مشاوره رایگان

ابعاد یونولیت سقفی استاندارد

بررسی ابعاد فوم سقفی استاندارد

چکیده محتوای این صفحه

ابعاد فوم سقفی استاندارد را بررسی نموده تا سازندگان و مهندسان بدانند که این مصالح ساختمانی خود را باید در چه ابعادی تهیه کنند.

یکی از انواع یونولیت های پرکاربرد ، یونولیت سقفی می باشد. این یونولیت از ویژگی ها و خصوصیات مختلفی برخوردار بوده و در ابعاد مختلفی تولید می شود.

بررسی ویژگی‌های فوم سقف

فوم سقف از خصوصیات بسیار خوبی برخوردار است که آنها را مناسب استفاده در سقف ساختمان کرده است. ویژگی بارز و برجسته این فوم ، عایق بودن در برابر حرارت ، صوت و رطوبت است. فوم سقفی با حداقل وزن و ضخامت می تواند از انتقال امواج صوتی جلوگیری نموده و در حفظ سکوت ساختمان ها ، نقش مهمی داشته باشد.

ویژگی بسیار خوب این فوم ها این است که هوای سرد در تابستان و هوای گرم در زمستان را در طبقات حفظ کرده و مانع از به هدر رفتن این هوا می شود. عایق بودن در برابر رطوبت سبب می شود که رطوبت و آب جذب فوم نشود و طبقات با مشکل نم و رطوبت مواجه نشوند. بنابراین با ویژگی هایی که فوم سقفی دارد ، می توان آن را یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای اجرای سقف دانست.

ابعاد فوم سقفی استاندارد حدوداً چقدر است ؟

تولیدکنندگان یونولیت ، این فوم ها را با هدف رفع نیازهای مختلف سازه ها در ابعاد گوناگونی تولید می کنند. در واقع طول ، عرض و ضخامت هر یک از فوم ها متفاوت است. این فوم های سقفی در اندازه های مختلف برای ساختمان های مسکونی ، تجاری ، اداری و صنعتی و … مناسب هستند. البته ابعادی که تولیدکنندگان برای این فوم درنظر می گیرد ، دلخواه نیست. معمولاً تولیدکنندگان سعی می کنند که آنها را در ابعاد استانداردی تولید کنند.

ابعاد استانداردی که برای یونولیت رایج شده است شامل فوم سقفی 200 * 50 *20 ، فوم سقفی 200 * 50 * 25 ، فوم سقفی 200 * 50 * 30 ، فوم سقفی 200 * 64 *20 ، فوم سقفی 200 * 64 * 25 ، فوم سقفی 200 * 64 * 30 سانتی متر و … می باشند.

بیشتر بخوانید: خرید یخدان مسافرتی و سفری

اهمیت توجه به ابعاد فوم سقفی استاندارد

تولید یونولیت بر اساس اندازه های یونولیت سقفی استاندارد ، اهمیت زیادی دارد. هر یک از اندازه های فوم سقفی برای کارایی خاصی به کار می رود. با فرض دسته بندی انواع سقف تیرچه بلوک به صورت تیرچه کرومیت ، تیرچه بتنی و تیرچه پیش تنیده ، ابعاد فوم های سقفی مطابق با موارد زیر خواهد بود :

– در سقف تیرچه کرومیت ، فوم استاندارد در طول 2 متر و عرض 65 سانتی متر و ارتفاع 20 یا 25 سانتی متر به کار می رود که استفاده از این فوم در این شرایط کاملاً رواج پیدا کرده است. ( توجه داشته باشید که نشیمن ها برای این بلوک ها 2.5 الی 3 و آویزها 1 سانتی متر است. در صورتی که در زیر کار از رابیتس کاری یا سقف کاذب استفاده نشود ، حتماً بایستی آویز بلوک را 1.5 الی 2 کار کنند. )

– در سقف تیرچه بتنی یا تیرچه فندولی برای انتخاب ابعاد فوم سقفی استاندارد به سراغ فومی با طول 2 متر و عرض 50 سانتی متر و ارتفاع 20 یا 25 سانتی متر می روند. ( نشیمن ها برای این بلوک ها 3 و آویزها باید 4 سانتی متر باشند و توجه به این اندازه ها بسیار مهم است. )

– برای سقف تیرچه پیش تنیده باید فوم سقفی با طول 2 متر ، عرض 50 سانتی متر و ضخامت 15 سانتی متر را انتخاب کنند. البته نه اینکه استفاده از سایر فوم ها ، مشکلی را ایجاد کند ولی استفاده از این فوم رواج پیدا کرده است تا جاییکه استاندارد کار را استفاده از این فوم در این اندازه می دانند.

– اندازه های فوم سقفی حفره دار به صورت طول 110 سانتی متر ، عرض 50 سانتی متر و ارتفاع 25 سانتی متر می باشد.

در رابطه با ابعاد فوم سقفی استاندارد مجدد تأکید می کنیم که استفاده از فوم های دیگر مشکلی ندارد. از آنجایی که فوم های سقفی را به راحتی می توان برش زد ، پس می توان فوم های دیگر را انتخاب نمود و آنها را در محل پروژه با توجه به میزان دلخواه برش زد.

نکاتی در ارتباط با اندازه‌های فوم سقفی

در رابطه با مشخصات کمی فوم سقفی ، تنها طول و عرض و ضخامت نیستند که حائزاهمیت هستند. بلکه دو المان دیگر شامل چگالی و وزن فوم از اهمیت بالایی برخوردار هستند. طول و عرض و ضخامت فوم سقفی کاملاً بر روی وزن آن اثر می گذارد. اما عاملی که بیشتر از ابعاد بر روی وزن فوم اثر می گذارد ، دانسیته می باشد. اگر دو فوم سقفی در ابعاد یک اندازه و دانسیته مختلف باشند ، حتماً وزن آنها متفاوت خواهد بود.

تمامی فوم ها در ابعاد و دانسیته های گوناگون طراحی و تولید شده تا پاسخگوی نیازهای مختلف مهندسان و سازندگان باشند. مسلماً هر سازنده یا مهندسی به دنبال خرید فومی در اندازه های مختلف است.

خریداران در زمان خرید این فوم ها باید به ابعاد فوم سقفی استاندارد توجه داشته باشند. اگر فوم ها را در اندازه های مناسبی خریداری کنند ، پرتی کار آنها بسیار کم است و این مسئله از نظر اقتصادی برای آنها به صرفه خواهد بود. خریداران فوم سقفی باید بدانند که دانسیته یونولیت ، المان بسیار مهمی است. یونولیت های سقفی باید حداقل دانسیته 7 یا 8 را داشته باشند. اگر فوم ها از فشردگی کمی برخوردار باشند ، حتماً استحکام کمی داشته و در معرض شکستگی و آسیب دیدگی قرار خواهند داشت.

کلام آخر

هر آنچه که لازم بود را در رابطه با اندازه فوم‌های سقفی بیان کردیم. زمانی که یونولیت سقفی را با توجه کامل به ابعاد ، دانسیته ، وزن ، کیفیت و مرغوبیت ، نوع و … خریداری کنید ، حتماً به نتایج موردانتظار از استفاده از فوم های سقفی دست پیدا خواهید کرد. بنابراین به این مسئله توجه داشته باشید و با توجه به توضیحات ارائه شده در رابطه با ابعاد فوم سقفی استاندارد به خرید آنها اقدام کنید. مجموعه ” یونولیت پلاستوفوم ” عرضه کننده بهترین یونولیت های سقفی در ابعاد گوناگون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *