مشاوره رایگان

اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی

اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی

چکیده محتوای این صفحه

اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی به شما کمک می کند که درباره انتخاب این متریال برای سقف سازه خود، بهتر تصمیم گیری کنید.

یکی از شکل های تولید یونولیت، بلوک های فوم سقفی می باشند که در ساختمان سازی برای اجرای سقف به کار می روند. امروزه در سازه های مختلفی برای اجرای سقف از این مصالح استفاده می کنند. بلوک های فوم سقفی، بلوک های قطور به شکل مکعب مستطیل هستند که دارای ابعاد مشخصی هستند. برای تولید این بلوک ها از دستگاه های مختلفی استفاده می کنند که موجب دقت و ظرافت این محصول می شود. بررسی های زیادی بر روی این بلوک صورت می گیرد تا دارای استانداردهای لازم ساختمان سازی باشند.

موارد استفاده از بلوک های فوم سقفی

اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی در اختیار شما قرار می دهیم. مهمترین و اصلی ترین کاربرد بلوک های فوم سقفی، برای احداث سقف در ساختمان سازی می باشد. در واقع حجم اعظم فروش بلوک های سقفی به منظور استفاده از آنها برای اجرای سقف سازه ها می باشد. اما از این بلوک ها ممکن است به شکل دیگری در ساختمان سازی استفاده شود که شامل عایق سازی کف ساختمان، نصب در نمای بیرونی سازه ها، عایق سازی محوطه های صنعتی، عایق سازی سردخانه ها و … می باشند. برای احداث هر سازه ای از جمله سازه های صنعتی، اداری، مسکونی، تجاری و … می توان از بلوک های فوم سقفی استفاده نمود.

از این بلوک ها برای تولید ساندویچ پانل های کامپوزیت می توان استفاده نمود. نخست بلوک ها را با ابعاد مشخصی برش زده و سپس به صورت ساندویچ پانل برای سازه ها استفاده می کنند. بنابراین بلوک های فوم سقفی دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند.

اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی و ساختار آنها

یکی از مسائل مهم درباره این بلوک ها، ساختار آنها است. این بلوک ها از پلی استایرن انبساطی درست شده اند که نوعی فوم پلاستیکی و سبک و سخت و عایق می باشد که از ذرات پلی استایرن تولید شده اند. قسمت زیادی از این بلوک ها را هوا تشکیل داده است. به گونه ای که کمتر از 5 درصد حجم بلوک را پلاستیک تشکیل داده است و مابقی آن، هوا می باشد.

ساختار بسیار خوب این بلوک ها و خاصیت عایق بالایی که دارند سبب شده است از آنها برای عایق سازی سقف سازه های تجاری، مسکونی، سقف اتاق زیر شیروانی و … استفاده شود. یک نکته مهم درباره کار گذاشتن این بلوک ها وجود دارد و آنهم، استفاده از پوشش محافظ گچ برای محافظت از آنها می باشد.

بررسی راندمان حرارتی بلوک های فوم سقفی

یکی از اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی ، مربوط به راندمان حرارتی بلوک های فوم سقفی می باشد. مقاومت حرارتی این بلوک ها، معیار توان آنها در مقابل جریان گرما می باشد و با نماد R نشان داده می شود. هر اندازه که R بالاتر باشد، مقاومت بلوک های سقفی در برابر هدایت گرما بیشتر خواهد شد. بر اساس اینکه 98 درصد حجم بلوک های فوم سقفی شامل هوا است، این بلوک ها به خوبی عایق هستند و نسبت به دیگر عایق های ساختمانی برتری دارد. ارزش R، هرگز با گذشت زمان تغییر پیدا نمی کند. راندمان حرارتی این بلوک ها سبب شده است که از آنها برای عایق سازی ساختمان ها استفاده کنند.

ویژگی های برجسته این بلوک ها:

در ادامه بررسی اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی به ویژگی های برجسته این بلوک ها می پردازیم. این بلوک ها دارای چندین ویژگی حائزاهمیت هستند که نظر سازندگان را به خود جلب نموده است.

وزن بسیار اندک، استحکام بسیار بالا، خاصیت عایق حرارتی، خاصیت عایق صوتی، خاصیت عایق رطوبتی، زیست سازگار بودن، اجرای آسان، سرعت بالای اجرا، نیاز به قالب بندی کم، نداشتن پرتی، جابه جایی آسان، نیاز به بتن و تیرچه کمتر در زمان اجرای سقف به دلیل بزرگ بودن ابعاد آن، عدم شعله ور شدن و ممانعت از پخش آتش، ایجاد کمترین خسارت در زمان وقوع زمین لرزه و … از مزایای مهم استفاده از این بلوک ها می باشد که هر یک دارای اهمیت فراوانی هستند.

ابعاد استاندارد فوم سقفی به صورت دقیق چه اندازه است؟

یکی دیگر از مهمترین اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی ، در ارتباط با ابعاد آنها است. فوم های سقفی از خاصیت برش پذیری آسان برخوردار هستند و همین مسئله موجب شده است که محدودیتی برای تولید آنها در ابعاد و اندازه های مختلف وجود نداشته باشد.

این فوم ها در ابعاد و اندازه هایی مانند 110*50*25، 200*50*15، 200*50*20 or 25 و 100 or 200 *65*20 or 25 و … تولید می شوند.

نکته دیگر درباره این بلوک ها، وزن آنها می باشد. وزن این بلوک ها را طوری درنظر می گیرند که دانسیته مناسب را ارائه دهد. دانسیته یا جرم حجمی این بلوک ها معمولاً 10 الی 12 می باشد اما با توجه به عوامل مختلف، ممکن است این بلوک ها را در دانسیته دیگری تولید کنند.

اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی و روش نگهداری از آن

اگر این بلوک ها به درستی نگهداری نشوند، برای مثال در معرض آفتاب قرار بگیرند، زرد می شوند. زرد شدن، فقط یکی از مشکلات ناشی از نگهداری نادرست این بلوک ها می باشد. ممکن است مشکلات دیگری در اثر نگهداری نادرست این بلوک ها بوجود بیاید. البته مقاومت این بلوک ها در برابر تابش شدید آفتاب و سایر تشعشعات مناسب است. اما به هر حال نگهداری درست از آنها به منظور حفظ کیفیت و مقاوم آنها، ضرورت دارد.

اگر قرار است که این بلوک ها را در مکانی بیرون از ساختمان یا فضای مسقف نگه دارند، باید از پوشش مناسب برای پوشاندن آنها استفاده شود.

اطلاعات کاربردی در مورد بلوک‌های فوم سقفی و محدودیت های استفاده از آن

محدودیت های خاصی درباره استفاده از این بلوک ها وجود ندارد. تنها محدودیت موجود این است که از بلوک های فوم سقفی که فاقد ویژگی کندسوز بودن یا نسوز بودن است، در ساختمان سازی استفاده نشود. چرا که ایمنی سازه ها در معرض خطر قرار می گیرد. همچنین باید توجه شود که ضایعات کار مثلاً بلوک های فوم سقفی آسیب دیده در طبیعت رها نشود و به منظور بازیافت، جمع آوری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *