلن ، پلی استایرن انبساطی فشرده و فوم الاستومری و … اشاره نمود.

نکات مهم در خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی

در خرید این محصولات باید به موارد مختلفی توجه داشت که مهمترین آنها را نام می بریم :

هدف از عایق کاری محیط

اولین نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که پنل های موردنظر را برای چه مکانی خریداری می کنید و هدف از عایق کاری محیط چیست. برخی از عایق های صوتی از جنسی هستند که آلرژی زا هستند و این مسئله ممکن است برای افرادی که حساسیت دارند و در سن خاصی هستند ، دردسرآفرین باشد. اگر عایق ها را برای مهدکودک خریداری می کنید ، پنل هایی را انتخاب کنید که جنس آنها برای کودکان ایجاد حساسیت نکند.

درنظر گرفتن شرایط محیطی

دومین نکته در خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی ، توجه به شرایط محیطی است. هر یک از مکان های مسکونی ، تجاری و مسکونی ممکن است به عایق های مختلفی نیاز داشته باشند. با توجه به دمای محیط ، وجود یا عدم وجود منابع گرمایشی و سرمایشی و … باید به انتخاب عایق های صوتی اقدام کرد. اگر مکان موردنظر دارای منابع گرمایشی و حرارتی است ، از خرید عایق هایی که قابل اشتعال هستند خودداری کنید. بنابراین کلیه شرایط محیطی مهم را درنظر بگیرید و سپس به خرید عایق ها اقدام فرمایید.

توجه به قیمت در خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی

اگر دغدغه مالی دارید ، حتماً باید به قیمت این عایق ها توجه کنید. اگر این پنل ها را بتوانید به صورت مستقیم و بی واسطه از کارخانه ها و تولیدکننده ها خریداری کنید ، هزینه کمتری برای خرید آن پرداخت می کنید. دقت کنید که پنل هایی که قیمت بسیار پایینی دارند ، ممکن است فیک و نامرغوب باشند و توان جذب صدا و کاهش نویز و از بین بردن صدا را نداشته باشند و یا به میزان کم از این خاصیت برخوردار باشند.

میزان آلودگی صوتی

هر چه مکان موردنظر در مکان شلوغ تری قرار داشته باشد ، باید به سطح قدرت عایق صوتی پنل ها توجه بیشتری کرد. مسلماً تمامی پنل ها و عایق های صوتی و اکوستیک دارای خاصیت عایق صوتی یکسانی نیستند. بنابراین با توجه به میزان آلودگی صوتی مکان موردنظر به انتخاب پنل ها و عایق های صوتی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *