مشاوره رایگان

بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن

بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن

چکیده محتوای این صفحه

بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن ، مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها کاهش هزینه ها ، سبک سازی ساختمان ها ، افزایش سرعت کار و … می باشد.

یکی از محدودیت هایی که در بعضی مواقع سبب کاهش تمایل به استفاده از بتن می شود ، وزن بالای بتن و ظرفیت فرم پذیری پایین آن است. برای حل این مشکل از روش های مختلفی مانند تکنولوژی بتن سبک استفاده می کنند. همچنین می توان از خرده های یونولیت و لاستیک در بتن استفاده نمود تا وزن بتن کاهش پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی آن افزایش پیدا کند.

استفاده از ضایعات یونولیتی و لاستیکی در بتن ، تنها مزایای گفته شده را ندارد و از جهات دیگری سودمند است. این روش از جهات دیگر مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته است و خوب و بد آن سنجیده شده است.

اهمیت استفاده از خرده‌های لاستیکی و یونولیتی در بتن

بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن از جنبه های مختلفی حائزاهمیت است. یونولیت یا پلاستوفوم ، ماده ای سفید رنگ و بی اثر است که دارای خصوصیات مثبت و کاربردی می باشد. یکی از مزایای پلاستوفوم ها این است که قابل بازیافت می باشد. یعنی به جای آنکه ضایعات آن را در طبیعت رها کرد ، می توان آن را جمع آوری نمود تا بازیافت شود و به شکل های گوناگون مورداستفاده قرار بگیرد. یکی از کاربردهای خرده های یونولیتی ، استفاده در بتن است تا وزن بتن کاهش پیدا کند.

لاستیک و یونولیت دارای ویژگی های یکسانی مانند سبک بودن ، منعطف بودن ، ظرفیت بالا در تحمل وزن ، عایق بسیار خوب بودن و … می باشند. هنگامی که بتن با ضایعات لاستیک و پلاستوفوم مخلوط می شود ، ترکیبی را بوجود آورده که از خواص جالب و عجیبی برخوردار است. بتن به تنهایی ، فاقد این خواص می باشد.

دلایل بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن چیست ؟

حال می خواهیم به صورت دقیق و ریزبینانه بررسی کنیم که استفاده از این ضایعات بازیافت شده در بتن چه فوایدی دارد؟ یک بتن صد درصد خالص با یک بتن حاوی خرده لاستیکی و یونولیتی ، چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟ برای دانستن پاسخ این سؤالات ، باید موارد زیر را با دقت مطالعه بفرمایید :

کمک به حفظ محیط زیست

مگر می شود که به سلامت محیط زیست بی تفاوت بود ؟ مگر می شود به پاکی هوایی که در آن نفس می کشیم ، بی توجه باشیم ؟ آیا دیدن ضایعات و زباله در طبیعت دوست داشتنی ، صحنه ای دلخراش نمی باشد ؟ مسلماً شما هم با ما موافق هستید که باید نسبت به سلامت محیط زیست ، توجه داشته باشیم. استفاده از ضایعات لاستیکی و یونولیتی به سلامت محیط زیست ، کمک زیادی می کند.

کاهش هزینه ها ، توجیهی درست برای بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن

یکی از بهترین استدلال هایی که می توانیم برای استفاده از پلاستوفوم و لاستیک داخل بتن بیاوریم ، کاهش هزینه ها است. کاهش هزینه ها در این اوضاع اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با استفاده از ضایعات گفته شده می توان در مصرف بتن که قیمت بالایی دارد ، صرفه جویی کرد.

خاصیت عایق صوتی ترکیب بتن و لاستیک و یونولیت

مقدار عایق صوتی ترکیب بتن – لاستیک – یونولیت بسیار بیشتر از مقدار عایق صوتی بتن است. اگر می خواهید سازه های شما به خوبی عایق صوت باشند و سروصدا از بخش های مختلف به داخل واحدها انتقال پیدا نکند ، به جای بتن از ترکیب بتن و خرده های لاستیک و یونولیت استفاده کنید. این ترکیب به خوبی سازه ها را عایق می کند. استفاده از بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن ، موردتأیید مهندسان و متخصصان است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پنل آکوستیک و عایق صوتی

کاهش وزن سازه ها ، دستاورد استفاده از ترکیب بتن و خرده های لاستیکی و یونولیتی

یکی دیگر از دلایل استفاده از خرده های لاستیکی و یونولیتی داخل بتن ، کاهش وزن سازه ها است. سازه هایی که با بتن خالص ساخته می شوند ، وزن زیادی دارند. وزن زیاد سازه ها از جهات مختلفی دردسرساز است. سازه هایی که وزن زیادی دارند ، در مقابل زمین لرزه آسیب پذیر هستند. بنابراین بهتر است از روش های درست و اصولی برای کاهش وزن سازه ها استفاده کرد.

جذب انرژی ، یک مزیت مهم

یکی دیگر از دلایل بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن ، عایق سازی انرژی است. وجود خرده های لاستیک و یونولیت در بتن سبب می شود که انرژی به هدر نرود. جلوگیری از اتلاف انرژی ، مسئله بسیار مهمی است. سازندگان و مهندسان در سال های اخیر با استفاده از روش های مختلف به عایق سازی سازه ها پرداخته تا انرژی که یک سرمایه ارزشمند است کمتر مورداستفاده قرار بگیرد. در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا به این مسئله اهمیت می دهند. میزان صرفه جویی انرژی ناشی از استفاده از خرده های لاستیکی و یونولیتی در بتن ، مقدار قابل توجهی است.

کلام آخر

بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن سبب کاهش وزن سازه ، جذب بهتر انرژی ، مقاومت بالاتر کف و سقف و فونداسیون و … می شوند. بتن حاوی خرده های لاستیکی و یونولیتی از یک راندمان آکوستیکی فوق العاده برخوردار است. افزوده شدن خرده های لاستیکی و یونولیتی به بتن ، موجب سخت شدن فرآیند کار نمی شود. اجرای کار بسیار راحت است.

البته نباید در این زمینه بی گدار به آب زد و به اصول و استانداردهای کار بی تفاوت بود. در این زمینه باید آگاهانه و اصولی اقدام کرد. مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و نتایج حاصل توانسته است مهندسان و سازندگان را متقاعد کند که بکارگیری خرده لاستیک و یونولیت در بتن ، هیچ مغایرتی با حفظ مقاومت و کیفیت سازه ها ندارد. شما می توانید در این زمینه ، مقالات دیگری را مطالعه کنید تا با اطمینان به استفاده از بتن حاوی خرده های لاستیکی و یونولیتی اقدام کنید.

اگر احساس می کنید که توضیحات ارائه شده نتوانسته است ابهامات شما را حل کند و سؤالات دیگری دارید با کارشناسان مربوطه تماس حاصل کنید. مهمترین اهداف استفاده از خرده لاستیک و یونولیت در بتن ، کاهش وزن سازه و عایق سازی سازه به بهترین نحو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *