مشاوره رایگان

بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی

بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی

چکیده محتوای این صفحه

بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی به خوبی و به سرعت انجام می شود تا از مواد بازیافتی حاصل در موارد مختلف استفاده شود.

ورق فوم در بخش های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای ورق فوم ، ساختمان سازی است که نسبت به سایر کاربردها از اهمیت بیشتری برخوردار است. زمانی که ورق فوم یا دیگر محصولات فوم و یونولیت در بخش های مختلف مورداستفاده قرار می گیرد ، ضایعات زیادی از آن بوجود می آید.

اگر بتوان از این ضایعات مجدد استفاده کرد ، قدم مؤثری در کاهش حجم ضایعات و زباله های تولیدی در کشور برداشته می شود که این مسئله کاملاً به نفع محیط زیست می باشد. کاهش حجم ضایعات و زباله ها ، دغدغه اغلب دوستداران محیط زیست است.

اثرات آلودگی محیط زیست چیست ؟

پیش از ورود به بحث بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی ، به بررسی آثار و تبعات آلودگی محیط زیست می پردازیم. کلیه زباله ها و ضایعات و آلودگی ها توسط باد یا آب به سایر مکان ها انتقال پیدا می کنند. این مسئله موجب آلودگی هوا ، آب و خاک می شود. در صورتیکه خاک آلوده شود ، حیات میکروارگانیسم های مفید موجود در آن به خطر می افتد و خاک فاقد حاصلخیزی موردنظر خواهد بود. در این شرایط محصولات زراعی کمتری به عمل می آید.

آلودگی آب نیازمند منابع بسیار زیادی برای تصفیه آن می باشد. چنانچه هوا آلوده باشد ، تنفس دشوار می شود و سلامت انسان و سایر موجودات زنده به خطر می افتد. آلودگی هوا موجب بوجودآمدن شمار بالایی از بیماری های تنفسی می شود. توضیحات ارائه شده نشان می دهد که باید نسبت به سلامت محیط زیست بی تفاوت نباشیم. یکی از اقدامات مهم برای حفظ سلامت محیط زیست ، کاهش تولید ضایعات و زباله ها و بازیافت ضایعات و زباله های قابل بازیافت است. یونولیت یا فوم ، قابل بازیافت است.

بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی چگونه است ؟

حال که با اهمیت بازیافت ضایعات فوم آشنا شدیم باید روش مناسبی را برای بازیافت این ضایعات انتخاب کنیم. یکی از جدیدترین متدها برای بازیافت ضایعات فوم یا یونولیت ، بازیافت با استفاده از مواد شیمیایی در کارخانه های بازیافت می باشد که نتایج بسیار خوبی دارد.

طرح های صنعتی ارائه شده در بازیافت این ماده ، موجب شکل گیری محصولات جانبی مواد شیمیایی است که با خلوص بسیار خوبی مجدداً به خط تولید بازمی گردند. بدین منظور ، از راکتورهایی با راندمان بالا با کاتالیزور نیکل برای ایجاد واکنش پیرولیز استفاده می شود.

در این پروسه ، واکنش هایی شیمیایی که در راکتورهای کارخانه ها صورت می گیرد بر اساس فاکتورهای مهمی انجام می شود. حرارت تولیدی ، گرمای دریافتی ، بهره گیری از مبدل های حرارتی ، حلال ها و مواد نفتی و … از جمله این فاکتورها هستند که باید موردتوجه قرار بگیرند.

مقاله پیشنهادی: موارد مصرف یونولیت در کارخانه‌ها

ضرورت بازیافت ورق فوم

بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر ضایعات فوم به طبیعت ورود پیدا کند ، مشکلات زیادی را بوجود می آورد که به صورت کلی به آنها اشاره نمودیم. درست است که یونولیت ماده ای سازگار با محیط زیست است که استفاده از آن مزایای زیادی دارد ، اما به هر حال ورود ضایعات آن به محیط زیست به دلیل دیر تجزیه شدن آنها ، دردسرساز است. این مسئله نشان می دهد که نباید نسبت به سرنوشت ضایعات فومی بی تفاوت بود. در بعضی از کشورها فقط یک دهم از فوم های ورقه ای بازیافت می شوند و در بعضی از کشورها به دلیل عدم برخورداری از دستگاه های لازم برای بازیافت این مواد ، این میزان نزدیک به عدد  0.01 است.

درنظر داشته باشید که پروسه بازیافت ورق فوم با روش های غیراصولی و با استفاده از دستگاه های صنعتی غیراستاندارد ، اقدامی نابخردانه است که سلامت محیط زیست را به دلیل تولید آلاینده های زیاد به خطر می اندازد. بنابراین چنین بازیافتی اصلاً ارزشی ندارد. بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی باید با استفاده از دستگاه های مدرن و پیشرفته که کاملاً استاندارد هستند ، انجام شود.

پروسه بازیافت و تفکیک ضایعات فوم از دیگر زباله ها با استفاده از تجهیزات تفکیک مکانیکی بازیافت در کارخانه ها و با بهره گیری از مواد شیمیایی در راکتورها صورت می گیرد. مسئله ای که در این حین باید به آن توجه شود ، جداسازی ناخالصی ها از ضایعات است. متأسفانه کشورهای زیادی با علم بازیافت با استفاده از روش های نوین آگاه نیستند و به این مسئله بی توجه هستند.

درنظر داشته باشید که پرکاربردترین فرآورده های پتروشیمی مانند بنزن ، تولوئن ، اتیل بنزن و استایرن و … به عنوان کالای جانبی ساخته شده و این مسئله سبب شده است که بتوانیم با جرئت بیان کنیم که بازیافت یونولیت ورقه ای ، راهکاری نتیجه بخش برای به حداقل رساندن میزان پلی استایرن ورودی به محیط زیست است.

اقدامات کلیدی در بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی

شرکت ها و کارخانه های زیادی در زمینه تولید و یا عرضه فوم ها و یونولیت ها مشغول به کار هستند. زمانی که فوم های عرضه شده یا تولید شده توسط این مراکز در محل موردنظر مورداستفاده قرار گرفت ، ضایعات زیادی تولید می شوند. مصرف کنندگان فوم باید به جمع آوری این ضایعات و انتقال آنها به یک خریدار ضایعاتی خوب اهمیت دهند تا این ضایعات به دست کارخانه ها و مراکز بازیافت برسد.

نگهداری ضایعات در محلی محبوس و مناسب به عدم ورود آنها به خاک و هوا کمک می کند. همچنین بستر مناسب برای انتقال این ضایعات به مراکز بازیافت به آسانی فراهم می شود. پروسه بازیافت ورق فوم با استفاده از روش‌های شیمیایی به زمان زیادی نیاز دارد. این کار نیازمند انجام مقدماتی است. زیرا مواد شیمیایی گوناگون در آیتم های مختلف شامل پیش از ورود به راکتور ، داخل راکتور و خروج از راکتور در این واکنش ها به سر می برند.

شما می توانید انواع ضایعات فوم و یونولیت خود را به یکی از برترین خریداران و فروشندگان آن یعنی مجموعه ” یونولیت پلاستوفوم ” که خود تولیدکننده یونولیت است ، با قیمت مناسب به فروش برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *