مشاوره رایگان

تفاوت پشم شیشه و فوم

تفاوت پشم شیشه و فوم

چکیده محتوای این صفحه

تفاوت پشم شیشه و فوم را بررسی می کنیم تا اگر میان خرید این دو مورد برای کاربردی خاص مردد هستید ، بهتر تصمیم گیری کنید.

معمولاً این متریال را به عنوان عایق مورداستفاده قرار می دهند. در واقع هر کجا که نیاز به استفاده از عایق های ضدضربه ، ضد رطوبت ، ضد حرارت و عایق صوت و … باشد ، به سراغ یکی از این متریال می روند.

آشنایی با پشم شیشه یا GLASS WOOL

برای دانستن تفاوت پشم شیشه و فوم ، باید با هر یک به خوبی آشنا باشیم. پشم شیشه از گذشته تاکنون به عنوان عایق مورداستفاده قرار می گرفت. پشم شیشه از فیبرهای انعطاف پذیر درست شده است که حاصل ذوب مواد اولیه شیشه است. این محصول در برابر هر عاملی می تواند به عنوان عایق عمل کند.

به طور مثال پشم شیشه در جلوگیری از گسترش آتش سوزی مؤثر عمل نموده و در زمان تماس با زبانه های آتش ، گازهای سمی ایجاد نمی کند. پشم شیشه های جدید نسبت به پشم شیشه های قدیمی ، دارای ترکیبات بهتری هستند و همین مسئله موجب شده است که پوست را اصلاً تحریک نکرده و ایجاد آلرژی نکنند. بنابراین پشم شیشه های جدید نسبت به پشم شیشه های قدیمی ، از خواص بیشتری برخوردار هستند.

آشنایی با فوم یا پلی فوم

فوم در انواع مختلفی تولید می شود. تفاوت پشم شیشه و فوم به ترکیبات و کارایی و میزان خواص هر یک از آنها مربوط می شود. یکی از انواع فوم که یونولیت می باشد ، کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارد.

فوم پلی استایرن ( پلی فوم ) ، ترکیبی از حباب های کوچک هوا و نوعی پلی استایرن فشرده است که به دلیل برخورداری از تراکم سلولی ایده آل از ورود هوا ، جذب رطوبت ، انتقال حرارت و انتقال صوت و … جلوگیری می کند. این متریال به دلیل برخورداری از خصیصه هایی مثل ایزولاسیون صدا ، برودت و حرارت ، رطوبت و ضربه و … در حوزه های مختلفی به کار می رود.

کاربری پشم شیشه چیست ؟

تفاوت پشم شیشه و فوم به کاربردهای آنها مربوط می شود. البته در برخی موارد از این دو ماده در زمینه های مشترکی استفاده می کنند. کارایی پشم شیشه شامل عایق دیوار حفره ، کاشی های سقف ، دیوار پرده ، مجرای لوله کشی ، عایق صوتی ، عایق حرارتی ، ساندویچ پنل ها ، کانال های هوایی از پیش عایق شده ، احداث مخزن ، صنعت ، ساختمان و … است.

پشم شیشه های جدید با استفاده از فناوری جدید به شکل های مختلفی تولید می شوند. برای مثال پانل های ایزواکوستیک ، یکی از محصولات جدید پشم شیشه است که از ویژگی های خاصی برخوردار است. قدرت جذب صوت بسیار زیاد و کاهش آلودگی صوتی ، عکس العمل ایده آل در مقابل آتش سوزی ، طرح و رنگ متنوع و … از جمله ویژگی های پشم شیشه های جدید مانند پانل های ایزواکوستیک هستند.

مقاله پیشنهادی: موارد مصرف یونولیت در کارخانه‌ها

کاربری فوم یا پلی فوم چیست ؟

تفاوت پشم شیشه و فوم نشان می دهد که از فوم ها می توان برای کاربردهای مهم و حساس تر استفاده نمود. از ورق های پلی فوم به منظور بسترسازی استخر ، نهر ، کانال های انتقال آب و …استفاده می شود.

فوم ها می توانند برای سوله سازی مورداستفاده قرار بگیرند. تنوع طرح و رنگ ، مقاومت بسیار خوب و انعطاف پذیری بالا ، موجب توجه سوله سازان به فوم ها شده است. در نتیجه در موارد مختلفی به جای پشم شیشه از فوم استفاده می کنند.

یکی از کاربردهای مهم انواع فوم مانند یونولیت ، در ساختمان سازی است. از یونولیت با هدف عایق بندی صوتی ، عایق بندی حرارتی ، عایق بندی رطوبتی و … در ساختمان سازی استفاده می کنند. بدین منظور یونولیت در سقف ، لابه لای دیوارها ، زیر سقف ، کارگاه های پروژه و … به کار می رود.

با بررسی تفاوت پشم شیشه و فوم متوجه می شویم که در موارد مشترکی از این دو محصول استفاده می شود. یکی از کاربردهای پلی فوم تخته ای در صنایع تشک سازی می باشد. برای ساخت انواع تشک های طبی ، بیمارستانی ، خوشخواب و … می توان از فوم های تخته ای استفاده نمود. دامداری و کشاورزی ، دیگر موارد مصرف فوم ها می باشند.

امروزه صنعت بسته بندی و تبلیغات به شدت از انواع فوم ها به دلیل خاصیت ضدضربه ، مقاومت بالا ، انعطاف پذیری زیاد و … استفاده می کند. انواع کالاهای کریستال ، چینی و … را می توان با یونولیت بسته بندی نمود.

برای بسته بندی کامپیوتر و قطعات آن ، رادیو ، تلویزیون ، باندها ، ویدئوها ، ابزارها و دستگاه های پزشکی و … به ویژه از نوع صادراتی آن از یونولیت استفاده می شود تا محصولات به صورت صحیح و سالم به دست مشتری برسد. صنایع نساجی ، یکی دیگر از کاربردهای فوم است. به منظور تهیه لایی برای انواع کاپشن ها ، اورکت ها ، بادی ها ، کیف ، ساک ، چمدان ، تشک های طبی ، خوشخواب ها و … از فوم های مقاوم و عایق استفاده می شود.

مهمترین تفاوت پشم شیشه و فوم چیست ؟

تفاوت این دو به نقاط قوت و ضعف هر یک مربوط می شود. برای مثال پشم شیشه ، یک نقطه ضعف اساسی دارد و آنهم این است که در برابر رطوبت نمی تواند خیلی مقاومت کند. اما فوم هایی مانند یونولیت به خوبی می توانند در مقابل رطوبت و آب مقاومت کنند و مانع نفوذ آنها شوند.

ترکیب اغلب فوم ها مانند یونولیت ، فاقد مواد سمی و شیمیایی آلرژی زا می باشد. اما پشم شیشه ممکن است آلرژی زا باشد و مشکلات تنفسی و ریوی برای افرادی که مدام با آن سروکار دارند ، ایجاد کند. در حالیکه فوم اینگونه نبوده و هیچ مشکلی برای افرادی که همواره با آن سروکار دارند ، ایجاد نمی کند.

یک تفاوت پشم شیشه و فوم به این مورد مربوط می شود که مقاومت فشاری برخی از انواع فوم ها بیشتر از پشم شیشه می باشد. چگالی فوم و پشم‌شیشه معمولاً متنوع است. با توجه به ویژگی های هر یک از این متریال باید توجه شود که از هر یک در کاربرد مناسب خود استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *