مشاوره رایگان

تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن

تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن

چکیده محتوای این صفحه

تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن را بررسی می کنیم تا با ساختار آنها به خوبی آشنا شویم و کاربردهای هر یک را دقیقاً بدانیم.

ساندویچ پانل ها دارای دو لایه ورق هستند که میان آنها ، لایه ای عایق وجود دارد که به این عایق ، هسته ساندویچ پانل گفته می شود. این ساندویچ پانل ها دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند. خصوصیات بارز این ساندویچ پانل ها ، عایق صوت و حرارت بودن است.

آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل پلی یورتان

بررسی تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن را از آشنایی با ساندویچ پانل پلی یورتان شروع می کنیم. ساندویچ پانل پلی یورتان در دو نوع ساندویچ پانل پلی یورتان پایه پلی استر و ساندویچ پانل پلی یورتان پایه پلی اتر وجود دارند. تمامی پلی یورتان ها دارای وزن کمی هستند. خصوصیت بارز این ساندویچ ها ، ضد آب بودن است. بنابراین این ساندویچ ها ، آب را به خود نمی گیرند.

طول عمر و استحکام بالا ، از ویژگی های این ساندویچ ها هستند. این ساندویچ ها از سوی حشرات و جانوران موذی موردهجوم قرار نمی گیرند. با استفاده از ابزار مناسب می توان این ساندویچ ها را نصب نمود. با بررسی های به عمل آمده و مشاهدات صورت گرفته مشخص شده است که این پانل ها در مقابل حریق و آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و به سرعت ضعیف و ناتوان نمی شوند.

آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل پلی استایرن

در پرداختن به تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن ، با ساندویچ پانل پلی استایرن آشنا می شویم. ساندویچ پلی استایرن دارای کاربردهای مشابه ساندویچ پلی یورتان می باشد. ولی ساختار این ساندویچ ها با یکدیگر فرق می کند. شاید نام پلی استایرن برای شما آشنا باشد. پلی استایرن انبساطی ، ماده اولیه ساخت یونولیت است.

پلی‌استایرن به دلیل ساختاری که دارد با محیط زیست سازگار است و به هیچ عنوان آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. پلی استایرن در چندین نوع شامل معمولی ، مقاوم و انبساطی ( یونولیت ) ، وجود دارد.

بررسی دقیق تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن

میان این دو نوع ساندویچ پانل ها ، تفاوت هایی وجود دارند. پلی استایرن از ساختار مستحکمتر در مقایسه با پلی یورتان برخوردار است. پلی یورتان ، عایق حرارتی قوی تری از پلی استایرن هستند. بنابراین پلی استایرن در برابر حرارت و آتش ، ضعیف تر هستند. البته پلی استایرن های ضخیم که فشردگی بیشتری دارند ، در برابر حرارت و حریق از مقاومت بهتری برخوردار هستند.

مزیت پلی استایرن نسبت به پلی یورتان این است که به خوبی بازیافت می شوند و مواد بازیافتی باکیفیتی را تولید می کنند. ساندویچ پانل پلی یورتان ، در واقع فوم کم وزنی است که از مخلوط پلی طول و ایزوسیانات طبق دستورالعمل خاص و به واسطه کاتالیزور ساخته می شود. در پلی یورتان ، فرآیندی پیموده شده که موجب عملکرد بسیار خوب در برابر حرارت و حریق است.

یک تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن به میزان تحمل آنها در برابر حرارت و حریق مربوط می شود. پلی یورتان می تواند تا دمای 70 الی 80 درجه سانتی گراد را تحمل کند. در اغلب مواقع این ماده قادر به تحمل دمای 100 الی 110 درجه می باشد. باکتری ها نمی توانند در پلی یورتان سکنی بگزینند و این ماده را برای سکونت خود انتخاب کنند.

مقاله پیشنهادی: موارد مصرف یونولیت در کارخانه‌ها

انواع ساندویچ پانل های پلی یورتان

حال که با تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن تا حدودی آشنا شدیم ، با پانل های پلی یورتان آشنا می شویم. ساندویچ پانل ها به طور کلی در دو نوع سقفی و دیواری وجود دارند. ساندویچ پانل سقفی از ساختار ذوزنقه ای برخوردار بوده تا گذر آب ناشی از باران را ممکن کند. این پانل ها معمولاً در ضخامت های 4 ، 5 ، 6 ، 8 ، 10 و 12 و 15 سانتی متر تولید می شوند.

استفاده از هر یک از این ساندویچ پانل ها در ضخامت های مشخص بستگی به کاربرد موردنظر آنها دارد. به طور مثال ساندویچ پانل یورتانی که برای ساختمان مورداستفاده قرار می گیرد با ساندویچ پانل یورتانی که برای سردخانه به کار می رود ، متفاوت است. بنابراین یک دسته بندی ساندویچ پانل پلی یورتان بر اساس ضخامت های آنها می باشد. با توجه به کاربرد موردنظر باید تصمیم گرفت که از کدامیک از ساندویچ پانل های پلی یورتان استفاده کرد.

بررسی تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن از هر نظر

یکبار دیگر به بررسی تفاوت های این دو می پردازیم و بررسی می کنیم که هر یک از چه نظر بر دیگری برتری دارند.

از نظر عایق بندی ، اوضاع به نفع ساندویچ پانل اورتان است و این ساندویچ پانل از قدرت بیشتری برای عایق بندی برخوردار است.

ساندویچ پانل های پلی یورتان در مقابل ضربه و فشار ، عکس العمل بهتری نشان داده و تاب بیشتری می آورد. بنابراین ساندویچ پانل پلی یورتان ، مقاوم تر می باشد.

همانگونه که گفته شد پلی یورتان بهتر می تواند در برابر حرارت به صورت عایق عمل کند و از انتشار حریق و آتش سوزی جلوگیری کند.

یک تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن مربوط به وزن آنها است. ساندویچ پانل پلی استایرن دارای وزن کمتری نسبت به ساندویچ پانل پلی اورتان می باشد. از آنجایی که به سبک سازی ساختمان ها اهمیت زیادی داده می شود ، تمایل به استفاده از پلی استایرن در این حوزه بیشتر است.

قابلیت بازیافت پلی استایرن ، آن را بیش از پیش محبوب کرده است. هر چند که این ماده با محیط زیست سازگار است ، اما ضایعات آنها را می توان بازیافت کرد تا به حفظ سلامت محیط زیست کمک بیشتری شود.

یک تفاوت ساندویچ پانل پلی‌یورتان و پلی‌استایرن به قیمت آنها مربوط می شود. پلی استایرن ارزان تر از پلی یورتان است. بنابراین استفاده از پلی استایرن مقرون به صرفه تر از استفاده از پلی یورتان می باشد.

نکته : انتخاب میان این دو ساندویچ پانل باید با توجه به ویژگی های آنها و تناسب این ویژگی ها با کاربرد موردنظر انجام شود. ممکن است برای برخی از کاربردها ، پلی یورتان و برای برخی از کاربردهای دیگر ، پلی استایرن مناسب باشد. در زمان خرید هر یک از این ساندویچ پانل ها ، باید به کیفیت آنها توجه نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *