مشاوره رایگان

بهترین جایگزین مصالح سنتی

بهترین جایگزین مصالح سنتی

چکیده محتوای این صفحه

بهترین جایگزین مصالح سنتی شامل بتن خود ترمیم شونده، شیشه های هوشمند، بتن رسانای نور،آجر تصفیه کننده هوا و … می باشد.

صنعت ساختمان همانند دیگر صنایع، تحت تأثیر پیشرفت های تکنولوژی و فنی و مهندسی قرار گرفته است. به همین دلیل شاهد وجود مصالح ساختمانی جدید و نوین در صنعت ساختمان سازی هستیم. مصالح ساختمانی جدید از قابلیت ها و ویژگی های بسیار خوبی برخوردار هستند که نقاط ضعف مصالح ساختمانی قدیمی را پوشش می دهد.

مصالح ساختمانی نوین چیست ؟

بهترین جایگزین مصالح سنتی همان مصالح قدیمی هستند که دستخوش تغییراتی قرار گرفته اند. این تغییرات در مصالح ساختمانی جدید موجب شده است که این مصالح از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار شوند. در تولید مصالح ساختمانی جدید تلاش شده است که به فاکتورهایی مانند تنوع بیشتر، ایمنی بیشتر، سازگاری بیشتر با محیط زیست، اجرای آسان آنها و … اهمیت داده شود. به همین دلیل استفاده از مصالح ساختمانی نوین با استقبال بسیار بالایی روبرو شده است.

معرفی بهترین جایگزین مصالح سنتی

با پرکاربردترین مصالح ساختمانی جدید آشنا می شویم:

ورق های پلی کربنات

این ورق ها، از ترموپلاستیک ها به حساب می آیند. این ورق ها، بسیار شفاف هستند و به شیشه شباهت زیادی دارند. ورق های پلی کربنات بسیار مقاوم هستند. این ورق ها از خصوصیات یو وی برخوردار هستند و مانع از عبور اشعه های مضر آفتاب می شوند. ورق های پلی کربنات بسیار سبک هستند. به همین دلیل برای اجرای سقف کاذب و ورودی پارکینگ ها از این ورق ها استفاده می کنند.

یونولیت، بهترین جایگزین مصالح سنتی

یونولیت در مقایسه با مصالح ساختمانی مشابه، از امتیازاتی برخوردار است. امتیازات جایگزینی یونولیت به جای مصالح ساختمانی قدیمی شامل کاهش وزن سازه، افزایش مقاومت ساختمان، کاهش مصرف انرژی ساختمان، عایق سازی ساختمان در برابر رطوبت، کاهش آلودگی صوتی ساختمان و … می باشد. یونولیت، جایگزین خوبی برای برخی از مصالح مورداستفاده در سقف و دیوارها است.

آجرهای تصفیه کننده هوا

آجرهای تصفیه کننده هوا، بهترین جایگزین مصالح سنتی است. این آجرها از ظرفیت فیلترسازی برخوردار هستند. تصفیه سازی هوا، از ویژگی جالب این آجرها است. این آجرها با توانایی پاکسازی هوا برای استفاده در مناطقی با هوای آلوده بسیار ایده آل هستند. این آجرها می توانند ذرات بسیار کوچک را تا سی درصد و ذرات بزرگ را تا صد درصد تصفیه کنند.

بلوک های سبک

این بلوک ها به خوبی می توانند وزن سازه را کاهش دهند. این بلوک ها متشکل از سیمان و آب و ذرات ویژه ای هستند هستند. بلوک های سبک بر خلاف تصور، بسیار مقاوم هستند. ویژگی عایق حرارتی و صوتی این بلوک ها از برترین ویژگی های آنها هستند. از دیگر ویژگی های مثبت این بلوک ها می توان به سرعت بالای نصب و اجرای آنها و مقاومت بالا در مقابل حرارت و … اشاره نمود.

پانل های کامپوزیت آلومینیومی

بهترین جایگزین مصالح سنتی باید از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. پانل های کامپوزیت آلومینیومی، مصالح بسیار خوبی برای اجرای نمای سازه هستند. این پانل ها دارای دو ورق آلومینیومی هستند که در وسط آنها پلی اتیلن وجود دارد. بسیاری از ویژگی های مصالح ساختمانی جدید مانند سبکی، استقامت و مقاومت، فرم دهی آسان، سازگاری با محیط زیست و … در پانل های کامپوزیت آلومینیومی وجود دارد.

کاشی حرارتی، بهترین جایگزین مصالح سنتی

کاشی حرارتی همانگونه که از نامش پیداست، تولیدکننده گرما می باشد. بدنه این کاشی از نوع عایق حرارتی می باشد. کاشی های حرارتی در چندین نوع شامل کاشی حرارتی عایق کاری شده و کاشی حرارتی بدون عایق وجود دارند. با نصب این کاشی ها می توان مانع از هدررفت انرژی شد و موجب افزایش راندمانی حرارتی محیط شد. طول عمر این کاشی ها بسیار زیاد است و با استفاده از این کاشی ها تا مدت ها نیاز به تعویض و تعمیرات کاشی ها حس نمی شود.

بتن اسفنجی

یک نمونه دیگر از بهترین جایگزین مصالح سنتی ، بتن اسفنجی می باشد. این بتن از شن و ماسه، سیمان و آب و … درست شده است. به طور تقریبی، یک چهارم یا یک پنجم این بتن، خالی می باشد. در نتیجه امکان رد شدن آب از آن وجود دارد. با استفاده از بتن های اسفنجی می توان تولید پنل های تفکیک کننده، کف سازی و شیب بندی و … را انجام داد. بتن اسفنجی با محیط زیست سازگار است و استفاده از آن مقرون به صرفه است.

سرامیک خنک کننده

سرامیک خنک کننده، بهترین جایگزین مصالح سنتی است. این سرامیک می تواند خنک سازی و تهویه هوای داخل محیط را انجام دهد. ترکیب سرامیک خنک کننده شامل خاک رس و هیدروژل می باشد. توانایی خنک کنندگی این سرامیک، از ویژگی های قابل توجه آن است. این سرامیک، حداقل 4 درجه موجب کاهش دمای محیط می شود. البته هنوز استفاده از این سرامیک رواج نیافته اما برخی از سازه ها با استفاده از این سرامیک، ساخته شده اند. قیمت بالاتری که این سرامیک نسبت به دیگر انواع سرامیک ها دارد، موجب استفاده کمتر از آن شده است.

آجرهای تولید شده با ته سیگار

آجرهای تولید شده با ته سیگار، بهترین جایگزین مصالح سنتی هستند. شاید کسی فکر نمی کرد که ته سیگار بتواند قابل استفاده باشد و کارایی مفیدی داشته باشد. ته سیگارها را می توان با مخلوط آجر ترکیب نمود و آجر ساخته شده با آن را برای ساخت سازه های مقاوم به کار برد. استفاده از این ته سیگارها نه تنها در پاکسازی محیط زیست اثرگذار است، بلکه موجب سبکی آجرها می شود که این مسئله خود از جهات مختلفی، سودمند است.

کلام آخر

نیازهای مشتریان و انتظاراتی که از مصالح ساختمانی مختلف دارند، سبب تولید مصالح ساختمانی جدید می شوند. استفاده از بهترین جایگزین مصالح سنتی می تواند به پیشرفت صنعت ساخت و ساز کمک زیادی کند. با استفاده از مصالح ساختمانی جدید در وقت و زمان خود صرفه جویی نموده و برای محیط زیست ارزش قائل شده اید. زیرا اغلب مصالح ساختمانی جدید را به گونه ای تولید می کنند که قابل بازیافت باشند و آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنند. برخی از قابلیت های مصالح ساختمانی جدید، زندگی در سازه های ساخته شده با آنها را لذت بخش تر می کند. بنابراین باید به استفاده از این مصالح ساختمانی اهمیت زیادی داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *