مشاوره رایگان

سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت

تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت

چکیده محتوای این صفحه

سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت ، تفاوت هایی با یکدیگر دارند که این تفاوت ها سبب می شود که هر یک، موردتوجه برخی از سازندگان قرار بگیرد.

یکی از روش های اجرای سقف در ساخت و سازهای جدید، سقف وافل می باشد. هر یک از روش های اجرای سقف، دارای مزایا و معایبی می باشد. به صورت قطعی نمی توان یکی از روش های اجرای سقف را از روش های دیگر برتر دانست. در میان روش های اجرای سقف، اخیراً اجرای سقف با تیرچه‌یونولیت و وافل به شدت رایج شده است.

سقف تیرچه‌یونولیت چیست و مناسب چه سازه هایی است ؟

برای درک تفاوت میان سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت، باید با هر یک از این روش های اجرای سقف آشنا شویم. سقف تیرچه یونولیت با استفاده از یونولیت اجرا می شود. یونولیت، مصالح بسیار مناسبی برای ساخت و ساز است که سازه های ساخته شده با آن، از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار هستند. به همین دلیل این مصالح برای اجرای سقف، انتخاب شده است.

این روش اجرای سقف برای سازه های اسکلت فلزی و بتنی، قابل پیاده سازی است. برای اجرای این روش سقف، به یونولیت، تیرچه، بتن، میلگرد حرارتی و … نیاز است. بتن موجب اتصال تیرچه ها به یکدیگر می شوند و آنها را به خوبی به یکدیگر پیوند می دهند. اجرای سقف به روش تیرچه یونولیت دارای مزایا و معایبی است که مزایای آن بیشتر موردتوجه سازندگان بوده است و این مسئله سبب شده است که ساخت و سازهای زیادی با استفاده از یونولیت انجام شود.

سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت ، در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا اجرا می شوند. سازه هایی که با استفاده از یونولیت احداث می شوند، وزن بسیار کمی داشته و این مسئله موجب می شود که سازه ها در زمان بروز زمین لرزه، خسارت های کمی داشته باشند. سبکی سازه ها، یکی از مزایای سازه های سقف تیرچه یونولیت است. این سازه ها، امتیازات دیگری دارند که مهمترین آنها شامل اتلاف انرژی کم، عایق صوت، عایق در برابر رطوبت و آب و … می باشند.

آشنایی با سقف وافل سازه بتنی

سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت باید به صورت اصولی اجرا شوند. تعداد سازه هایی که دارای سقف وافل هستند، بسیار زیاد است. زیرا سازندگان با مزایای استفاده از این روش اجرای سقف، آشنا شده اند. این سقف از نظر ظاهری مشابه یک نوع شیرینی انگلیسی وافل است. زیرا به صورت مشبک است. مزیت مهم سقف وافل این است که محدودیتی برای پوشش دهانه ها ندارد.

سقف وافل، یک نتیجه مهم را بدست می آورد که این امتیاز، کاهش وزن مرده است. اجرای سقف وافل بسیار آسان است و این مسئله موجب سرعت اجرای کار می شود. برای اجرای این سقف از قالب های وافل استفاده می شود. این قالب ها در دو نوع یکطرفه و دوطرفه وجود دارند.

در اجرای سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت باید به طول دهانه ها توجه نمود. برای دهانه هایی که بیشتر از 12 متر هستند، سقف وافل اجرا می شود. مقاومت و ایمنی این نوع سقف، بسیار بالا است. این سقف نسبت به سقف های یوبوت و کوبیاکس، سریعتر پیاده سازی می شود. زیرا وزن کمتری دارد و با حداقل جک اجرا می شود. با توجه به ساختار سقف وافل می توان آن را مستقیماً بر روی زیرسازی پیاده سازی کرد. میلگردگذاری و آرماتوربندی سقف وافل، تنها در یک مرحله صورت می گیرد و این مسئله در افزایش سرعت کار، اثرگذار است.

مقاله پیشنهادی: تفاوت پشم شیشه و فوم

مهمترین تفاوت میان سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت چیست ؟

هر یک از این دو نسبت به یکدیگر، برتری هایی دارند. سقف وافل برای دهانه های کوچک، مناسب نیست و اجرای این سقف برای دهانه های کوچک، توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین برای سازه هایی با دهانه های کوچک بهتر است از یونولیت استفاده نمود.

ایمنی سازه های دارای سقف وافل نسبت به سازه های دارای سقف تیرچه یونولیت، بیشتر است. در سازه های دارای سقف وافل، حداقل ستون وجود دارد. اجرای سقف وافل دارای مزایایی مانند حذف انواع بلوک و تیرچه های پیش ساخته، امکان نظارت بر میزان مصرف میلگرد و نحوه اجرای آن، صلبیت بسیار زیاد، استفاده از سقف سازه ها در نقش سقف نمایان و کنار گذاشتن نازک کاری ها در بخش های مشاع ساختمان و … است.

اجرای سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت باید با توجه به استانداردها انجام شود. برای مثال استفاده از یونولیت در ساختمان سازی باید با توجه به این مسئله صورت بگیرد که یونولیت حتماً از نوع کندسوز و یا غیرقابل اشتعال باشد. الزامات مختلفی برای استفاده از انواع یونولیت ها وجود دارد که باید به آنها توجه داشت.

سازندگان باید به تمامی موارد گفته شده توجه داشته باشند و سپس به انتخاب روش مناسب اجرای سقف اقدام کنند. مزایا ومعایب هر یک از روش های اجرای سقف باید درنظر گرفته شود و سپس اقتصادی ترین و ایمن ترین روش اجرای سقف انتخاب شود.

هزینه اجرای سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت چقدر است ؟

نظریات کارشناسان و مشاهدات نشان می دهد که اجرای سقف وافل، اقتصادی تر از اجرای سقف تیرچه یونولیت است. برای اجرای سقف وافل به بتن ریزی کمتری نیاز است. همچنین در اجرای این سقف از میلگرد کمتری استفاده می شود.

آسان تر اجرا شدن سقف وافل و نیاز به نیروی کار کمتر، سبب می شود که هزینه اجرای این سقف بسیار مناسب شود. البته اجرای سقف وافل از نظر فنی هم، مزایای بیشتری نسبت به سقف تیرچه یونولیت دارد. هزینه تهیه قالب های وافل، زیاد است. اما از آنجایی که از این قالب ها می توان چندین بار استفاده نمود. بنابراین هزینه بالای قالب های وافل، سبب گران بودن هزینه اجرای سقف وافل نمی شود.

اما این مسئله را باید درنظر گرفت که سقف وافل اصلاً برای سازه هایی با دهانه های کوچک، مناسب نیست و این کار از نظر اقتصادی به صرفه نیست. بنابراین در انتخاب میان سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت باید فاکتورهای مختلف را درنظر گرفت. بنابراین اقتصادی بودن هر یک از این روش ها، به شرایط پروژه بستگی دارد. سازندگان و مهندسان بر اساس شرایط هر پروژه و مزایا و معایب هر یک از روش های اجرای سقف، تصمیم گیری می کنند که از کدام روش استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *