مشاوره رایگان

بستن درز انقطاع با یونولیت

بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق

چکیده محتوای این صفحه

بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق ، مزایای زیادی دارد. این متریال برای پر کردن درز انقطاع به جهات مختلف مناسب هستند.

یونولیت از محصولاتی است که دارای کیفیت و مقاومت زیادی است و همین مسئله موجب توجه صنعت ساختمان سازی به استفاده از آن شده است. یونولیت در بخش های مختلفی از ساختمان مورداستفاده قرار می گیرد که شامل سقف ، دیوار ، فونداسیون ، درز انقطاع و … می باشد.

یونولیت دارای یک ساختار متخلخل و توخالی است که استفاده از آن ، خواص زیادی دارد. این ماده از ترکیبات پلی استایرن درست می شود که همانند مروارید است. یونولیت هایی که برای ساختمان سازی ساخته می شوند در ابعاد و دانسیته های گوناگونی هستند. صنعت ساختمان سازی به دلیل خاصیت عایق گرما و سرما ، خاصیت عایق رطوبتی و خاصیت عایق صوت یونولیت به استفاده از آن اهمیت زیادی می دهد.

منظور از درز انقطاع چیست ؟

بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق ، نتیجه مطالعات زیادی است که در این زمینه صورت گرفته است. درز انقطاع با هدف ممانعت از خسارت و به حداقل رساندن میزان خرابی حاصل از ضربات سازه های مجاور به همدیگر به خصوص در هنگام وقوع زمین لرزه به کار می رود. درز انقطاع را معمولاً برای سازه هایی که چندین طبقه هستند ، طراحی می کنند.

همچنین با هدف ممانعت از خرابی ناشی از انقباض و انبساط سازه تحت تأثیر تغییرات دمایی محیط بیرون و ممانعت از هدایت از بار ساختمان قدیمی مجاور به ساختمان در حال احداث ، باید از درز انقطاع استفاده شود. برای احداث پروژه های بزرگ که متشکل از چندین بلوک متصل به یکدیگر هستند ، نیاز به طراحی درز انقطاع می باشد.

بنابراین بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق با هدف ممانعت از تنش های زیاد میان دو سازه مجاور مورداستفاده قرار می گیرد. برای پر کردن درز انقطاع از مواد مختلفی مانند یونولیت ، توری ، ورق های گالوانیزه ، سیمان کاری و … استفاده می شود. مزیت دیگر این کار این است که مانع از انباشته شدن موجودات کوچک و آلودگی ها می شود.

اجرای درز انقطاع با توجه به اصول کار

پوشاندن فضای خالی میان سازه ها باید به صورت اصولی انجام شود تا نتایج موردانتظار بدست بیاید. اجرای این کار به شدت متأثر از ارتفاع سازه و دریفت جانبی می باشد. فرمولی برای محاسبه درز انقطاع سازه وجود دارد که میزان درز انقطاع را با توجه ارتفاع سازه مشخص می کند.

موادی که برای پوشش درز انقطاع انتخاب می شود باید ویژگی های مهمی را دارا باشد که بارزترین آنها ، مقاومت بالا و ظرفیت تحمل بار زیاد می باشد. هر یک از سازندگان با توجه به صلاحدید خود به انتخاب یکی از این مواد مانند یونولیت ، ورق گالوانیزه ، توری و … اقدام می کنند. پوشاندن فضای خالی میان دو ساختمان از جنبه های گوناگون حائزاهمیت است. سازندگان با توجه به این مسئله ، از اجرای درز انقطاع برای سازه های خود غفلت نمی کنند.

ماده مناسب برای بستن درز انقطاع

بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق گالوانیزه انجام می شود. یونولیت به دلیل برخورداری از خواصی مانند مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه برای این کار مورداستفاده قرار می گیرد. همچنین یونولیت با دوام بسیار زیاد خود ، بهترین انتخاب برای پوشاندن درز انقطاع می باشد که تا سالها می تواند عمر کند و بی کیفیت نشود.

اینکه یونولیت دارای خواص عایق برودتی و حرارتی ، عایق صوت و عایق رطوبتی است ، سبب می شود که میان سازه ها یک عایق کاری صورت بگیرد تا مثلاً سروصدای ساختمان مجاور به ساختمان دیگر منتقل نشود. این عایق کاری از هر نظر سودمند و مفید است.

از دیگر دلایلی که بستن درز انقطاع با یونولیت انجام می شود ، کم بودن وزن یونولیت است که آن را از هر مصالحی برتر کرده است. خاصیت ضدضربه یونولیت را کمتر ماده ای در این سطح دارا می باشد.

متریال مناسب دیگر برای پوشاندن فضای خالی میان دو ساختمان ، ورق گالوانیزه می باشد که مقاومت و دوام زیادی دارد. ورق گالوانیزه دارای ضخامت اندکی است و انعطاف پذیری لازم را دارا می باشد. نیروهای کار با استفاده از راپل و تجهیزات دیگر ، اجرای ورق گالوانیزه را انجام می دهند. در میان گزینه های ورق گالوانیزه و یونولیت ، گزینه یونولیت مقرون به صرفه تر از گالوانیزه می باشد.

مقاله پیشنهادی: موارد مصرف یونولیت در کارخانه‌ها

چندین نکته درباره بستن درز انقطاع با یونولیت

– سازندگان باید به استفاده از متریال مقاوم و با دوام برای پوشاندن درز انقطاع توجه داشته باشند.

– معماران در نقشه های سازه حتماً مقدار درز انقطاع را با استفاده از خط چین نمایش دهند. میزان درز انقطاع باید دقیق محاسبه شود. میزان درز انقطاع نباید از 5 سانتی متر کمتر باشد. یعنی چنانچه بر اساس فرمول به محاسبه میزان درز انقطاع اقدام نموده و مشاهده نمودید که این میزان کمتر از عدد 5 سانتی متر است ، باید درز انقطاع را همان 5 سانت درنظر بگیرند.

– در صورت امکان و نبود محدودیت بهتر است موقعیت تراز پایه را از روی کف فونداسیون درنظر بگیرید.

– چنانچه سازنده ای درز انقطاع را اجرا نکند ، باید این مسئله از سوی مهندسان ناظر گزارش شود. بستن درز انقطاع با یونولیت و یا متریال مناسب دیگر انجام شود.

روش های محاسبه درز انقطاع

برای اینکه درز انقطاع را محاسبه کنند از چندین روش استفاده می کنند که رایج ترین آن ، ضرب عدد مربوط به ارتفاع ساختمان در عدد یک صدم و تقسیم حاصل آنها بر عدد دو می باشد. بر این اساس اگر ارتفاع مفید ساختمانی 10 باشد ، میزان درز انقطاع آن نتیجه حاصل ضرب عدد 10 در 0.01 و تقسیم آن بر عدد 2 است که معادل با 5 سانتی متر می شود. لذا درز انقطاع متأثر از ارتفاع مفید ساختمان می باشد. محاسبه دقیق این مؤلفه و توجه به حداقل میزان درنظر گرفته شده برای آن اهمیت زیادی دارد. درنظر گرفتن متریال مناسب برای پر کردن فضای خالی میان ساختمان ها ، اهمیت زیادی دارد و باید با لحاظ هر یک از نقاط قوت و ضعف انواع متریال های مورداستفاده برای این کار صورت بگیرد. در صورت انتخاب یونولیت ، حتماً یونولیت مرغوب را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *