مشاوره رایگان

انواع سقف ساختمانی

انواع سقف ساختمانی و ویژگی های آنها

چکیده محتوای این صفحه

انواع سقف ساختمانی شامل دال بتنی ، تیرچه بلوک ، عرشه فولادی ، تیرچه کرومیت ، وافل ، یوبوت ، کامپوزیت ، کاذب و … است.

بهترین سقف برای هر سازه ای با توجه به شرایط موجود ، متفاوت است. بنابراین در انتخاب سقف یک سازه باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشت. قطعاً سازندگان و مهندسان با توجه به تمامی این فاکتورها ، سقف مناسب سازه خود را تعیین می کنند.

سقف دال بتنی

یکی از انواع سقف ساختمانی ، سقف دال بتنی می باشد. دال بتنی دارای ضخامتی میان 10 الی 50 سانتی متر می باشد و برای هر طبقه ای از ساختمان ، قابل اجرا می باشد. این سقف ، وزن بیشتری نسبت به سایر سقف ها دارد.

این سقف برای ساختمان هایی که اهمیت زیادی دارند ، انتخاب می شود. به طور مثال بسیاری از سازه های صنعتی را با این روش اجرای سقف ، احداث می کنند. این سقف دارای بتن و آرماتور است. دال یعنی ، بخشی از سازه که توسط بتن و فولاد به شکل یکدست و منظم احداث می شود.

سقف تیرچه یونولیت ، از انواع سقف ساختمانی

این سقف با استفاده از تیرچه ، بلوک سبک سیمانی و یا بلوک سفالی و … اجرا می شود. این سقف به دلیل داشتن یونولیت در خود ، عایق بسیار خوبی است و ساختمان ها را از نظر صوت و حرارت عایق می کند. بلوک های سقفی یونولیتی در شرایطی دارای عملکرد خوب خواهند بود که در مقابل حرارت دارای مقاومت لازم باشند و از استانداردهای ابعادی و هندسی و … برخوردار باشند.

سقف تیرچه یونولیت به گونه ای اجرا می شود که در مصرف بتن و تیرچه به خوبی صرفه جویی می شود. همچنین این سقف بسیار سبک است و این مسئله موجب اجرای سریع و آسان می شود. سقف تیرچه یونولیت به دلیل سبکی و استحکام از مقاومت خوبی در برابر زمین لرزه برخوردار بوده و این مسئله موجب به حداقل رسیدن خسارت های ناشی از زمین لرزه می شود. اگر سقف تیرچه یونولیت با استفاده از یونولیت های نسوز یا کندسوز اجرا شود که الزاماً باید همین گونه باشد ، در صورت آتش سوزی تا حدود بیست دقیقه مقاومت نموده و دچار حریق نمی شود.

مقاله پیشنهادی: موارد مصرف یونولیت در کارخانه‌ها

سقف عرشه فولادی

یکی از انواع سقف ساختمانی ، سقف عرشه فولادی می باشد. عرشه فولادی توسط ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای مانند درست می شود و عناصر تشکیل دهنده آن شامل ورق گالوانیزه ، فلاشینگ ، گل میخ ، میلگرد و بتن است. این سقف دارای وزن کمی است و اجرای آن به صرفه و اقتصادی می باشد. عرشه فولادی های مناسب برای اجرای این سقف شامل عرشه فولادی کامپوزیت ، عرشه دهانی بلند ، عرشه سلولی و … می باشند.

سقف وافل

یکی از انواع سقف ساختمانی ، سقف وافل می باشد. سقف های وافل یا قابلمه ای یا مشبک به صورت دال دو طرفه می باشد و از سقف های مقرون به صرفه است. سقف وافل را می توان در زمان کوتاهی اجرا کرد. زیرا سقف وافل به میلگردهای تقویتی نیاز نداشته و بدون آنکه به تیرهای کوتاهتر وصل شود ، قابل اجرا می باشد. سقف وافل با توجه به ویژگی هایی که دارد ، برای بسیاری از سازه ها انتخاب می شود. یکی از ویژگی های این سقف این است که با بتن ریزی یکپارچه و بدون هیچگونه افزودنی اجرا می شود. سقف وافل در چندین آیتم شامل زیرسازی ، چینش قالب های وافل ، آرماتوربندی سقف ، بتن ریزی و قالب برداری انجام می شود.

یوبوت ، از انواع سقف ساختمانی

یوبوت دارای ویژگی های بسیار خوبی از جمله وزن اندک است و موجب سبک شدن سازه می شود. این المان به لحاظ ظاهری به شکل مشبک است. یوبوت ، المان سازنده سازه نیست و صرفاً توسط آنها می توان بتن را حذف نمود و منافذی را بر روی دال ایجاد نمود. برای پیاده سازی این سقف ، باید زیرسازی لازم را انجام داد و بدین منظور باید قالب تخت را زیر دال کار کرد.

سپس باید بسات شبکه آرماتور پایین دال را اجرا نمود. بعد از این کار باید قالب های یوبوت را با توجه به نقشه ، کار گذاشت. در نهایت باید شبکه آرماتور بالای دال بسته شود و بعد از آن یک بتن ریزی برای لایه اول انجام شود. بتن ریزی لایه دوم ، اقدامی است که باید در این مرحله انجام شود. بعد از اینکه فرآیند بتن ریزی به اتمام رسید ، باید قالب های کف را کار گذاشت.

سقف کاذب

یکی دیگر از انواع سقف ساختمانی که جزء سقف های اصلی به حساب نمی آید ، سقف کاذب می باشد که برای اجرای برخی از لوله های تأسیساتی و کار گذاشتن تجهیزات روشنایی ، اجرا می شود. از ویژگی های سقف کاذب که امروزه در اغلب سازه ها به کار می رود می توان به سبکی ، اجرای سریع ، ایمنی بالا و … اشاره نمود. سقف کاذب با استفاده از متریال مختلفی اجرا می شود.

سقف کامپوزیت

یکی دیگر از روش های اجرای سقف ، سقف کامپوزیت می باشد که برای سازه های اسکلت فلزی کار گذاشته می شوند. کامپوزیت از بتن و فلز درست می شود. برای اجرای سقف کامپوزیت به آرماتور حرارتی ، بتن ، تیر فرعی ، برش گیر و … نیاز است.

سقف کوبیاکس ، از انواع سقف ساختمانی

این سقف با ویژگی های بسیار خوب خود توانسته است موردتوجه سازندگان و مهندسان قرار بگیرد و به عنوان سقف بسیاری از سازه ها انتخاب شود. در سقف کوبیاکس ، شاهد گوی های توخالی و کم وزنی هستیم که با آرایش بسیار خوبی قرار گرفته اند. این قرارگیری منظم سبب شده است که فضای خالی ایجاد نشود که برای پر کردن آن به بتن ریزی نیاز باشد. سقف کوبیاکس به کندی اجرا می شود. هزینه اجرای سقف کوبیاکس تقریبا بالا است. به هر حال این سقف با تمام ویژگی های مثبت و منفی که دارد توانسته است موردتوجه سازندگان قرار بگیرد و به جایگاه خوبی در صنعت ساختمان سازی برسد. نکته حائزاهمیت درباره این سقف ، شباهت های بسیار زیادی است که به دال دو طرفه دارد. البته مواردی وجود دارند که موجب تمایز این دو سقف شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *