مشاوره رایگان

تفاوت XPS و UPS

تفاوت XPS و UPS

چکیده محتوای این صفحه

تفاوت XPS و UPS را موردبررسی قرار می دهیم تا در زمان انتخاب میان این دو ، آگاهانه تصمیم گیری کنید.

ایکس پی اس و یو پی اس ، هر دو یونولیت هستند و از ویژگی های مشترک زیادی برخوردار هستند. اما تفاوت هایی میان این دو ، وجود دارد که با آشنایی با هر یک از این موارد می توان به سادگی به آنها پی برد.

اهمیت عایق سازی سازه ها از جهات مختلف سبب شده است که به استفاده از عایق ها ، توجه زیادی شود. در میان عایق های قابل استفاده در ساختمان سازی ، یونولیت پرطرفدار است. با تفاوت های دو مورد از پرکاربردترین یونولیت های موجود در بازار آشنا می شویم.

خصوصیات مهم یونولیت EPS چیست ؟

تفاوت XPS و UPS را از تعریف یونولیت ای پی اس شروع می کنیم. این یونولیت ، نوعی از ورق های پلی استایرن می باشد که با ماده اولیه پلی استایرن انبساطی درست می شود. ساختار ای پی اس به گونه ای است که حجم بیشتر آن را هوا تشکیل داده است. بنابراین سبک است. 95 درصد این ماده را هوا و 5 درصد این ماده را پلاستیک تشکیل داده است که این فرمولاسیون موجب سبکی یونولیت شده است.

خصوصیت بارز یونولیت ای پی اس ، عایق بودن است. اما یونولیت از چه نظر عایق است ؟ در پاسخ باید عرض کنیم که یونولیت ای پی اس از نظر رطوبت ، حرارت و صوت عایق است و یک عایق عالی در این زمینه ها است. بنابراین اگر یونولیت ای پی اس در ساختمان مورداستفاده قرار بگیرد ، از جهات مختلف موجب عایق سازی ساختمان می شود و بر طول عمر ساختمان می افزاید.

خصوصیات مهم یونولیت XPS چیست ؟

با بررسی شباهت و تفاوت XPS و UPS به این مسئله پی می بریم که میان این دو ، هم تفاوت ها و هم شباهت های زیادی وجود دارد. یونولیت اکس پی اس بسیار سبک است و این سبکی موجب فراوانی کاربردهای آنها شده است. فوم اکس پی اس به صورت پانل قابل استفاده می باشد.

این فوم اصلاً محیط ایده آلی را برای سکونت حشرات فراهم نکرده و این مسئله سبب می شود که ضد حشرات باشد و خیال مصرف کنندگان از انتخاب یونولیت اکس پی اس برای استفاده در بخش های مختلف ساختمان از این نظر راحت بشد. یونولیت اکس پی اس به خوبی می تواند به فرم و شکل های گوناگون در بیاید و برای مصارف گوناگون مورداستفاده قرار بگیرد. این یونولیت همانند یونولیت یو پی اس دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی است.

مقاله پیشنهادی: موارد مصرف یونولیت در کارخانه‌ها

بررسی چندین مورد از تفاوت XPS و UPS

ویژگی های مشترکی میان این دو وجود دارد که مهمترین آنها شامل انعطاف پذیری بالا ، بازدهی حرارتی بالا ، وزن اندک و … می باشند. اما برای مصرف کنندگان و خریداران جالب است بدانند که تفاوت میان این دو چیست که به بررسی این موارد می پردازیم :

  • راندمان حرارتی یونولیت ای پی اس بسیار کمتر راندمان حرارتی اکس پی اس می باشد.
  • یونولیت اکس پی اس با GPPS تولید می شود که به صورت ساختاری حفره حفره و بر هم گره خورده است.
  • فناوری این دو با یکدیگر کاملاً تفاوت دارد که مسئله بسیار مهمی است.
  • یونولیت اکس پی اس به خوبی می تواند آب را دفع کند و عایق رطوبت و آب باشد. اما یونولیت ای پی اس ، این خاصیت و مقاومت را به میزان اندک تری دارد. زیرا ساختار یونولیت ای پی اس دارای ساختار حفره حفره های توخالی است و ناخواسته موجب جذب آب می شود.
  • تفاوت XPS و UPS به میزان خاصیت ضدضربه بودن آنها مربوط می شود. یونولیت اکس پی اس بیشتر می تواند در برابر ضربات و فشارها ، مقاومت کند.
  • از آنجایی که یونولیت اکس پی اس بهتر می تواند وزن را تحمل کند ، در مواردی مانند عایق سازی سردخانه ها از یونولیت اکس پی اس استفاده می کنند.
  • ضریب حرارتی یونولیت اکس پی اس نسبت به یونولیت ای پی اس ، در رنج بهتری است. این مقدار برای یونولیت اکس پی اس نزدیک به 3.0 می باشد. این عدد هر اندازه که بالاتر باشد ، شرایط عایق سازی را بهتر می کند تا میزان اتلاف انرژی به کمترین میزان برسد. بنابراین در انتخاب میان این دو باید به ضریب حرارتی یونولیت ، بی توجه نبود.

بررسی مزایا و معایب هر یک از یونولیت های XPS و EPS

بررسی تفاوت XPS و UPS را با بررسی مزایای هر یک از آنها ، ادامه می دهیم. این دو یونولیت دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که موردتوجه مصرف کنندگان هستند. به هر حال باید اعتراف کرد که هر ماده ای که دارای خواص فراوانی است ، نقاط ضعفی هم دارد. نقاط قوت یونولیت اکس پی اس که بر همگان به اثبات رسیده است شامل عایق حرارتی بالا ، عایق صوتی بالا ، الاستیسیته بالا ، وزن اندک ، تنوع طرح پایین ، اجرای آسان ، حمل و نقل راحت ، هزینه پایین و … می باشند.

همچنین یونولیت ای پی اس از امکان بازیافت موفقیت آمیز ، ممانعت از رویش کپک و قارچ ، طول عمر بالا ، مقاومت بسیار زیاد ، جابه جایی راحت و … برخوردار است. نقاط ضعف هر یک از این یونولیت ها معمولاً همان چیزی است که یونولیت دیگر از آن به خوبی بهره مند است. البته عرض نمودیم که ممکن است برخی از خواص در هر دو نوع یونولیت به میزان زیادی وجود داشته باشد.

کلام آخر

با تفاوت XPS و UPS آشنا شدیم. این یونولیت ها از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در سال های اخیر بوده اند که موجب افزایش کیفیت ساخت و ساز ، افزایش مقاومت سازه ها در برابر زمین لرزه ، کاهش هزینه های ساخت و ساز ، عایق سازی بهتر سازه ها ، افزایش طول عمر سازه ها و … شده اند.

پیشنهاد می کنیم که این یونولیت ها را از تولیدکنندگان حرفه ای و متخصص مانند مجموعه ” یونولیت پلاستوفوم ” خریداری کنید تا از کیفیت و مقاومت بی حد و اندازه آنها ، لذت ببرید. این مجموعه ، برترین یونولیت استاندارد را به خریداران این محصول در ایران ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *