مشاوره رایگان

استفاده از یونولیت در ساختمان

تأثیرات مثبت استفاده از یونولیت در ساختمان

چکیده محتوای این صفحه

استفاده از یونولیت در ساختمان ، موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. اما اغلب سازندگان و مهندسان با استفاده از یونولیت در ساخت و ساز موافق هستند.

پلاستوفوم ، ماده پلیمری کم وزن است که عناوین مختلفی دارد. این ماده با وجود عناوین مختلف ، به یونولیت شناخته می شود. این ماده که سفید رنگ و متخلخل است حاصل فرآورده های پتروشیمی است.

پلاستوفوم با ویژگی های بسیار خوب خود توانسته است موردتوجه صنایع گوناگون از جمله صنعت ساخت و ساز قرار بگیرد. ساخت پلاستوفوم در ابعاد و اندازه های گوناگون و با خصوصیات مختلف ، امکان پذیر است. پلاستوفومی که در صنعت ساخت و ساز مورداستفاده قرار می گیرد ، دارای مشخصات کمی و کیفی خاصی است.

چگونگی استفاده از یونولیت در ساختمان

بلوک های پلی استایرن اخیراً در برج سازی و انبوه سازی مورداستفاده قرار می گیرند. اصلی ترین دلیلی که موجب استفاده از یونولیت در ساختمان‌سازی شده است ، مقرون به صرفه بودن آن است.

بلوک های مورداستفاده در ساختمان سازی در دو نوع قابل اشتعال و غیرقابل اشتعال می باشند. وزن هر قطعه بلوک سیمانی که در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد حدود 15 کیلوگرم است در حالیکه بلوک های یونولیتی ، وزنی بسیار بسیار کمتر از این میزان دارند.

یونولیت های ساختمانی در سقف ، دیوارها ، فونداسیون ساختمان به کار می روند. البته نوع یونولیتی که در این بخش ها مورداستفاده قرار می گیرد ، متفاوت است. یونولیت های نسوز که در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند ، از مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش برخوردار هستند و همین مسئله موجب استفاده از یونولیت در ساختمان شده است.

یکی دیگر از دلایلی که موجب استفاده از پلاستوفوم در ساختمان سازی شده است ، سبکی آن است. با بهره گیری از این مصالح می توان سازه را سبکتر احداث کرد تا سازه همانند یک سازه سنگین در مقابل زمین لرزه دچار مشکل نشود و خسارت های زیادی را به بار نیاورد.

سازه هایی که با استفاده از بلوک های یونولیتی احداث شده اند ، سازه هایی ایمن هستند که طول عمر بیشتری نسبت به سایر سازه ها دارند. مقاومت این سازه ها در برابر لرزش ، رطوبت ، آتش و … بسیار ایده آل است.

بیشتر بخوانید: یونولیت فشرده چیست ؟

استفاده از یونولیت در ساختمان سازی در ایران

به منظور استفاده از پلاستوفوم در ساختمان سازی باید به این مسئله توجه داشت که تنها استفاده از پلاستوفوم های غیرقابل اشتعال مجاز است. هرگز نباید از پلاستوفوم های قابل مشتعل در ساختمان سازی استفاده کرد. یونولیت های غیرقابل اشتعال ، مانع از انتشار حریق می شوند.

استفاده از پلاستوفوم در ساخت و ساز ، مزایا و معایب خاص خود را دارد و نمی توان گفت که استفاده از پلاستوفوم تنها مزیت دارد. برخی بر این باورند که به سبب عدم یکدست بودن پلاستوفوم ها ، مقاومت آنها در برابر اثرات کوبه ای بسیار کم است. اما این بلوک های پلاستوفومی در مقابل صدا ، عایق بسیار خوبی هستند و یک عایق سازی ایده آل در سازه ها ایجاد می کنند.

استفاده از پلاستوفوم های استاندارد در ساختمان‌سازی اهمیت زیادی دارد. البته متأسفانه در ایران استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساختمان سازی بسیار رواج دارد. بسیاری از سازندگان به منظور کاهش هزینه های خود از مصالح ساختمانی ارزان قیمت که کیفیت بسیار پایینی دارند ، استفاده می کنند.

استفاده از یونولیت در ساختمان در ایران ، رونق خوبی پیدا کرده است. سازندگان بنام و مطرح همواره به خرید پلاستوفوم های استاندارد از تولیدکننده های بزرگ و متخصص توجه دارند. این مسئله موجب خوش نامی آنها شده است.

جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از پلاستوفوم در ساختمان‌سازی

استفاده از پلاستوفوم در ساختمان‌سازی از جنبه هایی مثبت و از جنبه هایی منفی است. جنبه های مثبت استفاده از پلاستوفوم در ساختمان سازی شامل کاهش وزن سازه ، افزایش مقاومت سازه در برابر آتش سوزی ، ممانعت از نقل و انتقال امواج صدا ، کاهش میزان اتلاف انرژی ، محافظت از سازه در برابر رطوبت و … می باشد.

مهمترین مزیت ، کاهش چشمگیر هزینه ها است. سرعت اجرای پروژه ، یکی از بهترین دستاوردهای ناشی از استفاده از پلاستوفوم در ساختمان سازی است. اگر از پلاستوفوم بی کیفیت در ساختمان سازی استفاده شود ، ایمنی و استحکام سازه در معرض خطر قرار می گیرد. سازندگان بی ملاحضه و کم خرد به دلیل کاهش هزینه های خود ، نسبت به این مسئله بی توجه هستند و از یونولیت های بی کیفیت استفاده می کنند.

سایر کاربردهای پلاستوفوم (کاربردهای غیرساخت و ساز )

استفاده از یونولیت در ساختمان ، تنها یکی از کاربردهای یونولیت است. این محصول پرفایده دارای کاربردهای دیگری است :

قطعاً استفاده از پلاستوفوم برای ساخت سردخانه ، ساخت استودیوهای موسیقی ، ساخت سازه های کوچک و بزرگ ، ساخت ماکت و تابلو اعلانات ، دکورسازی ، تبلیغات شهری ، ساخت سازه هایی با آلودگی صوتی زیاد و … مفید و سودمند است و نتایج مثبتی را به همراه دارد.

کاربرد پلاستوفوم در ساختمان‌سازی شامل یونولیت در ژئوفرم ، عایق بندی با پانل پلاستوفومی ، پوشش دیواری پلاستوفومی ، دیوار پیش ساخته پلاستوفومی ، غلاف وافل ، عایق بام یونولیتی و … می باشد. بنابراین در قسمت های گوناگونی از یک پروژه عمرانی می توان از پلاستوفوم استفاده نمود.

انواع پلاستوفوم های مورداستفاده در ساختمان‌سازی

استفاده از یونولیت در ساختمان باید با توجه به نوع یونولیت مناسب انجام شود. انواع یونولیت هایی که برای ساختمان‌سازی مفید هستند عبارتند از :

یونولیت سقفی استاندارد : این یونولیت به شکل مکعب مستطیل است. دانسیته این یونولیت ها ، معمولاً 7 الی 8 کیلوگرم بر مترمربع است.

یونولیت دیواری : خصوصیات مهم این یونولیت ها شامل عایق صوت بودن ، آنتی باکتریال بودن ، ضد ضربه بودن ، امکان شستشوی مجدد و … است. با استفاده از این پلاستوفوم می توانید دیوارهای خود را زیبا کنید.

یونولیت فشرده : این یونولیت دارای وزن بسیار زیاد است و استحکام فوق العاده ای دارد. این یونولیت نسبت به سایر یونولیت ها ، بیشتر در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد. این پلاستوفوم در صورتی که با سایر مواد عایقی ترکیب شود ، عملکرد عایق سازی بهتری دارد. معمولاً می توان این پلاستوفوم را با پشم سنگ ، فوم های آکوستیک و … ترکیب نمود.

بیشتر بخوانید: یونولیت توپی چیست و چه کاربردی دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *