مشاوره رایگان

بررسی دانسیته یونولیت

بررسی دانسیته یونولیت یا چگالی یونولیت

چکیده محتوای این صفحه

بررسی دانسیته یونولیت نشان می دهد که این محصولات در چگالی‌های مختلفی تولید می شوند تا برای کاربردهای مختلف ، مناسب باشد.

کاربردهای پلاستوفوم بسیار زیاد است. از ساخت ماکت گرفته تا ساخت سازه های کوچک و بزرگ ، از جمله این کاربردها هستند. ابداع پلاستوفوم و استفاده از آن در حوزه های مختلف ، نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است.

پلاستوفوم دارای ویژگی های کمی و کیفی مختلفی است که یکی از مهمترین آنها ، فشردگی آن است. فشردگی پلاستوفوم با نام های دیگری مانند چگالی پلاستوفوم و یا دانسیته پلاستوفوم بیان می شود. در این مقاله به بررسی این مشخصه از یونولیت می پردازیم.

چند سطر توضیح کوتاه درباره پلاستوفوم

پیش از بررسی دانسیته یونولیت ، یک آشنایی نسبی با پلاستوفوم (یونولیت) پیدا می کنیم. یونولیت ، ماده ای خنثی است که با هیچ ماده ای وارد واکنش نمی شود و کاملاً خنثی رفتار می کند. سبکی یونولیت ها ، اولین خصوصیتی است که هر استفاده کننده ای به آن توجه دارد. یونولیت طی چند مرحله شامل پیش انبساط ، تثبیت و شکل دهی ساخته می شود و آماده عرضه به بازار می شود.

این ماده طی عملیاتی ، افزایش حجم پیدا کرده و به یک دستگاه خاص وارد شده و ذرات آن چندین برابر می شود. پس از پروسه بسیار مهم پلیمریزاسیون ، از موادی به منظور افزایش حجم مجدد این ذرات استفاده می شود و مواد پخته را سرد می کنند تا راهی انبار شود. پس از سرد شدن این مواد ، آنها را داخل قالب های طراحی شده ریخته و یا برش می دهند.

برش یونولیت و یا قالب گیری آن با توجه به نیاز سفارش دهنده انجام می شود. گاهی برش پلاستوفوم کفایت می کند اما گاهی به دلیل استفاده از پلاستوفوم در کاربردی خاص ، باید آن را قالب گیری کنند.

بیشتر بخوانید: گرانول یونولیت چیست و چه کاربردی دارد ؟

آنالیز و بررسی دانسیته یونولیت

چگالی یا فشردگی ، یک تعریف عملی ثابت و مشخص دارد. چگالی به معنای نسبت جرم به حجم یک ماده است که واحد آن ، کیلوگرم بر مترمکعب است. فشردگی یک ماده را صرفاً می توان با دانسیته مشخص کرد. یک ماده در حالت های گوناگون دارای چگالی مختلفی است. معمولاً کمترین چگالی برای گازها و بیشترین چگالی برای جامدات است.

چگالی پلاستوفوم به سبب تشکیل شدن حجم غالب آن از هوا ، نسبت به سایر مواد کم است. زیرا هوا دارای جرم اندکی است که این مسئله موجب کاهش چگالی یونولیت می شود. یونولیت هایی که فشرده تر هستند ، چگالی بالاتری دارند. این ماده به اندازه ای دارای چگالی کمی است که هرگز به درون آب نرفته و همواره بر روی آب می ماند.

چگالی p20 یعنی چه ؟

بررسی دانسیته یونولیت نشان می دهد که هر اندازه یک یونولیت دارای چگالی بالاتر باشد ، سخت تر و مقاوم تر است. لذا خریداران یونولیت باید به این مسئله مهم توجه داشته باشند. منظور از p20 یعنی که چگالی یونولیت معادل 20 است.

اگر چگالی یونولیتی در اندازه 100 * 200 * 5 معادل 20 باشد ، یعنی ده ورق از این پلاستوفوم ها بایستی از جرمی به اندازه بیست کیلوگرم برخوردار باشند و وزن هر ورق آن دو کیلوگرم است. در واقع با فرمول p=m/v به راحتی می توان به این نتیجه رسید.

بر اساس این فرمول اگر یونولیتی در ابعاد 100 * 200 * 10 با چگالی 20 داشته باشیم ، وزن هر ورق آن معادل با 4 کیلوگرم خواهد بود. در واقع با این فرمول می توانید با داشتن وزن و ابعاد یونولیت ، به چگالی آن پی می بریم و بالعکس. این فرمول نه تنها برای محاسبه چگالی یونولیت ، بلکه برای محاسبه چگالی سایر مواد مورداستفاده قرار می گیرد.

انواع پلاستوفوم ها با توجه به بررسی دانسیته یونولیت

دسته بندی مختلفی برای این محصول کاربردی و سودمند وجود دارد که یکی از آنها دسته بندی یونولیت بر اساس چگالی آنها است. بر این اساس ، یونولیت را به یونولیت های معمولی ، فشرده و فوق فشرده تقسیم می کنند. هر یک از این یونولیت ها در موارد مختلفی کاربرد دارند.

پلاستوفوم های معمولی که استفاده های زیادی دارند در چگالی بیست ساخته شده اند. چندین مورد از استفاده های پلاستوفوم معمولی عبارتند از : یونولیت بسته بندی ، بلوک های یونولیتی ، یونولیت دیواری و …

پلاستوفوم های فشرده که در حوزه های مهم مانند ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند ، در چگالی 20 الی 60 ساخته می شوند. بررسی دانسیته یونولیت نشان می دهد که هر چه دانسیته پلاستوفوم بالاتر باشد ، برای استفاده در کاربردهای حساس و مهم مناسب تر است.

پلاستوفوم فوق فشرده دارای چگالی بالاتر از 60 می باشد. مقاومت این پلاستوفوم ها بسیار زیاد است و دست کمی از سنگ و فولاد ندارد.

برای ساخت هر یک از این پلاستوفوم ها باید فرآیند متفاوتی را طی کرد. البته مجموع اقداماتی که برای ساخت هر یک از پلاستوفوم ها انجام می شود یکسان است ، اما برخی از جزئیات مانند میزان فشارهایی که به آنها وارد می شوند ، متفاوت است.

کاربردهای پلاستوفوم هایی با چگالی بالا

با بررسی دانسیته یونولیت می توان کاربرد هر یک را متوجه شد. پلاستوفوم ها با توجه به خصوصیات خود در بخش های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند. از پلاستوفوم هایی که چگالی بیشتر از 20 دارند ، در ساختمان سازی ، خودروسازی ، درب و پنجره سازی ، هواپیماسازی و … استفاده می شود.

پلاستوفوم هایی با دانسیته کمتر از 20 برای ماکت سازی ، کاردستی ، بسته بندی ، دکورسازی و … مناسب هستند. بنابراین خریداران باید با توجه به پروژه خود به سفارش ساخت یونولیت در چگالی معین ، اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: آیا بازیافت یونولیت امکان پذیر است ؟

کلام آخر

بررسی دانسیته یونولیت به صورت خلاصه انجام شد. چگالی و وزن یونولیت با یکدیگر در ارتباط مستقیم هستند. یعنی یونولیت هایی با چگالی بیشتر ، وزن بالاتری دارند و بالعکس. در زمان خرید پلاستوفوم باید به مشخصات کمی و کیفی آن مانند چگالی ، ابعاد ، مرغوبیت مواد اولیه ، کیفیت ظاهری و یکدست بودن پلاستوفوم و … توجه کرد. ممکن است کاربرد موردنظر شما نیازی به استفاده از دانسیته ای با چگالی بالا ، نداشته باشد و خرید آن تحمیل هزینه زیادی به شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *