مشاوره رایگان

انواع فوم ساختمانی

انواع فوم ساختمانی

چکیده محتوای این صفحه

انواع فوم ساختمانی با دانسیته های گوناگون در بخش های مختلف ساختمان به کار می رود. فوم های ساختمانی داری ویژگی های بسیار خوبی هستند.

فوم، ماده ای است که توسط محبوس شدن حباب های هوا یا گاز، درون یک جامد یا مایع بوجود می آید. فوم‌ها به لحاظ جنس در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک از آنها دارای کارایی خاصی می باشند. یکی از کاربردهای مهم فوم، ساختمان سازی می باشد.

کاربردهای کلی فوم چیست؟

قبل از آشنایی با انواع فوم ساختمانی با کاربردهای کلی فوم آشنا می شویم. فوم در ساختمان سازی، خودروسازی، صنعت مبلمان، دکورسازی و … مورداستفاده قرار می گیرد. مهمترین کاربردی که فوم ها در ساختمان سازی دارند در نقش عایق های حرارتی و صوتی می باشند. برای تولید بتن های سبک و بعضی از سیستم های عایق زنی، فوم می تواند به کار رود.

صنعت خودروسازی برای ساخت صندلی و پنل های درب از فوم ها استفاده می کند. کاربرد فوم در صنعت مبلمان بسیار مهم است. زیرا نبود فوم در این صنعت را نمی توان تصور نمود. فوم ها داخل صندلی ها یا تشک ها به کار می روند. اما کاربردهای فوم به همین موارد ختم نشده و در بسیاری از حوزه های دیگر از فوم ها استفاده می کنند.

انواع فوم ساختمانی کدامند و هر یک چه ویژگی هایی دارند؟

فوم های رایج در ساختمان سازی عبارتند از:

اولین نوع فوم: یونولیت فشرده

این نوع یونولیت به سبب فشرده شدن مواد داخل آن و قرارگیری در قالب موردنظر، از وزن بالایی برخوردار است. این فوم ها را می توان با عایق های دیگر ترکیب نمود. زمانی که فوم فشرده با دیگر عایق ها ترکیب می شود، قدرت بیشتری در جذب صدا پیدا می کند. مقاومت یونولیت فشرده، خیره کننده است. صنعت خودروسازی، صنایع غذایی، مجسمه سازی، ساخت درب های ضدسرقت، عایق کاری ساختمان ها و … از موارد استفاده از یونولیت های فشرده هستند.

دومین نوع فوم: یونولیت سقفی استاندارد

یکی از انواع فوم ساختمانی ، یونولیت سقفی استاندارد است که به عنوان قالب بتن در سقف های دال یک طرفه که در مهندسی به آن تیرچه بلوک می گویند، مورداستفاده قرار می گیرند. یونولیت سقفی استاندارد به شکل بلوک هایی است. دانسیته انواع یونولیت های سقفی، متفاوت در نظر گرفته می شود. اما معمولاً یونولیت سقفی استاندارد را با دانسیته 7 الی 8 کیلوگرم بر مترمربع تولید می کنند.

سومین مدل از انواع فوم ساختمانی : یونولیت تیرچه کرومیت

از این محصول برای تولید تیرچه کرومیت استفاده می کنند. این یونولیت برای پوشش نواحی خالی میان تیرچه ها به کار می رود. یونولیت های تیرچه کرومیت در چندین ابعاد از جمله یک متر در 66 سانتی متر در 25 سانتی متر و یک متر در 66 سانتی متر در 20 سانتی متر تولید می شوند.

چهارمین نوع فوم: یونولیت دیواری

این یونولیت برای دیوار به کار می رود. فوم های دیواری در قالب فوم های دیوارپوش، فوم های دیواری تزئینی، فوم های پنل سه بعدی و … تولید می شوند که هر یک با هدفی مورداستفاده قرار می گیرند. این فوم ها دارای توانایی بسیار زیادی در جذب صدا هستند و یک عایق بی نظیر به حساب می آیند. زیبایی بسیار زیاد برخی از فوم های دیواری سبب شده است که از آنها برای زیبایی دکوراسیون داخلی استفاده کنند.

بررسی اجمالی مزایا و معایب انواع فوم‌های مورداستفاده در صنعت ساختمان

انواع فوم ساختمانی دارای ویژگی های بسیار خوبی هستند و به همین دلیل استفاده از آنها، با مزایای بسیار زیادی همراه است. البته استفاده از این فوم ها ممکن است با مشکلاتی همراه باشد که البته اگر به نقاط ضعف فوم ها توجه شود و از آنها در کاربرد مناسب خود استفاده شود، مشکلی بوجود نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید

مزایای استفاده از فوم های ساختمانی شامل کاهش نیاز به مصرف مصالحی مانند آهن و فولاد، مقاومت بسیار زیاد در برابر زمین لرزه و کاهش میزان خسارت ها، جابه جایی بسیار آسان فوم ها به سبب سبکی آنها، عدم کاهش نیاز به بتن ریزی، تحمیل نشدن وزن اضافی به سازه، عایق سازی حرارتی بسیار خوب سازه، عایق سازی رطوبتی بسیار خوب و … می باشند.

اما استفاده از انواع فوم ساختمانی ممکن است معایبی هم داشته باشد. در واقع اگر بخواهیم بگوییم که استفاده از مصالحی خاص، صرفاً مزیت دارد و هیچ معایبی ندارد، صادقانه سخن نگفته ایم. مشکلات فوم های ساختمانی شامل افزایش احتمال آتش سوزی به سبب وارد واکنش شدن سریع یونولیت با آتش و از دست دادن حجم خود، ضعیف بودن در مقابل حلال های آلی، صدمه زدن به لایه اوزون، قابلیت اشتعال در صورت رنگ آمیزی با رنگ های روغنی و … می باشد. اگر موارد ایمنی را رعایت نموده و فوم های نسوز را خریداری کنید، این مشکلات بوجود نمی آید.

البته باید اعتراف کرد که فوم های نسوز دارای قیمت بالاتری نسبت به فوم های معمولی هستند. حال با توجه به اینکه از فوم قرار است در چه بخشی استفاده شود، به انتخاب نسوز یا بسوز بودن آنها اقدام نمود.

چرا از فوم ها در صنعت ساختمان استفاده می کنند؟

مهمترین کاربرد انواع فوم ساختمانی ، استفاده در صنعت ساختمان می باشد. اصلی ترین دلایلی که سبب شده اند از فوم ها در صنعت ساختمان سازی استفاده کنند شامل مقرون به صرفه بودن فوم ها، سبکی و سهولت استفاده و مقاومت خوب برخی از مدل های فوم مانند یونولیت سقفی می باشد.

شاید یک سفال از یونولیت محکم تر و مقاوم تر به نظر برسد. در حالیکه این چنین نیست و یونولیت با وجود وزن کمتری که دارد از مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار، ضربه، وزن و … برخوردار است.

قیمت انواع فوم ساختمانی چقدر است؟

هر یک از فوم های مورداستفاده در ساختمان‌سازی دارای قیمت متفاوتی هستند. قیمت فوم ها با توجه به ضخامت، کیفیت، مقاومت و ظاهر آنها متفاوت می باشد. به طور مثال فومی که برای تزئین دیوارها به کار می رود با فوم یونولیت سقفی دارای اختلاف قیمت است. زیرا ویژگی ها و خواص این فوم ها با یکدیگر متفاوت هستند. اما یک مسئله، کاملاً روشن و واضح است و آنهم این است که فوم ها بسیار ارزان هستند و نسبت به مصالح ساختمانی مشابه، به صرفه تر و اقتصادی تر می باشند. لذا برای خرید آنها، تردید نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *