مشاوره رایگان

تکنولوژی جدید در عایق‌کاری ساختمان

تکنولوژی جدید در عایق‌کاری ساختمان

چکیده محتوای این صفحه

تکنولوژی جدید در عایق‌کاری ساختمان سبب شده است که احتمال رطوبت و نم زدگی در بخش های مختلف سازه، کاهش پیدا کند.

یکی از مشکلاتی که اغلب سازه ها به آن دچار می شوند، مشکل نم و رطوبت است که در اغلب اوقات، خسارت های فراوانی را بوجود می آورد. برای مقابله با این مشکل باید سازه ها را با استفاده از بهترین عایق ها، عایق کاری نمود.

در کشور ایران با توجه به فراوانی نفت و شرایط آب و هوایی، قیروگونی به عنوان رایج ترین عایق مورداستفاده قرار می گیرد. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، ایزوگام جایگزین قیروگونی شد و این مسئله سبب شد که امروزه اغلب سازه ها با استفاده از ایزوگام، عایق کاری شوند.

متریال مختلفی برای عایق سازی سازه ها مورداستفاده قرار می گیرند که برخی از آنها شامل قیروگونی، ایزوگام، پلی استر نبافته، فلت الیاف شیشه ای و … می باشند. استفاده از برخی از مصالح ساختمانی مانند یونولیت در سقف سبب عایق سازی سقف سازه ها می شود.

مزایای استفاده از عایق های جدید عبارتند از:

تکنولوژی جدید در عایق‌کاری ساختمان سبب حذف بسیاری از مشکلات عایق کاری سازه ها شده است.

  • عایق های جدید فاقد هرگونه آلودگی و صدمات فیزیولوژی هستند.
  • نصب این عایق ها بسیار سریع و آسان انجام می شود.
  • عایق های جدید، زمینه ساز آتش سوزی نخواهند بود.
  • این عایق ها دارای قدرت چسبندگی بالایی به منظور نصب در انواع سطوح هستند.

دلایل محبوبیت قیروگونی در ایرانی

متداول ترین عایق ساختمان ها، قیروگونی می باشد که با وجود ترویج عایق های جدید هنوز هم از سوی برخی از افراد به عنوان بهترین روش عایق کاری سازه ها استفاده می شود. سازه های زیادی در نقاط مختلف ایران با قیروگونی عایق کاری می شوند. گونی هایی که برای این کار به کار می روند در چندین سایز گونی درجه یک، گونی درجه دو، گونی درجه سه و … وجود دارند. این گونی ها باید دارای مرغوبیت و مقاومت بالایی باشند تا برای اجرای قیروگونی کردن مناسب باشند. قیرهای مورداستفاده برای عایق کاری در دو نوع تولید می شوند که تمامی آنها حاصل فرآورده های نفت خام می باشند.

ترویج تکنولوژی جدید در عایق‌کاری ساختمان سبب شده است که این روش کمتر مورداستفاده قرار بگیرد. خصوصیات قیرها شامل غیرقابل نفوذپذیر بودن در برابر رطوبت و آب، مقاومت بسیار بالا در مقابل اسیدها و بازها، چسبندگی بالا و … می باشند. مشکل قیر این است که دوام کمی دارد و با گذشت زمان خاصیت خود را از دست می دهد.

پلی استر سوزنی یا نبافته

با استفاده از مواد پلیمری نمدمانند با تار و پودی از جنس ترموپلاستیک که به صورت دو لایه است می توان عایق سازی سازه ها را انجام داد. این ترکیب به همراه قیر و آلومینیوم از مهمترین متریال تشکیل دهنده عایق های رطوبتی هستند. تولید ایزوگام با استفاده از پلی استر سوزنی و پلی استایر اسپانباند صورت می گیرد. این ماده کاملاً ضد آب است و در اثر تماس با آب، هیچ تغییری را در خود نمی بیند. این عایق که در راستای تکنولوژی جدید در عایق‌کاری ساختمان تولید شده است، در اثر حرارت دچار تغییر حالت می شود. مقاومت کششی این عایق، بسیار بالا می باشد. زمانی که عایق کاری توسط این متریال انجام می شود، کمترین از هم پاشیدگی رخ می دهد.

فلت الیاف شیشه یا تیشو

در لایه رویی ایزوگام از پلی استر سوزنی و در لایه زیرین آن از تیشو استفاده می شود. تیشویی که برای عایق کاری ساختمان ها به کار می رود باید دارای چندین استاندارد مهم باشد.

  • تیشو باید منطبق بر مشخصات استاندارد 3891 سازمان ملی استاندارد ساخته شود.
  • این محصول باید از سطح و ضخامت یکنواخت و ایده آلی برخوردار باشد.
  • تیشو باید با رزین آغشته باشد و بعد از مراحل حرارت دهی کلی از لحاظ شکل ظاهری و رنگ یکدست باشد.
  • این محصول که بر اساس تکنولوژی جدید در عایق‌کاری ساختمان تولید شده است باید دارای نخ های تقویت از جنس شیشه باشد که در فواصل مشخصی به صورت پیوسته در تمامی طول فلت ادامه پیدا کند.
  • بر روی سطح فلت باید اثری از خرده شیشه رؤیت نشود.
  • فلت الیاف شیشه باید فاقد رطوبت باشد و در زمان باز کردن رول ها اصلاً چسبنده نباشد.
  • فلت اصلاً نباید به سادگی دو پوسته شود و باید دارای لبه های صاف و بدون چروک باشد.

بهترین تکنولوژی جدید در عایق‌کاری ساختمان

بسیاری از عایق های جدید برای عایق کاری سازه ها مناسب هستند و استفاده از آنها موجب عایق سازی اصولی و استاندارد سازه ها می شود. عایق رطوبتی نانو پلیمر، محصولی مایع با ظاهری مانند رنگ غلیظ می باشد که پس از خشک شدن آب بندی بسیار خوبی بر روی سطوح بوجود می آورد. این عایق با تغییر فرمولاسیون مولکولی متناسب با سطوح گوناگون برای آب بندی به کار می رود.

این عایق را می توان نسل جدید عایق های رطوبتی دانست که از چندین ویژگی بسیار خوب برخوردار هستند. مهمترین ویژگی های عایق رطوبتی شامل مقاومت بالا در مقابل تغییرات دمایی شدید، اجرای یکپارچه، عدم اشتعال پذیری به سبب پایه آب بودن، کاهش مصرف انرژی در روزهای گرم، بازگشت نور و عدم جذب گرما، وزن بسیار اندک، اجرای آسان بدون نیاز به مهارت بالا، ترمیم ارزان و آسان، مقاومت فیزیکی و مکانیکی بالا، مقاومت بسیار زیاد در مقابل مواد قلیایی و شیمیایی، قابل اجرا بر روی سطوح مختلف، جمع شدن رطوبت در بخش آسیب دیده بدون خراب کردن قسمت های دیگر، رنگ بندی بسیار متنوع و زیبا، قابل اجرا بر روی سطوح سینوسی و ساندویچ پانل و … می باشد.

مقایسه ای میان عایق رطوبتی پلیمری و ایزوگام

  • ایزوگام سبب افزایش دمای ساختمان در تابستان و کاهش دمای ساختمان در زمستان می شود. اما عایق رطوبتی پلیمری مانع از گرم شدن ساختمان در تابستان و سرد شدن ساختمان در زمستان می شود.
  • ایزوگام باعث جذب گرمای بالا اما عایق رطوبتی پلیمری سبب کاهش جذب گرما می شود.
  • عایق رطوبتی پلیمری سبک اما ایزوگام سنگین است.
  • عایق رطوبتی پلیمری به صورت یکپارچه و آسان اجرا می شود. اما اجرای ایزوگام سخت تر و به صورت ورقه ای اجرا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *