مشاوره رایگان

رفتار لرزه ای ICF

بررسی رفتار لرزه ای ICF

چکیده محتوای این صفحه

رفتار لرزه ای ICF ، موضوعی است که قصد پرداختن به آن را داریم. مزایای استفاده از قالب های عایق ماندگار را بررسی می کنیم.

در ساختمان سازی های جدید از مصالح ساختمانی ساخته شده بر اساس تکنولوژی های جدید، استفاده می کنند. سیستم icf ، برای احداث دیوارهای سازه ها مورداستفاده قرار می گیرد. یکی از مسائل مهم درباره این سیستم، رفتار لرزه ای آن است که مقدار تحمل آن در مقابل بارهای جانبی را نمایش می دهد.

آشنایی با قالب های عایق ماندگار

سیستم icf به قالب های عایق ماندگار بتن اشاره دارد.این قالب ها، عایق های ثابتی هستند که دارای دو یونولیت در سایز 120 * 45 *60 cm می باشد. اتصالات پلاستیکی این پانل ها از جنس پلی پروپیلن است و موجب اتصال پانل ها به یکدیگر می شوند. پس از نصب آرماتور در فضای میان دو پانل، بتن ریزی نموده تا این فضاها پر شوند.

پس از اینکه فرآیند بتن ریزی به اتمام رسید، این عایق ها بخشی از دیوار هستند و بهترین عایق صدا و انرژی هستند. با بهره گیری از این سیستم می توان سازه را به طور کلی به صورت دیوار برشی اجرا نمود و از ستون استفاده نکرد.

کاربرد این قالب ها شامل استفاده در سازه های اداری و مسکونی ، استفاده در سوله ها و سازه های صنعتی، استفاده در تانکرهای آب و گرانول ها، استفاده در استخر، استفاده در سازه های زیرزمینی، استفاده در دیوارهای حائل و … می باشند.

رفتار لرزه ای ICF چگونه است ؟

سیستم آی سی اف برای رویارویی با بارهای جانبی، ظرفیت بسیار خوبی دارد. المان های باربر اصلی در سازه هایی که از سیستم آی سی اف بهره می برند، دارای کمترین ضخامت می باشند. اما یکپارچگی خوب آنها سبب می شود که رفتار لرزه ای آی سی اف کاملاً ایده آل باشد.

در سیستم آی سی اف، سقف و دیوارها توسط میلگردها خم شده و بتن درجا انجام می شود ، به صورتیکه یک اتصال گیردار برای هدایت بارهای ثقلی و یک اتصال برش پذیر جهت هدایت بارهای داخل صفحه ای حاصل از زمین لرزه بوجود می آید.

علت دیگر مناسب بودن رفتار لرزه ای ICF ، وزن اندک آن نسبت به سیستم های متداول بتنی و فولادی است. در سیستم تونلی، بتن بیشتری نسبت به سیستم آی سی اف وجود دارد. اما به علت استفاده بیشتر از میلگرد و آهن آلات در سیستم آی سی اف، سیستم تونلی سبک تر است و این مسئله موجب عکس العمل بهتر سیستم تونلی در مقابل زمین لرزه می شود.

هر اندازه که شمار اعضای سازه ای موجود در باربری بیشتر باشد، عکس العمل لرزه ای آن بهتر است. پیاده نشدن درست رامکا، یکی از علل عکس العمل نامناسب این سیستم در مقابل زمین لرزه است.هنگامی که این قطعات با ملات پر شوند، پیوستگی بتن دیوار را در معرض آسیب هایی قرار می دهد. در صورتیکه رامکا به صورت همزمان با دیوار و سقف پایینی پیاده سازی نشود، درز سرد بوجود می آید که موجب ضعف سیستم و دیوار می شود.

مقاله پیشنهادی: تفاوت پشم شیشه و فوم

مزایا و معایب استفاده از سیستم دیوارهای ICF

با بررسی رفتار لرزه ای ICF می توان متوجه شد که استفاده از این سیستم، بسیار سودمند است. با استفاده از سیستم دیوارهای آی سی اف می توان به مزایای مهمی دست پیدا نمود. برخی از امتیازات استفاده از این سیستم شامل موارد زیر است:

– در مصرف انرژی به شدت صرفه جویی می شود.

– بسیاری از مراحل سفت کاری با سرعت طی شده و پیشرفت بسیار خوبی در روند مراحل سفت کاری ایجاد می شود.

– صرفه جویی زیادی در هزینه های ساخت می شود.

– به کمک این سیستم می توان بازشوی مناسبی در نقاط دلخواه ایجاد کرد.

– با بهره گیری از این سیستم می توان باتری های خورشیدی را به علت عایق بودن سازه تعبیه نمود.

پس از بررسی رفتار لرزه ای ICF متوجه شده که این سیستم دارای معایب زیر است :

– امکان استفاده دوباره از مصالح به کار گرفته در این سیستم، وجود ندارد.

– در زمان استفاده از رابط های پلاستیکی، ماکزیمم ارتفاع مجاز سازه ، دو واحد می باشد.

– بعد از به اتمام رسیدن مراحل اجرای سیستم، نمی توان به راحتی درب و پنجره ها را جابه جا کرد.

با توجه به مزایا و معایب این سیستم باید نسبت به استفاده از آن تصمیم گیری نمود. با توجه به شرایط موجود تصمیم گیری می شود که این سیستم را اجرا کرد یا خیر.

محدودیت های ایجاد شده توسط سیستم ICF

با رفتار لرزه ای ICF ، آشنا شدیم. استفاده از این سیستم، محدودیت هایی را ایجاد می کند. البته استفاده از بلوک های یونولیتی یا هر مصالح دیگر هم، محدودیت هایی را بوجود می آورد. محدودیت های ایجاد شده توسط سیستم آی سی اف در زمینه معماری است.

ضخامت دیوارهای این سیستم، زیاد است که این مسئله موجب اعمال یک بار مرده به سازه می شود. بنابراین ضرورت دارد که دیوارهای طبقات گوناگون هم راستا باشند. البته سیستم آی سی اف، آزادی عمل زیادی ایجاد می کند.

بررسی رفتار لرزه ای ICF و سرعت اجرای کار

سیستم آی سی اف در پروژه های تک سازی با سرعت بالایی در مقایسه با تکنولوژی های موجود، اجرا می شود. پروژه های انبوه را با استفاده از این سیستم می توان به سرعت اجرا نمود. سرعت اجرای این سیستم به اندازه ای بالا است که یک سازه یک طبقه را می توان طی دو روز احداث کرد.

بررسی هزینه اجرای سیستم

برای اجرای این سیستم به تجهیزات گران قیمت نیازی نیست و این مسئله موجب کاهش هزینه اجرای این سیستم می شود. اما در سایر پروژ ها که از قطعات سنگین تر استفاده می شود، به تجهیزاتی مانند جرثقیل نیاز است. احتمال اینکه قطعات سیستم در زمان جابه جایی دچار مشکل شود، بسیار کم است. بنابراین در مجموع می توانیم بگوییم که هزینه اجرای این سیستم کم است.

رفتار لرزه ای ICF ، هزینه اجرای آن ، آزادی عمل های آن و … نشان می دهد که این سیستم در برخی از موارد بسیار کارآمد و مؤثر است. به هر حال ، این سیستم به عنوان یک سیستم پیشرفته و امروزی می تواند به کمک ساختمان سازی بیاید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *