مشاوره رایگان

تفاوت یونولیت سقفی و دیواری

تفاوت یونولیت سقفی و دیواری

چکیده محتوای این صفحه

تفاوت یونولیت سقفی و دیواری در موارد مختلفی است که در ادامه به آنها می پردازیم و کاربردهای هر یک از آنها را بررسی می کنیم.

در سال های اخیر به سبک سازی ساختمان ها ، اهمیت زیادی داده شده است. ساخت و ساز سبک ، یک اصطلاح گسترده است که تعریف آن در هر منطقه ای به نحو متفاوتی انجام می شود. اما به طور کلی سازندگان با این مسئله موافق هستند که برای سبک سازی سازه های خود ، باید از مصالح ساختمانی سبک استفاده کنند.

البته به غیر از استفاده از مصالح ساختمانی سبک ، طراحی مناسب و به حداقل رساندن حجم مصالح ساختمانی موردنیاز موجب سبک سازی سازه ها می شود. مصالح ساختمانی مانند چوب شفاف ، بتن نساجی ، بتن خود ترمیم شده ، یونولیت و … از جمله مواردی هستند که به سبک سازی سازه ها کمک بسیار زیادی می کنند. در این مقاله قصد داشته به بررسی دو نوع از یونولیت های مورداستفاده در ساختمان سازی که پلاستوفوم دیواری و سقفی می باشند ، بپردازیم و تفاوت‌های آنها را بیان کنیم.

مزایای استفاده از یونولیت‌های دیواری-سقفی در ساختمان

تفاوت یونولیت سقفی و دیواری در کاربردهای آنها در بخش های مختلف ساختمان است. اما استفاده از هر دو نوع یونولیت در ساختمان سازی مزایایی دارد که از جمله آنها می توان به مقاوم سازی سازه ها در برابر لرزش ، کاهش هزینه های ساخت و ساز ، تسریع در روند ساخت و ساز ، ممانعت از اتلاف انرژی سرمایشی و گرمایشی درون سازه و … اشاره نمود. البته سبک سازی سازه ها ، مخالفانی هم دارد. اما اغلب مهندسان و سازندگان متحدالقول با استفاده از مصالح ساختمانی سبک و سبک سازی سازه ها موافق هستند.

تفاوت یونولیت سقفی و دیواری در چیست ؟

از یونولیت سقفی برای قالب بتن در سقف های تیرچه بلوک و یا دال یکطرفه استفاده می کنند. استفاده از یونولیت دیواری به عنوان دیوارپوش فوم ، فوم های دیواری تزئینی و … است تا دیوارها علاوه بر زیبایی ، عایق شوند. بنابراین کاربردهای این دو نوع پلاستوفوم با یکدیگر فرق دارد و اصلاً نمی توان پلاستوفوم های سقفی را به جای پلاستوفوم های دیواری استفاده کرد.

یکی از تفاوت‌های این دو نوع یونولیت ، ضخامت آنها است. ضخامت یونولیت‌های سقفی بسیار بیشتر از یونولیت‌های دیواری است که البته جز این هم انتظار نمی رود. زیرا یونولیت های سقفی قرار است در سقف سازه ها نصب شود و قاعدتاً باید ضخامت زیادی داشته باشد.

یک تفاوت یونولیت سقفی و دیواری ، قیمت آنها است. یونولیت های سقفی از یونولیت های دیواری گران قیمت تر هستند. این مسئله به دلیل ضخامت بیشتر و دانسیته بیشتر آنها می باشد. استفاده از هر دو نوع یونولیت موجب پیشرفت روند ساخت و ساز می شود.

بیشتر بخوانید: آیا یونولیت عایق صدا بشمار می رود ؟

چندین ویژگی مهم یونولیت سقفی

یونولیت های سقفی در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شود. طول این یونولیت ها معمولاً یک و یا دو متر است. اما عرض آنها معمولاً 50 یا 65 سانتی متر می باشد. ارتفاع یونولیت ها معادل 20 یا 25 سانتی متر می باشد.

وزن هر یک از یونولیت های سقفی با توجه به ابعاد و چگالی آنها ، متفاوت است. به طور مثال وزن یک یونولیتی با ابعاد 200 * 50 * 25 سانتی متر در چگالی 12 ، معادل 2.5 کیلوگرم است. استفاده از یونولیت های سقفی موجب کاهش مصرف بتن و تیرچه ، عدم نیاز به رابیتس کاری ، ایجاد پیوندی مستحکم میان خاک و گچ ، صرفه جویی در مصرف آب ، مقاومت بیشتر سازه در مقابل آتش ، کاهش مصرف فولاد ، افزایش سرعت اجرای سقف و … می شود. نصب و اجرای یونولیت سقفی بسیار آسان است اما نیاز به تجربه دارد و یک فرد آماتور نمی تواند سقف سازه را به صورت یونولیتی اجرا کند.

چندین ویژگی مهم یونولیت دیواری (بررسی تفاوت یونولیت سقفی و دیواری)

یونولیت های دیواری ، راه حلی هستند تا دیوارهای هر سازه ای را بتوان به آسانی عایق بندی کرد. با عایق بندی دیوارها ، هیچگونه سروصدایی از دیوارها به واحدهای مجاور منتقل نمی شود. یونولیت دیواری در واقع ماده ای سخت است که از ساختار میکرو شبکه داخلی لانه زنبوری درست شده است. حجم بیشتر این یونولیت ها همانند سایر یونولیت ها ، هوا است. احداث دیوارها با استفاده از پانل های یونولیتی دیواری از هر جهت بهتر از احداث دیوارها با استفاده از آجر است. استفاده از یونولیت های دیواری هم در نواحی سرد و هم در نواحی گرم ، امکان پذیر است. در یونولیت های دیواری هیچگونه مواد HCFC و CFC وجود ندارد. این یونولیت ها را می توان بازیافت نمود.

تفاوت یونولیت سقفی و دیواری به برخی از مزایای آنها مربوط می شود. مزایای استفاده از پلاستوفوم های دیواری شامل عایق سازی صوتی ، عایق سازی حرارتی ، استحکام و قدرت ، کاهش نیاز به شاتر ، ایمنی ، ایجاد انعطاف پذیری ، طراحی راحت تر پلان ها ، آسان تر شدن عملیات تغییر طراحی داخلی و بازسازی و … می باشد.

خرید انواع پلاستوفوم های دیواری و سقفی با توجه به …

در زمان خرید انواع یونولیت های سقفی و دیواری به کیفیت آنها توجه زیادی داشته باشید. با نگاهی دقیق به ظاهر یونولیت ها می توانید تا حدودی به کیفیت آنها پی ببرید. یونولیت های بی کیفیت به گونه ای هستند که میان ذرات یونولیت فاصله زیادی وجود دارد. با دست زدن به سطح یونولیت و احساس زبری و غیریکدست بودن سطح یونولیت متوجه می شوید که کیفیت یونولیت پایین است. یونولیت باکیفیت سطحی نرم و یکدست دارد.

یک تفاوت یونولیت سقفی و دیواری ، مربوط به دانسیته آنها می باشد. معمولاً پلاستوفوم های سقفی از دانسیته بالاتری برخوردار هستند. زیرا فشردگی یونولیت های سقفی باید بیشتر باشد تا استحکام بیشتری داشته باشند. پس با توجه به این مسئله به انتخاب پلاستوفوم مناسب کاربرد موردنظر خود اقدام فرمایید.

از خرید یونولیت هایی که صرفاً از یونولیت های بازیافتی ساخته شده اند و کیفیت پایینی دارند ، امتناع کنید. زیرا چنین یونولیت هایی ضعیف هستند و برای استفاده در صنعت ساخت و ساز مناسب نیستند.

در نهایت از وجود استاندارد و تأییدیه های لازم یونولیت اطمینان حاصل فرمایید تا یونولیت خریداری شده ، بهترین انتخاب برای کارایی موردنظر شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *