مشاوره رایگان

یونولیت عایق صدا

آیا یونولیت عایق صدا بشمار می رود ؟

چکیده محتوای این صفحه

یونولیت عایق صدا و حرارت و رطوبت می باشد. در این مقاله به بررسی خاصیت عایق صوتی انواع پلاستوفوم (یونولیت) می پردازیم.

خواص یونولیت ها موجب استفاده از آنها در بخش های گوناگون شده است. یکی از این خواص ، عایق صوت بودن است. این ویژگی سبب شده است که از یونولیت در ساختمان سازی ، ساخت استودیو ، ساخت سینما و … استفاده کنند.

فوم آکوستیک چیست ؟

افرادی که در حوزه ساختمان سازی و عایق سازی ساختمان ها فعالیت دارند ، بی شک اصطلاح آکوستیک را شنیده اند. با آکوستیک کردن موتورخانه و استودیوها و سینماها و … می توان از انتقال سروصدا به بیرون جلوگیری نمود.

برای آکوستیک کردن مکان های ذکر شده می توان از پلاستوفوم های فشرده و ورقه ای و … استفاده نمود. با یک آکوستیک کاری درست می توان آرامش را در محیط برقرار کرد و مانع از انتقال سروصدا به بیرون شد. یونولیت عایق صدا ، گزینه مناسبی برای آکوستیک کردن است.

اگر پلاستوفوم ها با سایر مواد عایق ترکیب شوند و مورداستفاده قرار بگیرند ، کیفیت بیشتری خواهند داشت و در عایق سازی بهتر عمل خواهند کرد. جاذب هایی وجود دارند که با جذب حداکثری صدا در عایق سازی مؤثرتر ، کمک می کنند. اغلب این جاذب ها از پلاستوفوم ها درست می شوند.

کارایی فوم های عایق صوت

فوم های عایق صوت از ذرات پلی استایرن درست می شوند. این فوم ها این توانایی را داشته که از انتقال هر نوع صدایی جلوگیری کنند. استفاده از یونولیت عایق صدا برای عایق سازی مکان های مختلف ، رونق پیدا کرده است و کمتر کسی برای عایق سازی مکان موردنظر خود به سراغ سایر گزینه ها می رود.

قدرت فوم های عایق صوت بسیار زیاد است و این مسئله سبب می شود که در برابر امواج صوتی پرقدرت و سروصداهای بسیار بزرگ نیز ، به خوبی مقابله کنند. فوم هایی که قطورتر هستند و از مرغوبیت بالاتری برخوردار هستند در عایق سازی بهتر عمل می کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین نوع یونولیت سقفی

اما به راستی یونولیت عایق صدا است ؟

شاید برخی گمان کنند که ویژگی عایق صوت بودن پلاستوفوم ، یک جنبه تبلیغاتی دارد و در اصل این چنین نیست که پلاستوفوم بتواند در ممانعت از رد و بدل شدن صوت ، نقشی داشته باشد. اما این ویژگی و خاصیت یونولیت بر متخصصان و کارشناسان ثابت شده است و تمامی مهندسان این ویژگی پلاستوفوم را تأیید نموده اند.

اما توجه به یک نکته مهم در اینجا ضرورت دارد. زمانی که صحبت از عایق صوت بودن پلاستوفوم می کنیم نمی توانیم بدون داشتن مشخصات یونولیت عنوان کنیم که یونولیت موردنظر تا چه اندازه در عایق سازی خوب عمل می کند. چرا که عایق سازی یونولیت بستگی به چگالی و ضخامت یونولیت دارد. در واقع نمی توانیم ادعا کنیم که یک ورق یونولیت نازک که فشردگی کمی دارد ، عایق صوت است.

زمانی یونولیت عایق صدا است که دارای دانسیته معین و ضخامت مناسبی باشد. هر اندازه که این مؤلفه ها بیشتر باشند ، عایق سازی توسط یونولیت بهتر صورت می گیرد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر یونولیت ها را با فوم های شانه تخم مرغی و پشم شیشه و … ترکیب کنند ، عایق سازی چند برابری خواهند داشت.

کاربرد فوم های عایق صوت در ساختمان سازی

در بخش های مختلفی از ساختمان می توان از فوم های عایق صوت استفاده کرد. یکی از این بخش ها ، سقف سازه است. استفاده از این فوم ها در سقف سبب می شود که ساختمان در برابر حرارت و صوت و رطوبت و … مقاوم گردد.

زمانی که سقف طبقات دارای فوم های عایق صوتی است ، دیگر استرس راه رفتن با گام های محکم را ندارید. زیرا سروصدای راه رفتن و دویدن و شلوغی های شما به طبقات پایین انتقال پیدا نمی کند. گاهی دکوراسیون بخش های مختلف یک سازه را با استفاده از فوم های صوتی انجام می دهند.

دیگر روش های عایق سازی ساختمان

یونولیت عایق صدا است. اما برای عایق سازی بهتر ساختمان می توان از روش های زیر هم استفاده نمود.

– به کار بردن پنجره های دوجداره

– استفاده از پنل های آکوستیک در طراحی داخلی ساختمان

– پوشاندن کلیه حفره ها و درزهای ساختمان

– استفاده از مصالحی با ویژگی عایق مانند دیفیورزها و کف پوش های چوب پنبه ای و …

– عایق بندی لوله ها و تأسیسات ساختمان

– و …

بهترین روش برای عایق سازی صوتی

استفاده از یونولیت عایق صدا ، بهترین روش برای عایق سازی است. یونولیت فشرده ، گزینه بسیار مناسبی برای تأمین آرامش و سکوت در محیط است. با بکارگیری یونولیت های فشرده در ساختمان سازی می توانید انتقال سروصدای بیرون به داخل و سروصدای داخل به بیرون را به کمترین میزان ممکن برسانید.

پلاستوفوم به طور کلی عایق صوت ، عایق حرارت و عایق رطوبت است. ویژگی های بسیار خاص پلاستوفوم ها سبب شده است که آن را بهترین گزینه برای عایق سازی صوتی و آکوستیک نمودن مکان های مختلف بدانند. اگر یونولیت فشرده به همراه فوم آکوستیو به کار رود ، تأثیر بیشتری در عایق سازی خواهد داشت. بدین منظور یک ورق از فوم آکوستیو و عایق صدا را به ورق پلاستوفوم می چسبانند و پس از آن در محل موردنظر استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟

قیمت یونولیت عایق صدا

پلاستوفوم در ابعاد و اندازه های گوناگونی با ویژگی های کمی و کیفی مختلفی تولید می شود. لذا طبیعی است که قیمت های مختلفی برای انواع یونولیت وجود داشته باشد. فاکتورهای تعیین کننده قیمت پلاستوفوم شامل دانسیته ، ضخامت ، طول و عرض ، مرغوبیت ذرات پلی استایرن و … می باشند.

نخست باید نیاز خود را به صورت دقیق تعیین کنید و بر اساس آنها به سفارش یونولیت های موردنیاز خود اقدام کنید. اگر یونولیت های خود را در ابعاد و دانسیته مناسب انتخاب کنید ، خریدی مقرون به صرفه و ایده آل انجام می دهید که برای کاربرد موردنظر شما دارای بیشترین راندمان و کمترین پرتی خواهد بود.

یونولیت عایق صدا علاوه بر ساختمان در موارد دیگری مورداستفاده قرار می گیرد. از جمله این موارد می توان به سردخانه ، سینما ، استودیو ، کارخانه و کارگاه و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *