مشاوره رایگان

بهترین مصالح ساختمانی عایق

بهترین مصالح ساختمانی عایق

چکیده محتوای این صفحه

بهترین مصالح ساختمانی عایق باید از خصوصیاتی برخوردار باشد که بتواند سازه را از جهات مختلف (رطوبت، حرارت ، صوت و …) عایق بندی کند.

در سال های اخیر به عایق سازی ساختمان ها، تأکید زیادی شده است. این مسئله سبب شده است که برخی از مصالح ساختمانی را با توجه به این ویژگی تولید کنند. مبحث 19 مقررات به سازندگان تأکید می کند که صرفاً از مصالحی استفاده کنند که موجب صرفه جویی در صرف انرژی در ساختمان شود.

عایق حرارتی با راندمان بالا

بهترین مصالح ساختمانی عایق باید از راندمان بالایی برخوردار باشد. شاید تولیدکنندگان مصالح ساختمانی ادعا داشته باشند که مصالح تولیدی آنها از خاصیت عایق برخوردار است. اما اینکه ادعای آنها تا چه اندازه درست باشد، در هاله ای از ابهام قرار دارد. یک عایق حرارتی مناسب برای استفاده در ساختمان سازی باید از خصوصیات زیر برخوردار باشد:

– دارای ساختار مقاومی باشد.

– در ساخت آن از مواد سمی استفاده نشده باشد.

– با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار باشد و در هر منطقه ای قابل استفاده باشد.

– دارای خاصیت مویینگی بالا باشد.

– از دانسیته قابل قبولی برخوردار باشد.

– در مقابل تغییرات دمایی دچار ضعف نشود و در اثر این تغییرات، دچار انبساط و انقباض نشود.

– در مقابل حرارت از بیشترین مقاومت برخوردار باشد.

– در مقابل امواج فرابنفش و مادون قرمز از مقاومت بسیار زیادی برخوردار باشد.

بهترین مصالح ساختمانی عایق کدامند؟

به طور کلی، عایق های ساختمانی در دو نوع پلیمری و معدنی می باشند.

عایق های حرارتی معدنی: این عایق ها از یک خصوصیت بسیار خوب برخوردار هستند و آنهم، خاصیت ضدقارچ و ضد کپک می باشد. پشم سنگ، پشم شیشه، پشم معدنی، پرلیت و … از جمله عایق های حرارتی معدنی می باشند.

عایق های حرارتی پلیمری: این عایق ها مثل یونولیت، پلی یورتان، پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید، اوره فرم آلدئید، الاستومری، ایزوپر، نیترل فوم و … در اشکال رول، ورق و یا مایع ارائه می شوند.

اهمیت عایق کردن دیوارهای ساختمان

با استفاده از بهترین مصالح ساختمانی عایق باید دیوارهای ساختمان را عایق حرارتی نمود. زمان مناسب عایق کاری دیوارها زمانی است که سازه در پروسه سفت کاری و یا نازک کاری است. برای عایق کردن دیوارها در زمان سفت کاری، بهتر است بلوک های سیمانی سبک استاندارد که از تست های عایق حرارتی عبور کرده اند را مورداستفاده قرار داد. برای عایق کاری دیوارها در زمان نازک کاری بهتر است از عایق های معدنی و پلیمری که در قالب های ورقی و یا تزریقی هستند، استفاده نمود.

دیوارهای دارای استاندارد عایق حرارتی در مرحله سفت کاری

بلوک های سیمانی سبک استاندارد که برخوردار از تست های عایق حرارتی هستند، بهترین مصالح ساختمانی عایق در مرحله سفت کاری هستند. بتن های عایق برای عایق کاری دیوارها در مرحله سفت کاری مناسب هستند. بلوک های بتنی در مقایسه با بتن های معمولی دارای دانسیته کمتری هستند. اما مقاومت آنها همانند بتن های معمولی می باشد.

عایق کاری دیوارها در مرحله نازک کاری

در مرحله نازک کاری نمی توان از هر عایقی استفاده نمود. زیرا دیوار احداث شده است و دیگر امکان تغییر ساختار دیوار وجود ندارد. برای عایق کردن دیوارها در مرحله نازک کاری باید به استفاده از عایق هایی مانند عایق های پشم شیشه ای، پشم سنگی، چوب پنبه ای، الاستومتری و … روی آورد. انتخاب بهترین مصالح ساختمانی عایق باید با توجه به توان عایق سازی آنها انجام شود.

بلوک های عایق چیست؟

بلوک های عایق علاوه بر امکان دیوارچینی، عایق سازی دیوار را انجام می دهند. این بلوک ها می توانند عایق سازی صوتی، حرارتی و رطوبتی را انجام دهند. بلوک های عایق، بلوک هایی از سبک دانه ها و سیمان هستند که به صورت متخلخل می باشند. این بلوک که بسیار سبک است می تواند از هر نظر عایق سازی ایجاد کند.

بلوک های سیمانی سبک از فوم های هوادار و یا سبک دانه ها درست شده اند. همین مسئله سبب می شود که بار مرده ساختمان بسیار کم شود. سازه های دارای این بلوک، به ملات کمی نیاز دارند. عایق سازی سازه ها با این بلوک، هزینه ها را بسیار کاهش می دهند.

مزایای بلوک های عایق در ساختمان چیست؟

همانگونه که گفته شد یکی از بهترین مصالح ساختمانی عایق ، بلوک های عایق می باشند که استفاده از آنها دارای مزایای زیر است:

– بلوک های عایق در مقابل آتش سوزی و زمین لرزه بسیار مقاوم هستند.

– با استفاده از این بلوک های عایق، می توان عایق بسیار خوبی از نظر صوتی، برودتی و حرارتی ایجاد کرد.

– در استفاده از این بلوک ها، کمترین ضایعات ایجاد می شود.

– این بلوک ها امکان برش زدن دارند.

– استفاده از این بلوک ها موجب کاهش وزن سازه می شوند. چنین سازه هایی در زمان زلزله، کمترین میزان تخریب را دارند.

– سرعت اجرای این بلوک ها بسیار بالا است.

فاکتورهای مهم در تعیین میزان عایق بودن مصالح ساختمانی

بهترین مصالح ساختمانی عایق ممکن است از میزان عایق سازی متفاوتی برخوردار باشد. فاکتورهای مختلفی در تعیین میزان عایق بودن یک مصالح نقش دارند. فاکتورهایی مانند رسانایی گرمایی، مقاومت فشاری، جذب آب، نفوذپذیری بخار آب و … در تعیین میزان عایق بودن مصالح ساختمانی تأثیر دارند.

برای انتخاب مصالح عایق باید به ویژگی هایی نظیر میزان عایق بودن مصالح، طول عمر مصالح، راحتی اجرای مصالح، میزان اشتعال پذیری مصالح، قیمت مصالح، بهره وری مصالح، سازگاری مصالح ساختمانی با محیط زیست، سمی بودن یا نبودن مصالح ساختمانی و … توجه کنید.

یونولیت، یکی از بهترین مصالح ساختمانی عایق

پلاستوفوم یا یونولیت با ویژگی های بسیار خوب خود، توانایی عایق سازی ساختمان از جنبه های گوناگون را دارا می باشد. پانل های یونولیتی از پلی استایرن درست می شوند. از این پانل ها می توان در مراحل سفت کاری استفاده نمود تا عایق سازی صوتی، رطوبتی و حرارتی ایجاد کرد. هر یک از ویژگی های یونولیت به نوعی سازندگان را برای استفاده از آن برای ساخت ساختمان ها، ترغیب می کند. در خرید یونولیت همانند دیگر مصالح عایق باید به دانسیته، کیفیت ظاهری، میزان عایق پذیری، ابعاد و … توجه کرد. بی توجهی به هر یک از عوامل گفته شده می تواند دردسرساز باشد و منجر به انتخاب اشتباه شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *