مشاوره رایگان

بازیافت یونولیت

آیا بازیافت یونولیت امکان پذیر است ؟

چکیده محتوای این صفحه

بازیافت یونولیت ، مسئله مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. استفاده از ضایعات یونولیت ، بسیار مقرون به صرفه است.

ضایعات پلاستوفومی ، قطعات بی مصرف حاصل از محصولات پلاستوفومی می باشد. شاید گمان نکنید که حتی ریزترین قطعات پلاستوفومی می تواند قابل استفاده مجدد باشد و به خط تولید بازگردد.

کمک به حفظ محیط زیست

یکی از دلایل بازیافت پلاستوفوم ها ، کمک به حفظ محیط زیست است. محیط زیست ، بزرگترین سرمایه ماست. بنابراین باید به حفظ آن اهمیت دهیم. یکی از اقداماتی که در این راستا می توانیم انجام دهیم ، بازیافت مواد پلاستیکی ، پلیمری و … است.

بازیافت یونولیت ، کار دشواری نیست. اما به تخصص نیاز دارد و باید تحت فرآیند خاصی انجام شود. اگر مواد حاصل از محصولات پلاستوفومی در طبیعت رها شوند ، آسیب جبران ناپذیری به مرور زمان به طبیعت وارد می گردد. جمع آوری درست این پلاستوفوم ها و انتقال آنها به کارخانه ها ، از وارد شدن آسیب به محیط زیست جلوگیری می کند.

در تمامی کشورهای بزرگ دنیا به  مسئله بازیافت اهمیت زیادی داده می شود. خوشبختانه در سال های اخیر در ایران ، توجه زیادی به این مسئله شده است و بازیافت انواع مواد قابل بازیافت به شیوه های جدید انجام می شود.

بیشتر بخوانید: یونولیت ماکت‌ سازی چیست ؟

انواع روش های بازیافت یونولیت

با ارائه توضیحات مختصری به بررسی هر یک از روش های بازیافت پلاستوفوم می پردازیم :

بازیافت سرد ضایعات پلاستوفومی

در این فرآیند ، پلاستوفوم های انتقال داده شده به کارخانه های بازیافت ، در مرحله ی نخست به قطعات بسیار ریزی تبدیل می شوند. سپس این قطعات را درون دستگاه های پودرساز می ریزند. زمانی که تیغه های دستگاه با این قطعات برخورد می کنند ، آنها را ریزتر می کند تا جاییکه به اندازه ذرات اولیه ساخت یونولیت در بیایند. سپس پلاستوفوم ها از سرندهای ویژه ای که مخصوص تفکیک مواد است ، گذر می دهند. ذرات ریز و درشت از یکدیگر سوا می شوند تا برای ساخت کالاهای جدید مناسب شوند.

در مرحله بعدی ، از فیلترهای خاصی استفاده نموده که خاک بوجود آمده از این پروسه را در کیسه های ویژه ای نگهداری کنند. از این خاک در فرآیند سرد دیگر نمی توان استفاده نمود ولی استفاده از آن در پروسه گرم بلامانع است. از این مواد می توان در موارد مختلفی مانند ساختمان سازی و … استفاده نمود. البته به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. هرگز از پلاستوفوم های بازیافتی به تنهایی در ساختمان سازی و … استفاده نمی شود. زیرا موجب کاهش کیفیت می شود. در واقع از درصدی از این پلاستوفوم های بازیافتی به همراه پلاستوفوم های بار اول تولید شده ، برای ساخت محصولات و دیگر کاربردها استفاده می کنند.

بازیافت یونولیت به صورت بازیافت گرم ضایعات پلاستوفومی

تولید یونولیت با استفاده از مونومر استایرن انجام می شود. در پروسه پلیمریزاسیون ، این مواد به پلی استایرن انبساطی تبدیل می گردد. ضایعات پلاستوفومی در معرض درجه حرارت بالایی قرار می گیرند و ذوب می شوند تا استایرن ایجاد شود. این استایرن در بخش های گوناگونی به کار خواهد آمد. در پروسه بازیافت گرم ، نخست ضایعات پلاستوفوم را خرد نموده و به قطعات ریزی در می آوردند. ضایعات کاملاً به دستگاه ذوب می روند و در درجه حرارت مشخصی به توده ای مقاوم و با وزن بالا تبدیل می شود. استایرن در فرآیند باقی خواهد ماند. با بازیافت یونولیت بدین صورت می توان مواد موردنیاز برای ساخت بسیاری از کالاها مانند مواد پلاستیکی و … را درست کرد.

اهمیت بازیافت پلاستوفوم

بازیافت پلاستوفوم نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد. بسیاری از محصولات مختلف را می توان با استفاده از پلاستوفوم های بازیافتی تولید کرد. حتی از پلاستوفوم های بازیافتی می توان برای ساخت یونولیت های فشرده ، یونولیت های دیواری و یونولیت های سقفی و … استفاده کرد.

کارشناسان به دلیل اهمیت حفظ محیط زیست به بازیافت انواع مواد به ویژه مواد پلاستیکی و پلاستوفومی و … تأکید می کنند. با بازیافت این مواد میتوان از حجم آلاینده های وارده به محیط زیست تا میزان بسیار زیادی کاست.

بازیافت یونولیت باید با کیفیت بسیار بالایی انجام شود تا کیفیت مواد ساخته شده با پلاستوفوم های بازیافتی در حد مطلوب باشد. دستگاه های بازیافت پلاستوفوم دارای یک مخزن بسیار بزرگ هستند و بخش های دیگر این دستگاه ها دارای تجهیزات دیگری است که به منظور کنترل عملیات بازیافت ، به کار می روند.

پلاستوفوم های بازیافتی به این مخزن ورود کرده و پس از فشرده سازی تحت حرارت قرار می گیرند و سپس به کالاهای دیگری تبدیل می گردند. از هر دو روش سرم و گرم که در توضیحات قبل بدان اشاره کردیم می توان برای بازیافت پلاستوفوم ها استفاده نمود.

اهمیت بازیافت پلاستوفوم

کاربردهای یونولیت های بازیافتی

علاوه بر موارد ذکر شده از یونولیت های بازیافتی می توان برای ساخت یونولیت های بسته بندی و دیگر محصولات استفاده  نمود. بازیافت یونولیت ، مزایای بسیار زیادی دارد. پلاستوفوم های بازیافتی از خصوصیاتی برخوردار هستند که برای استفاده از آنها باید به این خصوصیات توجه داشت. از این یونولیت ها هرگز برای صنعت دارو و مواد خوراکی و … استفاده نمی شود. زیرا مواد دارویی و خوراکی دارای حساسیت زیادی هستند و برای آنها باید از مواد استاندارد استفاده کرد.

ساخت قاب آیینه ، ساخت قاب عکس ، ساخت آجر ، ساخت سیمان سبک ، ساخت اسباب بازی ، ساخت درب و پنجره و تولید کودهای آلی با استفاده از این مواد امکان پذیر است. مواد ساخته شده با این یونولیت ها ، دارای کیفیت و مقاومت بالایی هستند.

بیشتر بخوانید: یونولیت بسته‌ بندی چیست

بازیافت یونولیت به صرفه است یا خیر ؟

مزایای بازیافت پلاستوفوم ها ، تنها حفظ محیط زیست نیست. این کار ازهر نظر سودمند است. یکی از مزایای بازیافت پلاستوفوم ها ، منفعت اقتصادی آن است. ضایعات یونولیتی با کمترین هزینه خریداری می شوند. بنابراین تولید یونولیت با استفاده از ضایعات بسیار کم هزینه تر از تولید یونولیت با مواد اولیه تازه خواهد بود. این منفعت اقتصادی هم شامل حال تولیدکننده و هم شامل حال خریداران می شود.

برای ساخت بسیاری از کالاها می توان از یونولیت های بازیافتی استفاده نمود. بدین ترتیب حتماً هزینه تمام شده ساخت آن کالا ، کاهش خواهد یافت که این مسئله سبب می شود کالای موردنظر با قیمت کمتری به دست مشتری برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *